loading...

گردشگری و بومگردی

بازدید : 668
چهارشنبه 3 دی 1399 زمان : 16:38

تبریز، یکی از بهترین و زیباترین شهرهای ایران برای افرادی است که قصد انجام مسافرت در داخل کشور را دارند. این شهر که در شمال غربی ایران واقع شده است با عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام از جاذبه های تاریخی، فرهنگی و طبیعی زیادی برخوردار است و بنا بر شواهد تاریخی درباره جاهای دیدنی تبریز، این شهر یکی از کهن ترین شهرهای جهان محسوب می شود.

شاید تا به حال معروف ترین لقب تبریز را با عنوان شهر اولین ها شنیده باشید، دلیل نامگذاری تبریز با این لقب این است که بسیاری از اولین‌ها در تاریخ ایران مانند اولین چاپخانه، اولین دانشگاه و شهرک دانشگاهی نه تنها در ایران بلکه در جهان، اولین دادگاه استیناف، اولین چاپ اسکناس، اولین شهرداری، اولین شهربانی، اولین سینمای عمومی، اولین کودکستان و اولین مدرسه کر و لال‌های ایران و اولین خیابانی که در ایران دارای برق شد همگی در تبریز قرار دارند. برای رزرو و اجاره اقامتگاه در تبریز می‌توانید از طریق سایت چتراتا اقدام نمایید.

باغ ائلی گلی تبریز

"ایل گلی" یا "شاه گلی" یکی از زیباترین و مهم ترین تفرجگاههای شهر تبریزه و به معنای استخر مردم می باشد .این پارک اولین اینترنت پارک کشور لقب گرفت و اولین مرکز اطلاع رسانی هوشمند کشور در مجموعه تاریخی و تفریحی ائل گولی بنا شده است. قایقرانی، شهربازی و مسافرخانه از جمله امکانات این پارک می باشد. در مرکز استخر، عمارت کلاه فرهنگی هشت ضلعی قرار داره که امروزه به صورت یک تالار پذیرایی مورد استفاده قرار می گیره و به کاخ ایل گلی شهرت داره. ائل گلی تبریز در هفت کیلومتری مرکز شهر و در جنوب شرق تبریز قرار دارد قدمت این مکان برمیگرده به زمان آق قویونلو ها و در دوره صفویان گسترش یافته است.

کویر قوم تپه تبریز

با وجود اینکه تبریز جزو یکی از مناطق سرسبز و طبیعی و بکر ایران میباشد اما عجیب ترین چیزی که باید بدانید این است که یکی از زیباترین کویرهای ایران به اسم قوم تپه در تبریز واقع است و با دیگر مناطق تبریز از لحاظ بافتی تفاوت بسیاری دارد،به دلیل گرد و غبار و وزش بادهای منطقه و تجمع خاک ها این منطقه ظاهر دیگری پیدا کرده است و به صورت تپه های شنی به چشم می خورد،یکی از جاذبه های گردشگری تبریز کویر قره تپه میباشد که دیدن آن برای همه شما علاقه مندان به سفر توصیه می شود. با اینکه خود قوم تپه یکی از صحنه های اعجاز و شگفتی طبیعت است و وجودش در این منطقه از کشور همه را متعجب می کند ولی به محاصره در آمدن این جاذبه با ساختمان های کارخانه ها تهدیدی برای ادامه بقای آن بوده و همچنین منظره جالبی به وجود نیاورده است. جدا از تماشای چشم اندازهای زیبای تپه های شنی می توانید پا به شن های روان این تپه ها بگذارید و همچنان متحیر از وجود این منطقه باشید.این منطقه در وسط ظهر همان حال و هوای کویرهای بزرگ کشور را برایتان تداعی می کند ولی اگر نزدیک به غروب خود را به آنجا برسانید شاهد مناظر معرکه ای از غروب خورشید خواهید بود که سوژه عکاسی جالبی برایتان می شود.

بازار تبریز، میراثی تاریخی در دل شهر

دیدن راسته های بازار تبریز که یکی از ریشه های تاریخی کشورمان است را به هیچ عنوان نباید از دست بدهید،حفظ هنر دیرین و بوی اصالت در نقطه به نقطه این بازار احساس می شود،با توجه به کسب و کاری که در این بازار سنتی جریان دارد هر قسمتی از آن به شکل خاصی بنا شده و موجب شده است تا سرا،گذر،دالان،تیمچه،راسته بازار ایجاد شوند تا خرید و فروش و کسب و کار و فعالیت مردم و کسبه با اطمینان خاطر انجام شود. زیباترین بخش بازار تاریخی و سنتی تبریز،تیمچه مظفریه می باشد، جایی با پنجره های کوچک و بزرگ سفید و سقفی بلند و رنگ های جالبی در حاشیه و ردیفهای منظم حجره ها و وسط سقف.

روستای باشکوه کندوان تبریز

شهرت اصلی روستا به خاطر خانه هایی است که مانند لانه زنبور در دل کوه های آتشفشانی سهند جای گرفته اند. این بافت سنتی با ساخت خانه های مدرن تر روستایی گسترش یافته است. روستا تنها ۴۸ کیلومتر با شهر تبریز فاصله دارد و پیشنهاد می کنیم از این روستای دیدنی به عنوان یکی از بهترین مکان های دیدنی تبریز دیدن کنید. روستای کندوان بیش از ۷۰۰۰ سال قدمت دارد و به خاطر سبک معماری خاصش در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. خیلی ها این روستا را با کاپادوکیه در ترکیه مقایسه می کنند تفاوت اصلی آن ها در این است که آن شهر خالی از سکنه شده اما هنوز حدود ۱۱۷ خانوار درون این صخره ها زندگی می کنند. برای رسیدن به روستا حدود ۱ ساعت با ماشین راه در پیش دارید که قطعا از طی کردنش پشیمان نخواهید شد.

موزه آذربایجان

موزه‌‌ آذربایجان پس از موزه‌ی «ملی تهران»، به‌عنوان دومین موزه‌ی باستان‌شناسی ایران و یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی تبریز شناخته می‌شود. این موزه در کنار مسجد کبود قرار گرفته و بنابراین بهتر است اگر به دیدن مسجد کبود تبریز می‌روید، بازدید از این موزه را هم در برنامه‌‌تان بگنجانید. در ۳ طبقه‌ی آن بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ قطعه از آثار پیش از تاریخ، پیش از اسلام و پس از اسلام به نمایش درآمده است. مجسمه‌های غول‌پیکر، اسناد تاریخی دوران باستان و اشیای قبل از تاریخ از آثار ویژه‌ی این موزه هستند که شما را شگفت‌زده می‌کنند. همین‌طور در این موزه، مجموعه‌ای از آثار تجسمی تبریز نگهداری می‌شود که در نوع خود منحصربه‌فرد است.

مسجد کبود تبریز

یکی از آثار تاریخی معروف تبریز مسجد کبود است که جنب موزه آذربایجان قرار دارد. این مسجد به دستور صالحه خانم دختر سلطان جهانشاه پادشاه سلسله قراقویونلو در قرن نهم هجری بنا نهاده شد. در سال 1158 شمسی در تبریز زلزله ای رخ داد که باعث آسیب های فراوانی به مسجد شد و گنبدهای آن کاملا فرو ریخت.به خاطر وجود کاشی کاری هایی به رنگ لاجوردی در این بنا مسجد کبود به فیروزه اسلام شهرت یافته است. این بنا به شیوه آذری معماری شده است.بازدید این مسجد برای عموم آزاد و آدرس آن خیابان امام، مابین خیابان خاقانی و چهارراه منصور، جنب بوستان خاقانی است. مسجد جهانشاه یا همان مسجد کبود از شاهکار های ارزشمند معماری ایرانی محسوب می شود و با سایر معماری های مساجد کاملا متفاوت است.

کلیسای مریم مقدس تبریز

کلیسای مریم مقدس تبریز، بزرگترین و قدیمی ترین کلیسای شهر تبریز و استان آذربایجان شرقی محسوب می‌شود. این کلیسا در محله دیک باشی، میدان نماز (کوروش بزرگ سابق) تبریز واقع شده است. تاریخ ساخت این کلیسا 1782 میلادی است و به شیوه معماری ارمنی به شکل صلیب ساخته شده است. تصاویر زیبایی از حضرت مریم، حضرت عیسی، حواریون و قدیسین در دیوارهای محراب و گوشه‌های پاطاق گنبد دیده می‌شود که باعث زیبایی بیشتر این کلیسا شده اند و آن را در لیست جاهای دیدنی تبریز قرار داده است. مراسم مذهبی مسیحیان، مراسم بزرگ ارامنه از قبیل اعیاد و جشن ها و مجالس دینی در آنجا برگزار می‌شود. کلیسای مریم مقدس بزرگترین کلیسای تبریز است.

خانه مشروطه تبریز

یکی از جاهای دیدنی تبریز خانه مشروطه واقع در محله قدیمی راسته کوچه (خیابان شهید مطهری تبریز فعلی) است که از ساختمان های تاریخی دوره قاجار بوده و تاریخ ساخت آن به سال 1245 خورشیدی باز می‌گردد. این خانه متعلق به حاج میرزا مهدی کوزه‌ کنانی، معروف به ابوالمله است که این شخص از بازرگانان معروف شهر تبریز و یکی از حامیان بزرگ نهضت آزادی خواهی مردم آذربایجان بوده است. این خانه در دوران خودمختاری آذربایجان در سال‌های 1324 و 1325 نیز محل تجمع سران فرقه دموکرات آذربایجان بوده است.

جنگل ارسباران تبریز

جنگل ارسباران یکی از مناطق بکر و دست نخورده تبریز است که هر بیننده‌ای را میتواند عاشق خود کند. جنگلی سرسبز که انواع گونه های جانوری و گیاهی را در دل خود جای داده است، به نام های ارسبار یا آرازبار و قره داغ یا قراچه داغ هم شناخته می شود. جنگل های ارسباران با طبیعت زیبا و چشم اندازهای دلنشین و وجود اماکن و ابنیه تاریخی، توان بالقوه بالایی برای جذب گردشگر دارد در واقع این جنگل یکی از جاذبه‌های گردشگری تبریز است که هواداران زیادی دارد. آثار تاریخی و جاهای دیدنی تبریز در این منطقه عبارتند از قلعه بابک، قلعه پشتو، قلعه جوشین، دژ قهقهه، بقعه شیخ شهاب الدین و بازار اهر که دیدن آن را برای دوستداران طبیعت و تاریخ دوستان جذاب می‌کند.

موزه‌ی استاد شهریار

وقتی بحث از بزرگان و شاعران آذربایجان به میان می‌آید، استاد «شهریار» اولین نامی‌ست که به ذهن می‌آید. موزه‌ی استاد شهریار قبلاً محل زندگی «محمدحسین شهریار» بوده است که در محله‌ی «مقصودیه‌ی» تبریز قرار دارد. این خانه پس از فوت استاد به موزه‌ای برای بزرگداشتش تبدیل شده و شیفتگان شعر و ادب را به سوی خود می‌خواند. در این موزه می‌توانید از آثار و لوازم شخصی استاد شهریار مانند کتاب‌ها، دست‌خط‌ها و یادبودهای مختلفش دیدن کنید، همین‌طور می‌توانید با خیال راحت بنشینید و در دفتر یادبود استاد هرچه دل تنگ‌تان می‌خواهد، بنویسید.

عمارت شهرداری تبریز

یکی از محبوب‌ترین، زیباترین و جذاب‌ترین جاهای دیدنی تبریز، عمارت شهرداری است که جزو اولین شهرداری‌های ایران به شمار می‌رفته. این باغ عمارت زیبا و دیدنی، به سبک معماری آلمانی (پیش از جنگ جهانی دوم)، در مرکز شهر تبریز و در میدان ساعت، تقاطع خیابان امام خمینی (ره) و ارتش قرار گرفته است. عمارت شهرداری تبریز، ساختمانی تماشایی با سه طبقه است که بین سال‌های ۱۳۱۴ تا ۱۳۲۰ ساخته شده است. یکی از درخشان‌ترین بخش‌های این عمارت، برج ساعت آن است که با ارتفاع ۳۰ متر بر بالای عمارت قرار گرفته و طنین زنگ ساعت، هر ۱۵ دقیقه یکبار در شهر می‌پیچد.ساختمان این عمارت تاریخی حالتی U شکل دارد و اگر از بالا به آن نگاه کنید، شبیه به یک عقاب است که بال‌هایش را باز کرده!

اگر در محوطه عمارت گشتی بزنید، تعدادی از ماشین‌های عتیقه و بسیار قدیمی و همچنین اولین ماشین آتش‌نشانی تبریز را می‌بینید. بازدید از این باغ عمارت تاریخی، یکی از خاطره‌انگیز‌ترین لحظات را برایتان رقم خواهد زد.

خیابان تربیت تبریز-پیاده راه تربیت

یکی از جذاب‌ترین و شاید متفاوت‌ترین جاهای دیدنی تبریز، خیابان تربیت تبریز-پیاده راه تربیت است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید، خیابان‌ها در گسترش شهرها و پیش از آن در شکل‌گیری آن‌ها، همیشه نقش مهم و موثری داشته‌اند. خیابان تربیت تبریز، یکی از این خیابان‌های مهم و تاریخی است که حالا با نام پیاده راه تربیت نیز شناخته می‌شود.خیابان زیبای تربیت در گذشته در حد فاصل دروازه نوبر و دیک باشی گسترده شد و یکی از مهم‌ترین خیابان‌هایی تلقی می‌شد که میدان ساعت را به بازار متصل می‌کرد.

این خیابان و پیاده راه بی‌نظیر که امروز با سنگفرش پوشیده شده، در مسیر جاده ابریشم قرار دارد و به همین دلیل در طول تاریخ از اهمیت فراوانی برخوردار بوده است. آنچه در خیابان تربیت می‌بینید، مجسمه‌های زیبا، نورپردازی‌های خیره کننده، مبلمان شهری جذاب، گل‌کاری و باغچه‌های سرسبز و مراکز خرید است. این خیابان آنچنان جاذبه‌ای دارد که کسی را پیدا نمی‌کنید که به تبریز سفر کرده و خیابان تربیت-پیاده راه تربیت را از نزدیک ندیده باشد. بسیاری از خانه‌های تاریخی و بناهای ارزشمند قدیمی مانند خانه «شاهزاده ضیاءالدوله امان‌الله میرزا» ، بازارهایی مانند بازار «شیشه‌گر خانه» و کوچه‌های تاریخی مشهوری همچون کوچه «انجمن» و «پناهی» در پیاده راه تربیت قرار دارند. در این خیابان تماشایی که حالا چند سالیست برای تردد خودرو بسته شده و به یک پیاده راه جذاب و رویایی تبدیل شده است، می‌توانید تاریخ را نفس بکشید و در میان سنگفرش‌های آن ردی از گذشته را بیابید.

قبرستان تاریخی پینه شلوار تبریز

از دیگر جاهای دیدنی تبریز که بسیار‌مورد علاقه و توجه گردشگران قرار دارد، می‌توان به قبرستان تاریخی پینه شلوار اشاره کرد. این قبرستان در نزدیکی روستایی به نام شادباش مشایخ قرار دارد و اهالی روستا داستان‌های عجیبی از این قبرستان نقل کرده‌اند. قدمت این قبرستان عجیب به دوران پیش از اسلام باز می‌گردد و افراد زیادی با رویای یافتن گنج، آن را گشته‌ و زیر و رو کرده‌اند. بسیاری از اهالی روستا می‌گویند که عده زیادی از عرفا، امرا و بزرگانی که در قرون ۷، ۸ و ۹ هجری می‌زیستند، در این قبرستان به خاک سپرده شده‌اند. در گورستان تاریخی پینه شلوار سنگ قبر‌هایی را به صورت افراشته می‌بینید که هیچ نوشته‌ای بر روی آن‌ها نیست و شبیه با سنگ گورهای قبرستان خالد نبی هستند. باید بدانید که در حال حاضر تنها بومیان منطقه در این گورستام دفن می‌شوند و از خاکسپاری افراد غیربومی خبری نیست.

اگر به گشت‌زنی در این گورستان کهن و شنیدن داستان‌های اسرارآمیز آن علاقه دارید، این جاذبه دیدنی در تبریز را از دست ندهید.

منبع : مجله چتراتا

تبریز، یکی از بهترین و زیباترین شهرهای ایران برای افرادی است که قصد انجام مسافرت در داخل کشور را دارند. این شهر که در شمال غربی ایران واقع شده است با عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام از جاذبه های تاریخی، فرهنگی و طبیعی زیادی برخوردار است و بنا بر شواهد تاریخی درباره جاهای دیدنی تبریز، این شهر یکی از کهن ترین شهرهای جهان محسوب می شود.

شاید تا به حال معروف ترین لقب تبریز را با عنوان شهر اولین ها شنیده باشید، دلیل نامگذاری تبریز با این لقب این است که بسیاری از اولین‌ها در تاریخ ایران مانند اولین چاپخانه، اولین دانشگاه و شهرک دانشگاهی نه تنها در ایران بلکه در جهان، اولین دادگاه استیناف، اولین چاپ اسکناس، اولین شهرداری، اولین شهربانی، اولین سینمای عمومی، اولین کودکستان و اولین مدرسه کر و لال‌های ایران و اولین خیابانی که در ایران دارای برق شد همگی در تبریز قرار دارند. برای رزرو و اجاره اقامتگاه در تبریز می‌توانید از طریق سایت چتراتا اقدام نمایید.

باغ ائلی گلی تبریز

"ایل گلی" یا "شاه گلی" یکی از زیباترین و مهم ترین تفرجگاههای شهر تبریزه و به معنای استخر مردم می باشد .این پارک اولین اینترنت پارک کشور لقب گرفت و اولین مرکز اطلاع رسانی هوشمند کشور در مجموعه تاریخی و تفریحی ائل گولی بنا شده است. قایقرانی، شهربازی و مسافرخانه از جمله امکانات این پارک می باشد. در مرکز استخر، عمارت کلاه فرهنگی هشت ضلعی قرار داره که امروزه به صورت یک تالار پذیرایی مورد استفاده قرار می گیره و به کاخ ایل گلی شهرت داره. ائل گلی تبریز در هفت کیلومتری مرکز شهر و در جنوب شرق تبریز قرار دارد قدمت این مکان برمیگرده به زمان آق قویونلو ها و در دوره صفویان گسترش یافته است.

کویر قوم تپه تبریز

با وجود اینکه تبریز جزو یکی از مناطق سرسبز و طبیعی و بکر ایران میباشد اما عجیب ترین چیزی که باید بدانید این است که یکی از زیباترین کویرهای ایران به اسم قوم تپه در تبریز واقع است و با دیگر مناطق تبریز از لحاظ بافتی تفاوت بسیاری دارد،به دلیل گرد و غبار و وزش بادهای منطقه و تجمع خاک ها این منطقه ظاهر دیگری پیدا کرده است و به صورت تپه های شنی به چشم می خورد،یکی از جاذبه های گردشگری تبریز کویر قره تپه میباشد که دیدن آن برای همه شما علاقه مندان به سفر توصیه می شود. با اینکه خود قوم تپه یکی از صحنه های اعجاز و شگفتی طبیعت است و وجودش در این منطقه از کشور همه را متعجب می کند ولی به محاصره در آمدن این جاذبه با ساختمان های کارخانه ها تهدیدی برای ادامه بقای آن بوده و همچنین منظره جالبی به وجود نیاورده است. جدا از تماشای چشم اندازهای زیبای تپه های شنی می توانید پا به شن های روان این تپه ها بگذارید و همچنان متحیر از وجود این منطقه باشید.این منطقه در وسط ظهر همان حال و هوای کویرهای بزرگ کشور را برایتان تداعی می کند ولی اگر نزدیک به غروب خود را به آنجا برسانید شاهد مناظر معرکه ای از غروب خورشید خواهید بود که سوژه عکاسی جالبی برایتان می شود.

بازار تبریز، میراثی تاریخی در دل شهر

دیدن راسته های بازار تبریز که یکی از ریشه های تاریخی کشورمان است را به هیچ عنوان نباید از دست بدهید،حفظ هنر دیرین و بوی اصالت در نقطه به نقطه این بازار احساس می شود،با توجه به کسب و کاری که در این بازار سنتی جریان دارد هر قسمتی از آن به شکل خاصی بنا شده و موجب شده است تا سرا،گذر،دالان،تیمچه،راسته بازار ایجاد شوند تا خرید و فروش و کسب و کار و فعالیت مردم و کسبه با اطمینان خاطر انجام شود. زیباترین بخش بازار تاریخی و سنتی تبریز،تیمچه مظفریه می باشد، جایی با پنجره های کوچک و بزرگ سفید و سقفی بلند و رنگ های جالبی در حاشیه و ردیفهای منظم حجره ها و وسط سقف.

روستای باشکوه کندوان تبریز

شهرت اصلی روستا به خاطر خانه هایی است که مانند لانه زنبور در دل کوه های آتشفشانی سهند جای گرفته اند. این بافت سنتی با ساخت خانه های مدرن تر روستایی گسترش یافته است. روستا تنها ۴۸ کیلومتر با شهر تبریز فاصله دارد و پیشنهاد می کنیم از این روستای دیدنی به عنوان یکی از بهترین مکان های دیدنی تبریز دیدن کنید. روستای کندوان بیش از ۷۰۰۰ سال قدمت دارد و به خاطر سبک معماری خاصش در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. خیلی ها این روستا را با کاپادوکیه در ترکیه مقایسه می کنند تفاوت اصلی آن ها در این است که آن شهر خالی از سکنه شده اما هنوز حدود ۱۱۷ خانوار درون این صخره ها زندگی می کنند. برای رسیدن به روستا حدود ۱ ساعت با ماشین راه در پیش دارید که قطعا از طی کردنش پشیمان نخواهید شد.

موزه آذربایجان

موزه‌‌ آذربایجان پس از موزه‌ی «ملی تهران»، به‌عنوان دومین موزه‌ی باستان‌شناسی ایران و یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی تبریز شناخته می‌شود. این موزه در کنار مسجد کبود قرار گرفته و بنابراین بهتر است اگر به دیدن مسجد کبود تبریز می‌روید، بازدید از این موزه را هم در برنامه‌‌تان بگنجانید. در ۳ طبقه‌ی آن بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ قطعه از آثار پیش از تاریخ، پیش از اسلام و پس از اسلام به نمایش درآمده است. مجسمه‌های غول‌پیکر، اسناد تاریخی دوران باستان و اشیای قبل از تاریخ از آثار ویژه‌ی این موزه هستند که شما را شگفت‌زده می‌کنند. همین‌طور در این موزه، مجموعه‌ای از آثار تجسمی تبریز نگهداری می‌شود که در نوع خود منحصربه‌فرد است.

مسجد کبود تبریز

یکی از آثار تاریخی معروف تبریز مسجد کبود است که جنب موزه آذربایجان قرار دارد. این مسجد به دستور صالحه خانم دختر سلطان جهانشاه پادشاه سلسله قراقویونلو در قرن نهم هجری بنا نهاده شد. در سال 1158 شمسی در تبریز زلزله ای رخ داد که باعث آسیب های فراوانی به مسجد شد و گنبدهای آن کاملا فرو ریخت.به خاطر وجود کاشی کاری هایی به رنگ لاجوردی در این بنا مسجد کبود به فیروزه اسلام شهرت یافته است. این بنا به شیوه آذری معماری شده است.بازدید این مسجد برای عموم آزاد و آدرس آن خیابان امام، مابین خیابان خاقانی و چهارراه منصور، جنب بوستان خاقانی است. مسجد جهانشاه یا همان مسجد کبود از شاهکار های ارزشمند معماری ایرانی محسوب می شود و با سایر معماری های مساجد کاملا متفاوت است.

کلیسای مریم مقدس تبریز

کلیسای مریم مقدس تبریز، بزرگترین و قدیمی ترین کلیسای شهر تبریز و استان آذربایجان شرقی محسوب می‌شود. این کلیسا در محله دیک باشی، میدان نماز (کوروش بزرگ سابق) تبریز واقع شده است. تاریخ ساخت این کلیسا 1782 میلادی است و به شیوه معماری ارمنی به شکل صلیب ساخته شده است. تصاویر زیبایی از حضرت مریم، حضرت عیسی، حواریون و قدیسین در دیوارهای محراب و گوشه‌های پاطاق گنبد دیده می‌شود که باعث زیبایی بیشتر این کلیسا شده اند و آن را در لیست جاهای دیدنی تبریز قرار داده است. مراسم مذهبی مسیحیان، مراسم بزرگ ارامنه از قبیل اعیاد و جشن ها و مجالس دینی در آنجا برگزار می‌شود. کلیسای مریم مقدس بزرگترین کلیسای تبریز است.

خانه مشروطه تبریز

یکی از جاهای دیدنی تبریز خانه مشروطه واقع در محله قدیمی راسته کوچه (خیابان شهید مطهری تبریز فعلی) است که از ساختمان های تاریخی دوره قاجار بوده و تاریخ ساخت آن به سال 1245 خورشیدی باز می‌گردد. این خانه متعلق به حاج میرزا مهدی کوزه‌ کنانی، معروف به ابوالمله است که این شخص از بازرگانان معروف شهر تبریز و یکی از حامیان بزرگ نهضت آزادی خواهی مردم آذربایجان بوده است. این خانه در دوران خودمختاری آذربایجان در سال‌های 1324 و 1325 نیز محل تجمع سران فرقه دموکرات آذربایجان بوده است.

جنگل ارسباران تبریز

جنگل ارسباران یکی از مناطق بکر و دست نخورده تبریز است که هر بیننده‌ای را میتواند عاشق خود کند. جنگلی سرسبز که انواع گونه های جانوری و گیاهی را در دل خود جای داده است، به نام های ارسبار یا آرازبار و قره داغ یا قراچه داغ هم شناخته می شود. جنگل های ارسباران با طبیعت زیبا و چشم اندازهای دلنشین و وجود اماکن و ابنیه تاریخی، توان بالقوه بالایی برای جذب گردشگر دارد در واقع این جنگل یکی از جاذبه‌های گردشگری تبریز است که هواداران زیادی دارد. آثار تاریخی و جاهای دیدنی تبریز در این منطقه عبارتند از قلعه بابک، قلعه پشتو، قلعه جوشین، دژ قهقهه، بقعه شیخ شهاب الدین و بازار اهر که دیدن آن را برای دوستداران طبیعت و تاریخ دوستان جذاب می‌کند.

موزه‌ی استاد شهریار

وقتی بحث از بزرگان و شاعران آذربایجان به میان می‌آید، استاد «شهریار» اولین نامی‌ست که به ذهن می‌آید. موزه‌ی استاد شهریار قبلاً محل زندگی «محمدحسین شهریار» بوده است که در محله‌ی «مقصودیه‌ی» تبریز قرار دارد. این خانه پس از فوت استاد به موزه‌ای برای بزرگداشتش تبدیل شده و شیفتگان شعر و ادب را به سوی خود می‌خواند. در این موزه می‌توانید از آثار و لوازم شخصی استاد شهریار مانند کتاب‌ها، دست‌خط‌ها و یادبودهای مختلفش دیدن کنید، همین‌طور می‌توانید با خیال راحت بنشینید و در دفتر یادبود استاد هرچه دل تنگ‌تان می‌خواهد، بنویسید.

عمارت شهرداری تبریز

یکی از محبوب‌ترین، زیباترین و جذاب‌ترین جاهای دیدنی تبریز، عمارت شهرداری است که جزو اولین شهرداری‌های ایران به شمار می‌رفته. این باغ عمارت زیبا و دیدنی، به سبک معماری آلمانی (پیش از جنگ جهانی دوم)، در مرکز شهر تبریز و در میدان ساعت، تقاطع خیابان امام خمینی (ره) و ارتش قرار گرفته است. عمارت شهرداری تبریز، ساختمانی تماشایی با سه طبقه است که بین سال‌های ۱۳۱۴ تا ۱۳۲۰ ساخته شده است. یکی از درخشان‌ترین بخش‌های این عمارت، برج ساعت آن است که با ارتفاع ۳۰ متر بر بالای عمارت قرار گرفته و طنین زنگ ساعت، هر ۱۵ دقیقه یکبار در شهر می‌پیچد.ساختمان این عمارت تاریخی حالتی U شکل دارد و اگر از بالا به آن نگاه کنید، شبیه به یک عقاب است که بال‌هایش را باز کرده!

اگر در محوطه عمارت گشتی بزنید، تعدادی از ماشین‌های عتیقه و بسیار قدیمی و همچنین اولین ماشین آتش‌نشانی تبریز را می‌بینید. بازدید از این باغ عمارت تاریخی، یکی از خاطره‌انگیز‌ترین لحظات را برایتان رقم خواهد زد.

خیابان تربیت تبریز-پیاده راه تربیت

یکی از جذاب‌ترین و شاید متفاوت‌ترین جاهای دیدنی تبریز، خیابان تربیت تبریز-پیاده راه تربیت است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید، خیابان‌ها در گسترش شهرها و پیش از آن در شکل‌گیری آن‌ها، همیشه نقش مهم و موثری داشته‌اند. خیابان تربیت تبریز، یکی از این خیابان‌های مهم و تاریخی است که حالا با نام پیاده راه تربیت نیز شناخته می‌شود.خیابان زیبای تربیت در گذشته در حد فاصل دروازه نوبر و دیک باشی گسترده شد و یکی از مهم‌ترین خیابان‌هایی تلقی می‌شد که میدان ساعت را به بازار متصل می‌کرد.

این خیابان و پیاده راه بی‌نظیر که امروز با سنگفرش پوشیده شده، در مسیر جاده ابریشم قرار دارد و به همین دلیل در طول تاریخ از اهمیت فراوانی برخوردار بوده است. آنچه در خیابان تربیت می‌بینید، مجسمه‌های زیبا، نورپردازی‌های خیره کننده، مبلمان شهری جذاب، گل‌کاری و باغچه‌های سرسبز و مراکز خرید است. این خیابان آنچنان جاذبه‌ای دارد که کسی را پیدا نمی‌کنید که به تبریز سفر کرده و خیابان تربیت-پیاده راه تربیت را از نزدیک ندیده باشد. بسیاری از خانه‌های تاریخی و بناهای ارزشمند قدیمی مانند خانه «شاهزاده ضیاءالدوله امان‌الله میرزا» ، بازارهایی مانند بازار «شیشه‌گر خانه» و کوچه‌های تاریخی مشهوری همچون کوچه «انجمن» و «پناهی» در پیاده راه تربیت قرار دارند. در این خیابان تماشایی که حالا چند سالیست برای تردد خودرو بسته شده و به یک پیاده راه جذاب و رویایی تبدیل شده است، می‌توانید تاریخ را نفس بکشید و در میان سنگفرش‌های آن ردی از گذشته را بیابید.

قبرستان تاریخی پینه شلوار تبریز

از دیگر جاهای دیدنی تبریز که بسیار‌مورد علاقه و توجه گردشگران قرار دارد، می‌توان به قبرستان تاریخی پینه شلوار اشاره کرد. این قبرستان در نزدیکی روستایی به نام شادباش مشایخ قرار دارد و اهالی روستا داستان‌های عجیبی از این قبرستان نقل کرده‌اند. قدمت این قبرستان عجیب به دوران پیش از اسلام باز می‌گردد و افراد زیادی با رویای یافتن گنج، آن را گشته‌ و زیر و رو کرده‌اند. بسیاری از اهالی روستا می‌گویند که عده زیادی از عرفا، امرا و بزرگانی که در قرون ۷، ۸ و ۹ هجری می‌زیستند، در این قبرستان به خاک سپرده شده‌اند. در گورستان تاریخی پینه شلوار سنگ قبر‌هایی را به صورت افراشته می‌بینید که هیچ نوشته‌ای بر روی آن‌ها نیست و شبیه با سنگ گورهای قبرستان خالد نبی هستند. باید بدانید که در حال حاضر تنها بومیان منطقه در این گورستام دفن می‌شوند و از خاکسپاری افراد غیربومی خبری نیست.

اگر به گشت‌زنی در این گورستان کهن و شنیدن داستان‌های اسرارآمیز آن علاقه دارید، این جاذبه دیدنی در تبریز را از دست ندهید.

منبع : مجله چتراتا

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 221
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 14
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 44
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 101
  • بازدید ماه : 201
  • بازدید سال : 3071
  • بازدید کلی : 1001303
  • <
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی