loading...

گردشگری و بومگردی

بازدید : 381
سه شنبه 9 دی 1399 زمان : 16:25

در میان جاذبه‌های گیلان، شهر زیبایی میان دریای نیلگون «کاسپین» و بلندای ییلاق «لیلاکوه» نشسته است که برای گردشگران شیفته‌ طبیعت و تاریخ، بسیار جذاب است: «لنگرود»، شهری با طبیعت زیبا و آثار تاریخی است ، که مابین دو شهرستان لاهیجان و رودسر قرار دارد. لنگرود در فاصله‌ 60 کیلومتری رشت واقع شده است و از طرف شمال و غرب به لاهیجان، از طرف شرق به رودسر و از سمت جنوب به املش منتهی می‌شود. لنگرود دارای قدمت تاریخی زیادی می‌باشد و نام آن حدود ۹۰۰ سال قبل (۵۱۲ هجری قمری) در کتب تاریخی نقل شده است. بافت قومی مردم لنگرود، گیلک و به زبان گیلکی با لهجه بیه پس؛ صحبت می‌نمایند. برای رزرو و اجاره اقامتگاه در لنگرود می‌توانید از طریق سایت چتراتا اقدام نمایید.

لنگرود، دارای هشت محله به نام‌های فشکالی محله، سوتال محله، درب مسجد، کاسه‌گر محله، قصاب محله؛ گشته مردخال، انزلی محله و راه پشتهاست که هر یک دارای اعتبار خاصی می‌باشد.

مناطق گردشگری لنگرود

برای آشنایی با جاهای دیدنی لنگرود با ما در چتراتا همراه باشید.

پل خشتی لنگرود

از معروفترین مکان های دیدنی و گردشگری لنگرود به حساب می آید و همانطور که از اسمش پیداست جنس آن از خشت و آجر می باشد که بر روی رودخانه لنگرود ساخته شده است. این پل در مرکز شهر قرار گرفته و به خاطر شکل خاص آن و مصالح به کار رفته در این پل همواره مورد توجه گردشگران و بومیان منطقه بوده است. طول پل خشتی بیشتر از ۳۷ متر و عرض آن ۴.۵ متر و ارتفاع بلندترین نقطه پل از سطح رودخانه تقریبا به ۹ متر می رسد. این پل محل اتصال دو شهر “ فشکالی محله ” و ” راه پشته ” که از محله های بزرگ لنگرود هستند می باشد.

ساخت این پل مربوط به دوره ایلخانیان است واز آنجائیکه در مرکز شهر و در جای منـاسبی قرار دارد هـنوز از اهـمیت رفت و آمـدی خاصی برخوردار است و همـچنین به خـاطر جنس مواد بکاررفته و شکل خاص پل همیشه در نظر گردشگران و حتی بومی های منطقه، مورد توجه و اهمیت قرارداشته و دارد.

بام لنگرود

این بام بسیار سرسبز بوده و دارای آب و هوای تمیز می باشد که دید بسیار خوبی به بخش کومله، لنگرود، روستاهای اطراف، باغ های چای منطقه و حتی شهر شلمان و چمخاله دارد. طبیعت این منطقه با وجود مسافران و مهمانان زیادی که همواره برای دیدن و تفریح حضور پیدا می کنند دست نخورده مانده است و یکی از زیبایی های لنگرود به شمار می رود.

اما گذشته از دید بسیار خوب، آب و هوا و سر سبزی این منطقه هم قابل توجه است. ورودی این بام بلند حدود ۱ کیلومتر بعد از چهار راه کومله به طرف شهر اطاقورِ می‌باشد.

بازار لنگرود

بازارگردی در هر منطقه‌ای یکی از پرطرفدارترین و در عین حال مهم‌ترین بخش‌های گردشگری است. بازار هفتگی لنگرود هم که با تولید مقادیر قابل توجهی برنج و چای و عرضه ماهی‌های تازه، یکی از بازارهای درجه اول استان گیلان است، یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی لنگرود محسوب می‌شود. می‌توانید در بازار قدم بزنید، از تولیدات درجه یک مردم دیدن کنید، صنایع دستی حصیری که زنان هنرمند روستا خود بافته‌اند را بخرید و از تماشای زندگی، کار و فرهنگ مردم لنگرود لذت ببرید. اگر شنبه‌ها به این بازار بروید، علاوه بر تولیدات بومی، انواع و اقسام محصولات داخلی و خارجی عرضه می‌شود که می‌تواند خاطره‌ای به یاد ماندنی از خرید در این شهر را برایتان به یادگار بگذارد.

ساحل چمخاله

چمخاله، منطقه‌ ساحلی بسیار زیبا و منحصربه فردی است که در حدود ده کیلومتری شرق لنگرود قرار دارد. از مهم‌ترین ویژگی‌های چمخاله، وجود بخش زیادی از آن در کناره‌ ساحل دریاست که به آن جلوه‌ای خاص بخشیده‌است.

ساحل زیبای چمخاله از گذشته، همواره مورد توجه گردشگران قرار داشته و بعد از بندرانزلی دومین شهر توریستی و ساحل فعال در استان گیلان به شمار می‌رود. این ساحل یکی از زیباترین و مجهزترین و همچنین کم‌خطرترین ساحل های کشور و از بهترین جاهای دیدنی لنگرود است که در سال ۱۳۹۰ از سوی وزارت کشور عنوان بهترین ساحل استان را از آن خود کرد.

ییلاق لیلاکوه

منطقه ییلاقی لیلاکوه از جاهای دیدنی لنگرود است و در تمام سال طبیعت‌دوستان و کوهنوردان بسیاری را به سوی خود جذب می‌کند.لیلاکوه که بومیان آن را «لیله‌کوه» می‌خوانند، از نام «لیاشاه» گرفته شده است. برخی از بومیان می‌گویند: «لیاشاه»، اسم دختر یکی از پادشاهان قدیمی شرق گیلان بوده که در جنگ با اعراب، شجاعت و دلیری زیادی داشته و نامش در تاریخ، ثبت شده است. در یک طرف لیلاکوه، مناطق علی‌آباد، ملات و کومله و در طرف دیگر آن اطاق‌ور و خرما قرار دارد که زیبایی این منطقه را چندین برابر کرده‌اند.

قله‌ عطاکوه به ارتفاع تقریبی 700 متر از سطح دریا، مرتفع‌ترین قله‌ منطقه لنگرود و لاهیجان است. بر روی قله‌ عطاکوه، دکل‌های مخابراتی رادیو، تلویزیون و مخابرات قرار دارد که به همین علت اهالی منطقه به این قله، «دکل» نیز می‌گویند.

تالاب چاف

تالاب چاف یکی از زیباترین تالاب های ایران است.تالاب زیبای چاف منطقه حفاظت شده است که شکار در آن ممنوع شده است با آب و هوایی معتدل و مرطوب و نیز شالیزارهایی وسیع چشم انداز بسیار زیبایی به این منطقه داده است. منطقه شکار ممنوع تالاب چاف در حاشیه شهرستان چاف و ۱۳ کیلومتری شمال شرقی شهر لنگرود و ۶۵ کیلومتری شهر رشت در استان گیلان قرار گرفته است. تالاب چاف، در ارتفاع منفی ۲۵- متری از سطح دریا قرار دارد و از شمال به روستای تازه‏آباد چاف، از شرق به دریای خزر، از جنوب و غرب به روستای چاف بالا محدود می‏ شود. آب و هوای آن معتدل و مرطوب با میانگین بارندگی ۱۳۰۰ میلی‏متر در سال است. وسعت تالاب در حدود ۸۰۰ هکتار است.

کومله

بخش کومله چند تا از زیباترین جاهای دیدنی لنگرود را در خود جای داده است. بام کومله یا نگین سبز کومله کوهی در ضلع جنوبی شهر کومله است که می‌توانید از قله آن بخش وسیعی از لنگرود را تماشا کنید. سرسبزی و زیبایی بی‌نظیر طبیعت اطراف و باغ‌های مرکبات و چای زیبایی این منطقه را دوچندان می‌کند. کومله دریاچه‌ای زیبا و دیدنی هم دارد که شامل ۳ آبگیر مجزاست. این آبگیرها تنها ۴ کیلومتر با لنگرود فاصله دارند و با انواع امکانات تفریحی لحظاتی شاد برای مسافران می‌سازند.قایق سواری در دریاچه و لذت بردن از غذاهای لذیذ گیلانی در رستوران‌های خوب مشرف به دریاچه از جمله این امکانات است. استخر طبیعی کومله یکی از مقاصد پرندگان مهاجر نیز هست که منظره این دریاچه را در کنار باغات و جنگل‌های اطراف زیباتر می‌کند. دریاچه کومله یکی از بکرترین جاهای دیدنی لنگرود است که بازدید از آن می‌تواند حسابی کیفتان را کوک کند.

تالاب کیاکلایه لنگرود

تالاب کیاکلایه با گونه‌های زیستی فراوانی که در خود جای داده است یکی از غنی‌ترین تالاب‌های استان گیلان محسوب می‌شود. این تالاب که وسعتی حدود ۳۰۰ متر داشته است یکی از زیباترین جاهالی دیدنی لنگرود است. می‌توانید درمسیر زیبایی که برای قدم زدن در این تالاب تعبیه شده است لحظاتی خوش داشته باشید و از دیدن منظره چشم‌نواز تالاب لذت ببرید. تالاب کیاکلایه که روزی یکی از مقاصد کوچ پرندگان مهاجر بود این روزها محل افسوسی برای دوستداران محیط زیست شده است چرا که وسعت آن به دلیل اقدامات غیرمسئولانه، بسیار کاهش یافته است و روز به روز هم کمتر می‌شود.

پارک فجر لنگرود

پارک فجر لنگرود روبروی فرمانداری این شهر و همچنین روبروی پارک بازار در خیابان شهدای گمنام قرار دارد و از جاهای دیدنی لنگرود است.این پارک در کنار تالاب امیر کلایه قرار دارد و همین موضوع این پارک را از سایر پارک‌ها متفاوت کرده است. وجود استخر بسیار بزرگ، پل‌های آهنی بر روی این استخر و بلوار زیبای آن بر دلنوازی این پارک افزوده است.

از جای جای این پارک می‌توان لیلاکوه زیبا را به تماشا نشست و لذت برد. قدم زدن و خلوت کردن در این پارک حس و حال فوق‌العاده‌ای دارد. در فصل‌های بهار و تابستان، نیلوفرهای مردابی سراسر استخر را می‌پوشانند و چون تابلویی مملو از زیبایی، چشمان گردشگران را خیره می‌کنند.

خانه تاریخی دریابیگی

خانه‌های قدیمی با معماری زیبا و بافتی قدیمی کم نیستند،خانه‌هایی با معماری اصیل که چشم هر گردشگری را به خود جلب می‌کنند و از جاهای دیدنی لنگرود هستند. یکی از این خانه‌های قدیمی، خانه‌‌ی دریابیگی از خانواده‌های سرشناس گیلانی‌ست که در فهرست آثار ملی کشور نیز به ثبت رسیده است.

این خانه درحاشیه‌ غربی رودخانه‌ لنگرود در محله‌ راه‌پشته و نزدیک مسجد غروی قرار دارد. این خانه تاریخی زیبا، در اوایل دوره‌ قاجار ساخته شده و مدتی هم که مقر فرمانده‌ نیروی دریایی بوده است.

آبشار ماهی مشو

یکی از آبشارهای بکر و زیبا در دل جنگل‌های سرسبز منطقه اطاقور لنگرود، آبشار ماهی مشو است. برای رفتن به این آبشار بلند ده متری باید از شهرستان اطاقور حدود ۱۲ و نیم کیلومتر در دل جنگل‌های منطقه حرکت کنید تا به آبشار برسید. این آبشار حوضچه‌ای با عمق دو متر و سنگ‌های زیبای قرمز رنگ دارد که جلوه‌ای چشم‌نواز به آن می‌بخشد. اگر تابستان به آبشار ماهی مشو بروید ممکن است محلی‌ها را ببینید که در آب خنک حوضچه شنا می‌کنند و لذت می‌برند. دیدن از این آبشار رنگارنگ و زیبا را از دست ندهید.

دوازده امامزاده- دوازده‌ تن

این بقعه مدفن ۱۲ تن از سادات کیایی است که بر بخش شرقی گیلان حکومت می‌کردند و چون موطن سادات کیایی ملاط بود به سادات ملاطی نیز معروف هستند طبق شجره‌نامه‌ای که در بقعه موجود است این دوازده‌ تن عبارتند از سید علی و سید محمد، پسران امام سجاد(ع) و سید یوسف، سید یونس، سید حسن، سید مظفر، سید موسی، سید حیدر، سید صالح، سید اسکندر، سید خاور و سید ابوذر پسران امام محمدباقر (ع). بنابه روایت مرعشی نخستین کسی بود که در ملاط دفن شد و بعدا برای او بارگاه ساختند زن سید محمد کیا بود که در سال ۸۲۰ قمری درگذشت و سلطان دستور داد برای او مقبره بزرگی بسازند بعد خود نیز در همانجا مدفون شد روستای ملاط را سابق بر این مشهد سر نیز می‌گفتند.

پارک جنگلی خرما

یکی دیگر از جاهای دیدنی لنگرود با طبیعتی بکر و زیبا پارک جنگلی خرماست. این پارک جنگلی سرسبز کوهستانی با رودخانه زیبا و درختان سر به فلک کشیده‌اش مناظری بکر و خیره‌کننده ایجاد کرده است که دل هر گردشگری را می‌برد. درختان توسکا، انجیلی، لرک و … به علاوه جانواران زیبا و پرندگان خوش‌صدا تنوع زیستی خوبی را در این جنگل پدید آورده است و شما را به ضیافت طبیعت فرا می‌خواند. پارک جنگلی خرما سرویس بهداشتی و آب آشامیدنی هم برای راحتی بیشتر مسافران دارد.

منبع : مجله چتراتا

در میان جاذبه‌های گیلان، شهر زیبایی میان دریای نیلگون «کاسپین» و بلندای ییلاق «لیلاکوه» نشسته است که برای گردشگران شیفته‌ طبیعت و تاریخ، بسیار جذاب است: «لنگرود»، شهری با طبیعت زیبا و آثار تاریخی است ، که مابین دو شهرستان لاهیجان و رودسر قرار دارد. لنگرود در فاصله‌ 60 کیلومتری رشت واقع شده است و از طرف شمال و غرب به لاهیجان، از طرف شرق به رودسر و از سمت جنوب به املش منتهی می‌شود. لنگرود دارای قدمت تاریخی زیادی می‌باشد و نام آن حدود ۹۰۰ سال قبل (۵۱۲ هجری قمری) در کتب تاریخی نقل شده است. بافت قومی مردم لنگرود، گیلک و به زبان گیلکی با لهجه بیه پس؛ صحبت می‌نمایند. برای رزرو و اجاره اقامتگاه در لنگرود می‌توانید از طریق سایت چتراتا اقدام نمایید.

لنگرود، دارای هشت محله به نام‌های فشکالی محله، سوتال محله، درب مسجد، کاسه‌گر محله، قصاب محله؛ گشته مردخال، انزلی محله و راه پشتهاست که هر یک دارای اعتبار خاصی می‌باشد.

مناطق گردشگری لنگرود

برای آشنایی با جاهای دیدنی لنگرود با ما در چتراتا همراه باشید.

پل خشتی لنگرود

از معروفترین مکان های دیدنی و گردشگری لنگرود به حساب می آید و همانطور که از اسمش پیداست جنس آن از خشت و آجر می باشد که بر روی رودخانه لنگرود ساخته شده است. این پل در مرکز شهر قرار گرفته و به خاطر شکل خاص آن و مصالح به کار رفته در این پل همواره مورد توجه گردشگران و بومیان منطقه بوده است. طول پل خشتی بیشتر از ۳۷ متر و عرض آن ۴.۵ متر و ارتفاع بلندترین نقطه پل از سطح رودخانه تقریبا به ۹ متر می رسد. این پل محل اتصال دو شهر “ فشکالی محله ” و ” راه پشته ” که از محله های بزرگ لنگرود هستند می باشد.

ساخت این پل مربوط به دوره ایلخانیان است واز آنجائیکه در مرکز شهر و در جای منـاسبی قرار دارد هـنوز از اهـمیت رفت و آمـدی خاصی برخوردار است و همـچنین به خـاطر جنس مواد بکاررفته و شکل خاص پل همیشه در نظر گردشگران و حتی بومی های منطقه، مورد توجه و اهمیت قرارداشته و دارد.

بام لنگرود

این بام بسیار سرسبز بوده و دارای آب و هوای تمیز می باشد که دید بسیار خوبی به بخش کومله، لنگرود، روستاهای اطراف، باغ های چای منطقه و حتی شهر شلمان و چمخاله دارد. طبیعت این منطقه با وجود مسافران و مهمانان زیادی که همواره برای دیدن و تفریح حضور پیدا می کنند دست نخورده مانده است و یکی از زیبایی های لنگرود به شمار می رود.

اما گذشته از دید بسیار خوب، آب و هوا و سر سبزی این منطقه هم قابل توجه است. ورودی این بام بلند حدود ۱ کیلومتر بعد از چهار راه کومله به طرف شهر اطاقورِ می‌باشد.

بازار لنگرود

بازارگردی در هر منطقه‌ای یکی از پرطرفدارترین و در عین حال مهم‌ترین بخش‌های گردشگری است. بازار هفتگی لنگرود هم که با تولید مقادیر قابل توجهی برنج و چای و عرضه ماهی‌های تازه، یکی از بازارهای درجه اول استان گیلان است، یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی لنگرود محسوب می‌شود. می‌توانید در بازار قدم بزنید، از تولیدات درجه یک مردم دیدن کنید، صنایع دستی حصیری که زنان هنرمند روستا خود بافته‌اند را بخرید و از تماشای زندگی، کار و فرهنگ مردم لنگرود لذت ببرید. اگر شنبه‌ها به این بازار بروید، علاوه بر تولیدات بومی، انواع و اقسام محصولات داخلی و خارجی عرضه می‌شود که می‌تواند خاطره‌ای به یاد ماندنی از خرید در این شهر را برایتان به یادگار بگذارد.

ساحل چمخاله

چمخاله، منطقه‌ ساحلی بسیار زیبا و منحصربه فردی است که در حدود ده کیلومتری شرق لنگرود قرار دارد. از مهم‌ترین ویژگی‌های چمخاله، وجود بخش زیادی از آن در کناره‌ ساحل دریاست که به آن جلوه‌ای خاص بخشیده‌است.

ساحل زیبای چمخاله از گذشته، همواره مورد توجه گردشگران قرار داشته و بعد از بندرانزلی دومین شهر توریستی و ساحل فعال در استان گیلان به شمار می‌رود. این ساحل یکی از زیباترین و مجهزترین و همچنین کم‌خطرترین ساحل های کشور و از بهترین جاهای دیدنی لنگرود است که در سال ۱۳۹۰ از سوی وزارت کشور عنوان بهترین ساحل استان را از آن خود کرد.

ییلاق لیلاکوه

منطقه ییلاقی لیلاکوه از جاهای دیدنی لنگرود است و در تمام سال طبیعت‌دوستان و کوهنوردان بسیاری را به سوی خود جذب می‌کند.لیلاکوه که بومیان آن را «لیله‌کوه» می‌خوانند، از نام «لیاشاه» گرفته شده است. برخی از بومیان می‌گویند: «لیاشاه»، اسم دختر یکی از پادشاهان قدیمی شرق گیلان بوده که در جنگ با اعراب، شجاعت و دلیری زیادی داشته و نامش در تاریخ، ثبت شده است. در یک طرف لیلاکوه، مناطق علی‌آباد، ملات و کومله و در طرف دیگر آن اطاق‌ور و خرما قرار دارد که زیبایی این منطقه را چندین برابر کرده‌اند.

قله‌ عطاکوه به ارتفاع تقریبی 700 متر از سطح دریا، مرتفع‌ترین قله‌ منطقه لنگرود و لاهیجان است. بر روی قله‌ عطاکوه، دکل‌های مخابراتی رادیو، تلویزیون و مخابرات قرار دارد که به همین علت اهالی منطقه به این قله، «دکل» نیز می‌گویند.

تالاب چاف

تالاب چاف یکی از زیباترین تالاب های ایران است.تالاب زیبای چاف منطقه حفاظت شده است که شکار در آن ممنوع شده است با آب و هوایی معتدل و مرطوب و نیز شالیزارهایی وسیع چشم انداز بسیار زیبایی به این منطقه داده است. منطقه شکار ممنوع تالاب چاف در حاشیه شهرستان چاف و ۱۳ کیلومتری شمال شرقی شهر لنگرود و ۶۵ کیلومتری شهر رشت در استان گیلان قرار گرفته است. تالاب چاف، در ارتفاع منفی ۲۵- متری از سطح دریا قرار دارد و از شمال به روستای تازه‏آباد چاف، از شرق به دریای خزر، از جنوب و غرب به روستای چاف بالا محدود می‏ شود. آب و هوای آن معتدل و مرطوب با میانگین بارندگی ۱۳۰۰ میلی‏متر در سال است. وسعت تالاب در حدود ۸۰۰ هکتار است.

کومله

بخش کومله چند تا از زیباترین جاهای دیدنی لنگرود را در خود جای داده است. بام کومله یا نگین سبز کومله کوهی در ضلع جنوبی شهر کومله است که می‌توانید از قله آن بخش وسیعی از لنگرود را تماشا کنید. سرسبزی و زیبایی بی‌نظیر طبیعت اطراف و باغ‌های مرکبات و چای زیبایی این منطقه را دوچندان می‌کند. کومله دریاچه‌ای زیبا و دیدنی هم دارد که شامل ۳ آبگیر مجزاست. این آبگیرها تنها ۴ کیلومتر با لنگرود فاصله دارند و با انواع امکانات تفریحی لحظاتی شاد برای مسافران می‌سازند.قایق سواری در دریاچه و لذت بردن از غذاهای لذیذ گیلانی در رستوران‌های خوب مشرف به دریاچه از جمله این امکانات است. استخر طبیعی کومله یکی از مقاصد پرندگان مهاجر نیز هست که منظره این دریاچه را در کنار باغات و جنگل‌های اطراف زیباتر می‌کند. دریاچه کومله یکی از بکرترین جاهای دیدنی لنگرود است که بازدید از آن می‌تواند حسابی کیفتان را کوک کند.

تالاب کیاکلایه لنگرود

تالاب کیاکلایه با گونه‌های زیستی فراوانی که در خود جای داده است یکی از غنی‌ترین تالاب‌های استان گیلان محسوب می‌شود. این تالاب که وسعتی حدود ۳۰۰ متر داشته است یکی از زیباترین جاهالی دیدنی لنگرود است. می‌توانید درمسیر زیبایی که برای قدم زدن در این تالاب تعبیه شده است لحظاتی خوش داشته باشید و از دیدن منظره چشم‌نواز تالاب لذت ببرید. تالاب کیاکلایه که روزی یکی از مقاصد کوچ پرندگان مهاجر بود این روزها محل افسوسی برای دوستداران محیط زیست شده است چرا که وسعت آن به دلیل اقدامات غیرمسئولانه، بسیار کاهش یافته است و روز به روز هم کمتر می‌شود.

پارک فجر لنگرود

پارک فجر لنگرود روبروی فرمانداری این شهر و همچنین روبروی پارک بازار در خیابان شهدای گمنام قرار دارد و از جاهای دیدنی لنگرود است.این پارک در کنار تالاب امیر کلایه قرار دارد و همین موضوع این پارک را از سایر پارک‌ها متفاوت کرده است. وجود استخر بسیار بزرگ، پل‌های آهنی بر روی این استخر و بلوار زیبای آن بر دلنوازی این پارک افزوده است.

از جای جای این پارک می‌توان لیلاکوه زیبا را به تماشا نشست و لذت برد. قدم زدن و خلوت کردن در این پارک حس و حال فوق‌العاده‌ای دارد. در فصل‌های بهار و تابستان، نیلوفرهای مردابی سراسر استخر را می‌پوشانند و چون تابلویی مملو از زیبایی، چشمان گردشگران را خیره می‌کنند.

خانه تاریخی دریابیگی

خانه‌های قدیمی با معماری زیبا و بافتی قدیمی کم نیستند،خانه‌هایی با معماری اصیل که چشم هر گردشگری را به خود جلب می‌کنند و از جاهای دیدنی لنگرود هستند. یکی از این خانه‌های قدیمی، خانه‌‌ی دریابیگی از خانواده‌های سرشناس گیلانی‌ست که در فهرست آثار ملی کشور نیز به ثبت رسیده است.

این خانه درحاشیه‌ غربی رودخانه‌ لنگرود در محله‌ راه‌پشته و نزدیک مسجد غروی قرار دارد. این خانه تاریخی زیبا، در اوایل دوره‌ قاجار ساخته شده و مدتی هم که مقر فرمانده‌ نیروی دریایی بوده است.

آبشار ماهی مشو

یکی از آبشارهای بکر و زیبا در دل جنگل‌های سرسبز منطقه اطاقور لنگرود، آبشار ماهی مشو است. برای رفتن به این آبشار بلند ده متری باید از شهرستان اطاقور حدود ۱۲ و نیم کیلومتر در دل جنگل‌های منطقه حرکت کنید تا به آبشار برسید. این آبشار حوضچه‌ای با عمق دو متر و سنگ‌های زیبای قرمز رنگ دارد که جلوه‌ای چشم‌نواز به آن می‌بخشد. اگر تابستان به آبشار ماهی مشو بروید ممکن است محلی‌ها را ببینید که در آب خنک حوضچه شنا می‌کنند و لذت می‌برند. دیدن از این آبشار رنگارنگ و زیبا را از دست ندهید.

دوازده امامزاده- دوازده‌ تن

این بقعه مدفن ۱۲ تن از سادات کیایی است که بر بخش شرقی گیلان حکومت می‌کردند و چون موطن سادات کیایی ملاط بود به سادات ملاطی نیز معروف هستند طبق شجره‌نامه‌ای که در بقعه موجود است این دوازده‌ تن عبارتند از سید علی و سید محمد، پسران امام سجاد(ع) و سید یوسف، سید یونس، سید حسن، سید مظفر، سید موسی، سید حیدر، سید صالح، سید اسکندر، سید خاور و سید ابوذر پسران امام محمدباقر (ع). بنابه روایت مرعشی نخستین کسی بود که در ملاط دفن شد و بعدا برای او بارگاه ساختند زن سید محمد کیا بود که در سال ۸۲۰ قمری درگذشت و سلطان دستور داد برای او مقبره بزرگی بسازند بعد خود نیز در همانجا مدفون شد روستای ملاط را سابق بر این مشهد سر نیز می‌گفتند.

پارک جنگلی خرما

یکی دیگر از جاهای دیدنی لنگرود با طبیعتی بکر و زیبا پارک جنگلی خرماست. این پارک جنگلی سرسبز کوهستانی با رودخانه زیبا و درختان سر به فلک کشیده‌اش مناظری بکر و خیره‌کننده ایجاد کرده است که دل هر گردشگری را می‌برد. درختان توسکا، انجیلی، لرک و … به علاوه جانواران زیبا و پرندگان خوش‌صدا تنوع زیستی خوبی را در این جنگل پدید آورده است و شما را به ضیافت طبیعت فرا می‌خواند. پارک جنگلی خرما سرویس بهداشتی و آب آشامیدنی هم برای راحتی بیشتر مسافران دارد.

منبع : مجله چتراتا

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 221
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 12
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 97
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 13
  • بازدید ماه : 297
  • بازدید سال : 3167
  • بازدید کلی : 1001399
  • <
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی