loading...

گردشگری و بومگردی

بازدید : 1675
چهارشنبه 3 دی 1399 زمان : 18:42

تهران کلان شهر دوست داشتنی ایران مراکز گردشگری زیادی برای تفریح و سرگرمی دارد. بسیاری برای گردش عصرانه خود، یکی از پارک های جذاب و مفرح این شهر را انتخاب می کنند و برخی در جستجوی سکوت و آرامش، به یکی از رستوران ها و کافه های متعدد تهران می روند و ساعتی را با دوستان شان خلوت می کنند.

از همین رو ما در چتراتا قصد داریم به چند مورد از بهترین مراکز گردشگری تهران اشاره داشته باشیم تا زمانی که خواستید اوقات فراغتتان را در کنار دوستان و خانوادتان سپری کنید با جاذبه های پایتخت ایران آشنایی بیشتری داشته باشید. برای رزرو و اجاره اقامتگاه در تهران می‌توانید از طریق سایت چتراتا اقدام نمایید.

پل طبیعت

یکی از نمادهای شهر تهران پل طبیعت است که سه طبقه می باشد و بوستان آب و آتش و پارک طالقانی را به هم وصل می کند . معماری این پل بی نظیر است و نورپردازی خاص و کم نظیر آن در هنگام شب خارق العاده بنظر می رسد. از فراز این پل می توانید تماشاگر مناظری بی نظیری از دامنه قله دماوند و رشته کو ه های البرز و دو بوستان طالقانی و آب و آتش باشید.

از تفریحاتی که این پل را به یکی از مکان های پاییزی در تهران تبدیل کرده است تماشای زیبایی های اطراف پل، پیاده روی در ارتفاع 40 متری از سطح زمین، عکاسی از چشم اندازها و کشف سوژه های جذاب است .این پل روی بزرگراه مدرس احداث شده است.

باغ پرندگان

از جاذبه ها ی گردشگری تهران , باغ پرندگان تهران با مساحت ۲۳ هکتار، در شمال شرق تهران در خیابان کوهستان قرار دارد. این باغ در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۲ خورشیدی به صورت رسمی افتتاح شد و در حال حاضر ۵۷ گونه پرنده همچون کبوتر، طوطی، اردک، قوی سفید، غاز، فنچ، جغد، شاهین، عقاب، طاووس و …، نگهداری می‌شوند. نکته جالب توجه در خصوص این باغ این است که بیشتر پرندگان این مجموعه در فضای باز نگهداری می‌شوند. باغ پرندگان دارای نظم و پاکیزگی قابل توجهی بوده و تمام فضای آن گل‌کاری شده است.

کاخ گلستان

این کاخ زیبا که در میدان ارگ تهران قرار گرفته، یکی از قدیمی ترین جاذبه های گردشگری پایتخت و شاهکار های معماری اسلامی به شمار می رود. ساخت این مجموعه در دوران حکومت صفویان ( سال 988 هجری – دوران پادشاهی شاه عباس) آغاز شد و تکمیل آن تا دوران روی کار آمدن حکومت قاجار به طول انجامید، لازم به ذکر است که در ساخت این مجموعه از معماری دوران زندیه الهام گرفته شده است، همچنین در برخی بخش های آن شاهد معماری اروپایی خواهید بود.بخش های مختلف این مجموعه تاریخی عبارت اند از: شمس العماره، تالار اصلی، تالار آیینه، تالار سلام، تخت مرمر، ایوان تخت مرمر، حوضخانه، خلوت کریمخانی، تالار الماس، کاخ ابیض، موزه مردم شناسی، عمارت بادگیر، تالار ظروف، عمارت الماس، تالار برلیان، تالار عاج و حوض خانه بادگیر.

بازار تجریش، رنگی‌ترین بازار تهران

بازار تجریش که یکی از جاهای دیدنی تهران به حساب می‌آید، هم از نظر کالا و صنایع دستی تنوع بالایی دارد و در ضمن، همه‌نوع قمیتی در آن به چشم می‌خورد. این بازار که در قلب محله تاریخی تجریش و در نزدیکی امام‌زاده صالح (ع) قرار دارد، مانند بازارهای سنتی دارای حسینیه و مسجد و سوق‌های کوچک است؛ علاوه بر این، یک میدان سرپوشیده میوه و تره‌‌بار نیز در این محل فعالیت می‌کند که طرفداران زیادی بین گردشگران داخلی و خارجی دارد.

همچنین، پاساژهای متعددی نظیر پاساژ قائم در مجاورت بازار تجریش ساخته شده است که می‌توانید ادامه گشت‌وگذار و خریدتان را در آن‌ها انجام دهید.

برج میلاد

کمتر کسی را می توان یافت که نام بلند ترین برج ایران را نشنیده باشد، برج میلاد تقریبا از تمام نقاط پایتخت قابل مشاهده است، همین امر سبب شده است که این برج را به عنوان نماد پایتخت، بشناسند، لازم به ذکر است که برج میلاد یکی از برج های بلند مخابراتی در جهان محسوب می شود.بخش های مختلف برج میلاد: رستوران گردان، سالن کنسرت، پل معلق، پینت بال، زیپ لاین، کافه تریا، گنبد آسمان، سینما، اتاق فرار، آب نما، نمایشگاه، دلفیناریوم، فود کورت، سینما، لیزریوم و مرکز خرید. همچنین جالب است بدانید که در زمان عید نوروز مراسم های بسیار جذابی در این برج برگزار می گردد.پارکینگ این مجموعه ظرفیتی در حدود 1000 خودرو دارد.

بام تهران

بام تهران در کوهپایه البرز و ارتفاعات ولنجک واقع گردیده است، افراد بر فراز بام تهران می توانند با یک نگاه کل پایتخت و عظمت آن را مشاهده کنند. آب و هوای مناسب این منطقه سبب شده است که روزانه افراد بسیاری برای تفریح و یا ورزش به بام تهران مراجعه کنند، همچنین وجود ارتفاعات البرز، بام تهران را به مکان مناسبی برای کوهنوردی تبدیل کرده است.امروزه با توجه گردشگران به بام تهران، امکانات تفریحی و رفاهی بسیاری برای آن در نظر گرفته است است، از انواع آن ها می توان به سینما 5 بعدی، سورتمه توچال، تله کابین توچال، زیپ لاین، بانجی جامپینگ، باشگاه تیرکمان، بگ جامپینگ، صخره نوردی ، باشکاه اسکی و همچنین چندین فوت کورد، کافی شاپ و بوفه اشاره کرد، بام تهران دارای امکاناتی نظیر پارکینگ، خودپرداز، فروشگاه و سرویس بهداشتی نیز می باشد.

تئاتر شهر ، پاتوق هنرمندان ایرانی

تئاتر شهر، تنها سالن نمایش بدون حصار ایران است که در دل «پارک دانشجو» تهران جا خوش کرده و با معماری بی‌نظیرش بازدیدکننده‌های بسیاری را سمت خودش می‌کشد. ساختمان تئاتر شهر، شکلی دایره‌وار دارد و در ساختمانش ترکیبی جالب از کاشی و آجر به‌کار رفته که از «برج طغرل» در شهر ری الهام گرفته و همچنین معماری تماشاخانه‌های ایرانی را تداعی می‌کند.

مجموعه‌ی تئاتر شهر،به عنوان یکی از جاهای تفریحی تهران ، شامل تالار اصلی، «‏تالار چهارسو»، «تالار قشقایی»، «تالار سایه» و کارگاه نمایش است که به‌همراه سالن انتظار، کافه‌تریا، کتاب‌خانه، مرکز اسناد، کتاب‌فروشی و بخش‌های دیگر، یکی از بهترین مجموعه‌های فرهنگی و هنری تهران را پدید آورده است. اگر دل‌تان می‌خواهد در سفر به تهران یک تئاتر خوب را ببنید، تئاتر شهر را از دست ندهید. علاوه بر این‌که ممکن است خوش شانس باشید و یکی دو نفر از بازیگرهای محبوب‌تان را هم در یکی از زیباترین جاهای دیدنی تهران از نزدیک ملاقات کنید.

میدان آزادی تهران

میدان آزادی یکی از بزرگترین و زیبا ترین میادین موجود در پایتخت می باشد، برج موجود در میان این میدان که به نام برج آزادی شناخته می شود را می توان به عنوان یکی از نماد های شهر تهران دانست، امروزه کمتر کسی را می توان یافت که نام این برج را نشنیده باشد.

تاریخچه ساخت این میدان به سال 1345 میلادی و زمان برگزاری جشن های 2500 ساله باز می گردد. ساخت میدان در سال 1348 آغاز و در سال 1350 پایان یافت. معماری برج آزادی بسیار خاص می باشد، همین امر سبب شده است که هرساله گردشگران بسیاری برای بازدید از این برج و داخل آن به میدان آزادی بروند، لازم به ذکر است که ارتفاع برج آزادی از سطح زمین 45 متر می باشد.

کاخ نیاوران تهران

مجموعه کاخ نیاوران یکی از زیباترین آثار تاریخی موجود در شهر تهران بوده که در یکی از مناطق مناسب شمال پایتخت قرار گرفته است. جالب است بدانید که اخرین شاه ایران نیز در کاخ نیاوران زندگی می کرده است، طراحی این کاخ به شکلی بوده که سقف آن قابلیت باز شدن نیز دارد، کاخ نیاوران را می توان به عنوان تنها بنای سلطنتی ایران با این نوع سقف دانست.

طراحی کاخ بسیار جالب بوده و در ساخت آن از معماری اروپایی الهام گرفته شده است، این بنا دارای 2 طبقه و یک نیم طبقه می باشد.تاریخچه ساخت این بنا به سال 1337 باز می گردد، در آن دوران محدرضا پهلوی دستور دارد کاخی که در این باغ وجود دارد را تخریب کنند و بنایی جدید بسازند، ساخت کاخ نیاوران سرانجام در سال 1346 پایان یافت.فضای داخلی کاخ تا به امروز دست نخورده باقی مانده است، گردشگران می توانند از تمام وسایل آن دوران نیز بازدید کنند، از بخش های مختلف داخلی می توان اتاق پذیرایی، اتاق نشیمن، اتاق غذاخوری، تالار آبی، اتاق مهمان، سینمای اختصاصی، اتاق لباس و همچنین اتاق خواب شاه و فرزندانش اشاره کرد.

روستای ابنیک، جای خوش آب و هوا اطراف تهران

یکی از روستاهایی که می توانید برای گردشگری در یکروز به سمت آن بروید،روستای ابنیک است. این روستا جزو مناطق سرسبز و خوش آب و هوای شهرستان شمیرانات محسوب می شود که یکی از جاذبه های تهران محسوب می شود. برای دسترسی به این روستا می توانید به ۱۲ کیلومتری شمال شرقی فشم حرکت کنید و با گذر از روستاهای زایگان و لالان به این منطقه ی خوش آب و هوا برسید.

دربند و درکه تهران

دو ییلاق خوش آب و هوای تهران خصوصا در شب که یکی از مناطق خنک گردشگری است از دهکده های قدیمی شمیران محسوب می شود. دربند در ارتفاع ۱۷۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد و در این مکان شما می توانید از هوای آلوده ی پایتخت برای چند ساعت دور بمانید. دربند دارای تعداد زیادی رستوران است و شما می توانید برای صرف شام در هوایی خوب و مکانی زیبا به این رستوران ها بروید.

دریاچه چیتگر تهران

در منطقه غرب تهران مجموعه زیبا و متفاوت به نام دریاچه چیتگر احداث شده، این دریاچه مصنوعی نظر افراد بسیاری را به خود جلب کرده و باعث پیشرفت صنعت گردشگری در پایتخت شده است. ساخت این مجموعه در سال 1389 آغاز شد و در سال 1392 پایان یافت، لازم به ذکر است که عمق آب در عمیق ترین بخش ها به 12 متر می رسد.این دریاچه در زمینی به مساحت 130 هزار هکتار ساخته شده است، در اطراف دریاچه امکانات رفاهی بسیاری مانند رستوران، مرکز خرید، کافی شاپ و پارک احداث شده است. همچنین امکانات تفریحی بسیاری برای مراجعه کنندگان به دریاچه چیتگر در نظر گرفته شده است که عبارت اند از: سافاری، سینما 6 بعدی، راید اسکیت هوایی، پیست دوچرخه سواری، زمین بازی کودکان، چرخ و فلک، رول گلایدر، پیست پرش در آسمان، کارتینگ، قایق سوای و سرسره پرواز.

موزه موسیقی تهران

به یکی از خوش آب و هواترین نقاط تهران، به سمت ارتفاعات شمیران پیش می‌رویم. در کوچه و پس کوچه‌های خیابان دربندی، در یک خیابان پر از دار و درخت، ساختمان سه طبقه‌ای را می‌بینیم. قبل از اینکه جذب آثار هنری و فرهنگی داخل آن شوید، معماری ساختمان و حیاط دلباز و سرسبزش توجه‌تان را جلب می‌کند. حتی اگر هیچ ارتباطی با ساز و آواز نداشته باشید، دیدن این موزه جذاب را به شما پیشنهاد می‌کنیم. جایی که از آرشیو موسیقی‌های اصیل و ماندگار گرفته تا انواع سازهای بادی، کوبه‌ای، سنتی، زهی، کارگاه موسیقی، نگارخانه بسیاری از آثار مرتبط دیگر توجه‌تان را جلب می‌کند که البته مورد کم لطفی گردشگران قرار گرفته است.

آبشار کلوگان خنک ترین جاذبه گردشگرى تهران

یکی از جاذبه های طبیعی و زیبایی که در استان تهران وجود دارد آبشار کلوگان است، که در شهرستان شمیرانات قرار گرفته و جزء بهترین جاهای دیدنی تهران و حومه برای گذراندن اوقات فراغت در فصل های بهار و تابستان محسوب می شود. ارتفاع آبشار از سطح زمین حدود ۳۰ الی ۴۰ متر بوده که به شکل یک آبشار دو طبقه در آمده است. وسط آبشار یک سکو قرار دارد هم چنین در پایین آبشار نیز حوضچه کوچکی ایجاد شده که مکان مناسبی برای آب تنی و آب بازی است.

پارک ملت پارکی از جاهای دیدنی تهران

پارک ملت با ۳۴ هکتار به عنوان یکی از بوستان های بزرگ تهران محسوب می شود که طراحی پارک نامنظم را، به سبک پارک های انگلیسی، شخصی به نام پوسن Posen انجام داده است. سطح ورودی بوستان ملت سیقلی است که این نوع کف محلی مناسب برای اسکیت سواری و مسابقات ماشین کنترلی است که همین موضوع باعث ورود افراد علاقه‌مند به این دو رشته به این بوستان می‌شود.در روبروی این سینما پردیس سینمایی ملت واقع شده است که دارای سازه‌ای بسیار جالب می‌باشد و توجه هر کسی را به خود جلب می‌کند. این سینما دارای حدود ۴ الی ۵ سالن می‌باشد. این یکی از امکانات خوب این سینما است چون که انتخاب فیلم مورد نظر شما را برایتان راحت می‌کند. ودر کنار آن نیز می‌توانید از فضای پارک لذت ببرید.

پیست اسکی شمشک

یکی از جاهای دیدنی تهران و مکانی زیبا و تفریحی در نزدیکی تهران در روستای توریستی شمشک که در سال ۱۳۳۷ مورد بهره برداری و در سال ۱۳۷۵ با اصلاحاتی که به عمل آمد، از سوی فدراسیون جهانی اسکی به عنوان پیست بین‌المللی شناخته شد و دومین پیست بزرگ کشور میباشد.

پارک جنگلی لویزان

پارک جنگلی لویزان ازجمله گردشگاه‌ها و فضاهای سبز شهر تهران به حساب می‌آید.این پارک در حدود ۱۳ کیلومتری مرکز شهر تهران قرار دارد و از شمال به قوچک، از جنوب به شمس آباد، از غرب به ده لویزان و از شرق به پادگان خاتم الانبیا محدود می‌شود.پارک جنگلی لویزان ۱۱۰۰ هکتار وسعت دارد که بیش‌تر آن درای کاربرد تفریحی است.

تنگه واشی تهران

منطقه زیبا و دیدنی تنگه ساواشی با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی جذاب خود هر‌ساله میزبان تعداد زیادی گردشگر است که به‌خصوص در روزهای داغ آخر هفته فصل تابستان به این منطقه سفر می‌کنند. شما باید یک مسافت حدود 3 کیلومتری را در دل کوه و رودخانه تنگه طی کنید تا به آبشار معروف ساواشی برسید. در نزدیکی آبشار 15 متری ساواشی یک رستوران و تفرجگاه کوچک برای پذیرایی از گردشگران در تنگه واشی تهران راه‌اندازی شده است. هر ساله تورهای یک‌روزه بسیاری از تهران و شهرهای اطراف به تنگه واشی فیروزکوه که یکی از مکانها و دیدنی های تهران است، سفر می‌کنند و از آب و هوا و طبیعت بکر این منطقه نهایت لذت را می‌برند. اگر به طبیعت‌گردی و جاذبه‌های تاریخی علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم به این منطقه طبیعی و تاریخی شهرستان فیروزکوه سری بزنید.

کلیسای سرکیس مقدس ، بزرگ‌ترین کلیسای تهران

بناهای مذهبی هر شهر و کشوری، از جمله مکان‌هایی‌ست که هر گردشگر یا شهروندی دوست دارد آنها را ببیند تا با بافت فرهنگی و آنچه بر آن سرزمین گذشته است آشنا شود. برای ما که در کشوری اسلامی زندگی می‌کنیم و اکثریت شهروندانمان مسلمان هستند، آشنایی با اقلیت‌های مذهبی‌ای که در شهرهای مختلف زندگی می‌کنند، جذابیت خاصی دارد. یکی از راه‌های آشنا شدن با این اقلیت‌ها، رفتن به مکان‌های مذهبی‌شان است. کلیسای سرکیس مقدس از جمله مکان‌های دیدنی تهران است که د ر خیابان کریم‌خانِ تهران قرار دارد.

این کلیسا با هزینه شخصی خیری ارمنی ساخته شده است و معماری فوق‌العاده‌اش، حتما شما را چند دقیقه‌ای در خیابان خیره به خودش نگه می‌دارد. کلیسای سرکیس مقدس به عنوان بزرگ‌ترین کلیسای تهران، معماریِ بی‌نظیری دارد که سبکِ معماری‌اش، به سبک قرون وسطی و عصر جدید ارمنستان است. حتی اگر به داخل این کلیسا نروید، یکبار که گذرتان به مرکز تهران افتاد، این بنای زیبا را در غروب آفتاب ببینید.

روستای کن

روستای کن جزء مناطق ۲۲ گانه و یکی از جاهای دیدنی تهران در پاییز محسوب می‌شود. تبلیغات شهرداری منطقه ۵ تهران باعث شده تا گردشگران بیشتری جذب این منطقه شوند. روستای کن در ارتفاعات غرب تهران قرار گرفته. عبور رودخانه کن از میان روستا، باعث آبادانی منطقه شده. بسیاری از گردشگران برای آبتنی یا اتراق در کنار رودخانه به این منطقه می‌آیند. روستای کن نیز به خودی خود دارای جاذبه‌های منحصر به فردی مثل سنگان است. شما می‌توانید از رستوران‌هایی که در اطراف جاده روستای کن قرار دارند، استفاده کنید و طعم غذایی خوشمزه را در کنار رودخانه کن بچشید.

شهرک سینمایی غزالی

احداث شهرک سینمایی درسال ۱۳۵۸، به طرح و پیشنهاد علی حاتمی، کارگردان شهیر سینمای ایران، آغاز شد. طرح علی حاتمی و ولی ‌الله خاکدان تولید سریالی با مضمون تاریخ سیاسی معاصر ایران بود که فاصله ‌ای کوتاه از اوایل دوره رضاشاه را در بر داشت.

از مکان ‌های سریال هزار دستان به میدان توپخانه، ساختمان شهرداری، ساختمان عدلیه، خیابان لاله‌زار، خیابان اکباتان، جواهر فروشی قازاریان، گراند هتل، ساختمان شاه آباد و کافه پارس تهران قدیم می ‌توان اشاره نمود.

پارک ژوراسیک تهران

یکی از هیجان انگیز ترین جاذبه های موجود در غرب پایتخت، پارک ژوراسیک و دایناسور های آن می باشد. این پارک در سال 1393 در منطقه سعادت آباد با مساحتی در حدود 30000 متر مربع ساخته شده است.افراد می توانند درون این پارک از کنار 28 دایناسور عبور کرده و خود را در دوران زندگی این حیوانات بر روی زمین تصور کنند. دایناسور ها در اندازه واقعی خود و با جزئیات بسیار بالا طراحی شده اند، همچنین این مجسمه ها قابلیت حرکت و تولید صدا را نیز دارند. درون این پارک بخش های آموزشی متنوعی وجود دارد، گردشگران تور داخلی در این بخش ها با روش زندگی و تولید مثل دایناسور ها آشنا می شوند.

منبع : مجله چتراتا

تهران کلان شهر دوست داشتنی ایران مراکز گردشگری زیادی برای تفریح و سرگرمی دارد. بسیاری برای گردش عصرانه خود، یکی از پارک های جذاب و مفرح این شهر را انتخاب می کنند و برخی در جستجوی سکوت و آرامش، به یکی از رستوران ها و کافه های متعدد تهران می روند و ساعتی را با دوستان شان خلوت می کنند.

از همین رو ما در چتراتا قصد داریم به چند مورد از بهترین مراکز گردشگری تهران اشاره داشته باشیم تا زمانی که خواستید اوقات فراغتتان را در کنار دوستان و خانوادتان سپری کنید با جاذبه های پایتخت ایران آشنایی بیشتری داشته باشید. برای رزرو و اجاره اقامتگاه در تهران می‌توانید از طریق سایت چتراتا اقدام نمایید.

پل طبیعت

یکی از نمادهای شهر تهران پل طبیعت است که سه طبقه می باشد و بوستان آب و آتش و پارک طالقانی را به هم وصل می کند . معماری این پل بی نظیر است و نورپردازی خاص و کم نظیر آن در هنگام شب خارق العاده بنظر می رسد. از فراز این پل می توانید تماشاگر مناظری بی نظیری از دامنه قله دماوند و رشته کو ه های البرز و دو بوستان طالقانی و آب و آتش باشید.

از تفریحاتی که این پل را به یکی از مکان های پاییزی در تهران تبدیل کرده است تماشای زیبایی های اطراف پل، پیاده روی در ارتفاع 40 متری از سطح زمین، عکاسی از چشم اندازها و کشف سوژه های جذاب است .این پل روی بزرگراه مدرس احداث شده است.

باغ پرندگان

از جاذبه ها ی گردشگری تهران , باغ پرندگان تهران با مساحت ۲۳ هکتار، در شمال شرق تهران در خیابان کوهستان قرار دارد. این باغ در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۲ خورشیدی به صورت رسمی افتتاح شد و در حال حاضر ۵۷ گونه پرنده همچون کبوتر، طوطی، اردک، قوی سفید، غاز، فنچ، جغد، شاهین، عقاب، طاووس و …، نگهداری می‌شوند. نکته جالب توجه در خصوص این باغ این است که بیشتر پرندگان این مجموعه در فضای باز نگهداری می‌شوند. باغ پرندگان دارای نظم و پاکیزگی قابل توجهی بوده و تمام فضای آن گل‌کاری شده است.

کاخ گلستان

این کاخ زیبا که در میدان ارگ تهران قرار گرفته، یکی از قدیمی ترین جاذبه های گردشگری پایتخت و شاهکار های معماری اسلامی به شمار می رود. ساخت این مجموعه در دوران حکومت صفویان ( سال 988 هجری – دوران پادشاهی شاه عباس) آغاز شد و تکمیل آن تا دوران روی کار آمدن حکومت قاجار به طول انجامید، لازم به ذکر است که در ساخت این مجموعه از معماری دوران زندیه الهام گرفته شده است، همچنین در برخی بخش های آن شاهد معماری اروپایی خواهید بود.بخش های مختلف این مجموعه تاریخی عبارت اند از: شمس العماره، تالار اصلی، تالار آیینه، تالار سلام، تخت مرمر، ایوان تخت مرمر، حوضخانه، خلوت کریمخانی، تالار الماس، کاخ ابیض، موزه مردم شناسی، عمارت بادگیر، تالار ظروف، عمارت الماس، تالار برلیان، تالار عاج و حوض خانه بادگیر.

بازار تجریش، رنگی‌ترین بازار تهران

بازار تجریش که یکی از جاهای دیدنی تهران به حساب می‌آید، هم از نظر کالا و صنایع دستی تنوع بالایی دارد و در ضمن، همه‌نوع قمیتی در آن به چشم می‌خورد. این بازار که در قلب محله تاریخی تجریش و در نزدیکی امام‌زاده صالح (ع) قرار دارد، مانند بازارهای سنتی دارای حسینیه و مسجد و سوق‌های کوچک است؛ علاوه بر این، یک میدان سرپوشیده میوه و تره‌‌بار نیز در این محل فعالیت می‌کند که طرفداران زیادی بین گردشگران داخلی و خارجی دارد.

همچنین، پاساژهای متعددی نظیر پاساژ قائم در مجاورت بازار تجریش ساخته شده است که می‌توانید ادامه گشت‌وگذار و خریدتان را در آن‌ها انجام دهید.

برج میلاد

کمتر کسی را می توان یافت که نام بلند ترین برج ایران را نشنیده باشد، برج میلاد تقریبا از تمام نقاط پایتخت قابل مشاهده است، همین امر سبب شده است که این برج را به عنوان نماد پایتخت، بشناسند، لازم به ذکر است که برج میلاد یکی از برج های بلند مخابراتی در جهان محسوب می شود.بخش های مختلف برج میلاد: رستوران گردان، سالن کنسرت، پل معلق، پینت بال، زیپ لاین، کافه تریا، گنبد آسمان، سینما، اتاق فرار، آب نما، نمایشگاه، دلفیناریوم، فود کورت، سینما، لیزریوم و مرکز خرید. همچنین جالب است بدانید که در زمان عید نوروز مراسم های بسیار جذابی در این برج برگزار می گردد.پارکینگ این مجموعه ظرفیتی در حدود 1000 خودرو دارد.

بام تهران

بام تهران در کوهپایه البرز و ارتفاعات ولنجک واقع گردیده است، افراد بر فراز بام تهران می توانند با یک نگاه کل پایتخت و عظمت آن را مشاهده کنند. آب و هوای مناسب این منطقه سبب شده است که روزانه افراد بسیاری برای تفریح و یا ورزش به بام تهران مراجعه کنند، همچنین وجود ارتفاعات البرز، بام تهران را به مکان مناسبی برای کوهنوردی تبدیل کرده است.امروزه با توجه گردشگران به بام تهران، امکانات تفریحی و رفاهی بسیاری برای آن در نظر گرفته است است، از انواع آن ها می توان به سینما 5 بعدی، سورتمه توچال، تله کابین توچال، زیپ لاین، بانجی جامپینگ، باشگاه تیرکمان، بگ جامپینگ، صخره نوردی ، باشکاه اسکی و همچنین چندین فوت کورد، کافی شاپ و بوفه اشاره کرد، بام تهران دارای امکاناتی نظیر پارکینگ، خودپرداز، فروشگاه و سرویس بهداشتی نیز می باشد.

تئاتر شهر ، پاتوق هنرمندان ایرانی

تئاتر شهر، تنها سالن نمایش بدون حصار ایران است که در دل «پارک دانشجو» تهران جا خوش کرده و با معماری بی‌نظیرش بازدیدکننده‌های بسیاری را سمت خودش می‌کشد. ساختمان تئاتر شهر، شکلی دایره‌وار دارد و در ساختمانش ترکیبی جالب از کاشی و آجر به‌کار رفته که از «برج طغرل» در شهر ری الهام گرفته و همچنین معماری تماشاخانه‌های ایرانی را تداعی می‌کند.

مجموعه‌ی تئاتر شهر،به عنوان یکی از جاهای تفریحی تهران ، شامل تالار اصلی، «‏تالار چهارسو»، «تالار قشقایی»، «تالار سایه» و کارگاه نمایش است که به‌همراه سالن انتظار، کافه‌تریا، کتاب‌خانه، مرکز اسناد، کتاب‌فروشی و بخش‌های دیگر، یکی از بهترین مجموعه‌های فرهنگی و هنری تهران را پدید آورده است. اگر دل‌تان می‌خواهد در سفر به تهران یک تئاتر خوب را ببنید، تئاتر شهر را از دست ندهید. علاوه بر این‌که ممکن است خوش شانس باشید و یکی دو نفر از بازیگرهای محبوب‌تان را هم در یکی از زیباترین جاهای دیدنی تهران از نزدیک ملاقات کنید.

میدان آزادی تهران

میدان آزادی یکی از بزرگترین و زیبا ترین میادین موجود در پایتخت می باشد، برج موجود در میان این میدان که به نام برج آزادی شناخته می شود را می توان به عنوان یکی از نماد های شهر تهران دانست، امروزه کمتر کسی را می توان یافت که نام این برج را نشنیده باشد.

تاریخچه ساخت این میدان به سال 1345 میلادی و زمان برگزاری جشن های 2500 ساله باز می گردد. ساخت میدان در سال 1348 آغاز و در سال 1350 پایان یافت. معماری برج آزادی بسیار خاص می باشد، همین امر سبب شده است که هرساله گردشگران بسیاری برای بازدید از این برج و داخل آن به میدان آزادی بروند، لازم به ذکر است که ارتفاع برج آزادی از سطح زمین 45 متر می باشد.

کاخ نیاوران تهران

مجموعه کاخ نیاوران یکی از زیباترین آثار تاریخی موجود در شهر تهران بوده که در یکی از مناطق مناسب شمال پایتخت قرار گرفته است. جالب است بدانید که اخرین شاه ایران نیز در کاخ نیاوران زندگی می کرده است، طراحی این کاخ به شکلی بوده که سقف آن قابلیت باز شدن نیز دارد، کاخ نیاوران را می توان به عنوان تنها بنای سلطنتی ایران با این نوع سقف دانست.

طراحی کاخ بسیار جالب بوده و در ساخت آن از معماری اروپایی الهام گرفته شده است، این بنا دارای 2 طبقه و یک نیم طبقه می باشد.تاریخچه ساخت این بنا به سال 1337 باز می گردد، در آن دوران محدرضا پهلوی دستور دارد کاخی که در این باغ وجود دارد را تخریب کنند و بنایی جدید بسازند، ساخت کاخ نیاوران سرانجام در سال 1346 پایان یافت.فضای داخلی کاخ تا به امروز دست نخورده باقی مانده است، گردشگران می توانند از تمام وسایل آن دوران نیز بازدید کنند، از بخش های مختلف داخلی می توان اتاق پذیرایی، اتاق نشیمن، اتاق غذاخوری، تالار آبی، اتاق مهمان، سینمای اختصاصی، اتاق لباس و همچنین اتاق خواب شاه و فرزندانش اشاره کرد.

روستای ابنیک، جای خوش آب و هوا اطراف تهران

یکی از روستاهایی که می توانید برای گردشگری در یکروز به سمت آن بروید،روستای ابنیک است. این روستا جزو مناطق سرسبز و خوش آب و هوای شهرستان شمیرانات محسوب می شود که یکی از جاذبه های تهران محسوب می شود. برای دسترسی به این روستا می توانید به ۱۲ کیلومتری شمال شرقی فشم حرکت کنید و با گذر از روستاهای زایگان و لالان به این منطقه ی خوش آب و هوا برسید.

دربند و درکه تهران

دو ییلاق خوش آب و هوای تهران خصوصا در شب که یکی از مناطق خنک گردشگری است از دهکده های قدیمی شمیران محسوب می شود. دربند در ارتفاع ۱۷۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد و در این مکان شما می توانید از هوای آلوده ی پایتخت برای چند ساعت دور بمانید. دربند دارای تعداد زیادی رستوران است و شما می توانید برای صرف شام در هوایی خوب و مکانی زیبا به این رستوران ها بروید.

دریاچه چیتگر تهران

در منطقه غرب تهران مجموعه زیبا و متفاوت به نام دریاچه چیتگر احداث شده، این دریاچه مصنوعی نظر افراد بسیاری را به خود جلب کرده و باعث پیشرفت صنعت گردشگری در پایتخت شده است. ساخت این مجموعه در سال 1389 آغاز شد و در سال 1392 پایان یافت، لازم به ذکر است که عمق آب در عمیق ترین بخش ها به 12 متر می رسد.این دریاچه در زمینی به مساحت 130 هزار هکتار ساخته شده است، در اطراف دریاچه امکانات رفاهی بسیاری مانند رستوران، مرکز خرید، کافی شاپ و پارک احداث شده است. همچنین امکانات تفریحی بسیاری برای مراجعه کنندگان به دریاچه چیتگر در نظر گرفته شده است که عبارت اند از: سافاری، سینما 6 بعدی، راید اسکیت هوایی، پیست دوچرخه سواری، زمین بازی کودکان، چرخ و فلک، رول گلایدر، پیست پرش در آسمان، کارتینگ، قایق سوای و سرسره پرواز.

موزه موسیقی تهران

به یکی از خوش آب و هواترین نقاط تهران، به سمت ارتفاعات شمیران پیش می‌رویم. در کوچه و پس کوچه‌های خیابان دربندی، در یک خیابان پر از دار و درخت، ساختمان سه طبقه‌ای را می‌بینیم. قبل از اینکه جذب آثار هنری و فرهنگی داخل آن شوید، معماری ساختمان و حیاط دلباز و سرسبزش توجه‌تان را جلب می‌کند. حتی اگر هیچ ارتباطی با ساز و آواز نداشته باشید، دیدن این موزه جذاب را به شما پیشنهاد می‌کنیم. جایی که از آرشیو موسیقی‌های اصیل و ماندگار گرفته تا انواع سازهای بادی، کوبه‌ای، سنتی، زهی، کارگاه موسیقی، نگارخانه بسیاری از آثار مرتبط دیگر توجه‌تان را جلب می‌کند که البته مورد کم لطفی گردشگران قرار گرفته است.

آبشار کلوگان خنک ترین جاذبه گردشگرى تهران

یکی از جاذبه های طبیعی و زیبایی که در استان تهران وجود دارد آبشار کلوگان است، که در شهرستان شمیرانات قرار گرفته و جزء بهترین جاهای دیدنی تهران و حومه برای گذراندن اوقات فراغت در فصل های بهار و تابستان محسوب می شود. ارتفاع آبشار از سطح زمین حدود ۳۰ الی ۴۰ متر بوده که به شکل یک آبشار دو طبقه در آمده است. وسط آبشار یک سکو قرار دارد هم چنین در پایین آبشار نیز حوضچه کوچکی ایجاد شده که مکان مناسبی برای آب تنی و آب بازی است.

پارک ملت پارکی از جاهای دیدنی تهران

پارک ملت با ۳۴ هکتار به عنوان یکی از بوستان های بزرگ تهران محسوب می شود که طراحی پارک نامنظم را، به سبک پارک های انگلیسی، شخصی به نام پوسن Posen انجام داده است. سطح ورودی بوستان ملت سیقلی است که این نوع کف محلی مناسب برای اسکیت سواری و مسابقات ماشین کنترلی است که همین موضوع باعث ورود افراد علاقه‌مند به این دو رشته به این بوستان می‌شود.در روبروی این سینما پردیس سینمایی ملت واقع شده است که دارای سازه‌ای بسیار جالب می‌باشد و توجه هر کسی را به خود جلب می‌کند. این سینما دارای حدود ۴ الی ۵ سالن می‌باشد. این یکی از امکانات خوب این سینما است چون که انتخاب فیلم مورد نظر شما را برایتان راحت می‌کند. ودر کنار آن نیز می‌توانید از فضای پارک لذت ببرید.

پیست اسکی شمشک

یکی از جاهای دیدنی تهران و مکانی زیبا و تفریحی در نزدیکی تهران در روستای توریستی شمشک که در سال ۱۳۳۷ مورد بهره برداری و در سال ۱۳۷۵ با اصلاحاتی که به عمل آمد، از سوی فدراسیون جهانی اسکی به عنوان پیست بین‌المللی شناخته شد و دومین پیست بزرگ کشور میباشد.

پارک جنگلی لویزان

پارک جنگلی لویزان ازجمله گردشگاه‌ها و فضاهای سبز شهر تهران به حساب می‌آید.این پارک در حدود ۱۳ کیلومتری مرکز شهر تهران قرار دارد و از شمال به قوچک، از جنوب به شمس آباد، از غرب به ده لویزان و از شرق به پادگان خاتم الانبیا محدود می‌شود.پارک جنگلی لویزان ۱۱۰۰ هکتار وسعت دارد که بیش‌تر آن درای کاربرد تفریحی است.

تنگه واشی تهران

منطقه زیبا و دیدنی تنگه ساواشی با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی جذاب خود هر‌ساله میزبان تعداد زیادی گردشگر است که به‌خصوص در روزهای داغ آخر هفته فصل تابستان به این منطقه سفر می‌کنند. شما باید یک مسافت حدود 3 کیلومتری را در دل کوه و رودخانه تنگه طی کنید تا به آبشار معروف ساواشی برسید. در نزدیکی آبشار 15 متری ساواشی یک رستوران و تفرجگاه کوچک برای پذیرایی از گردشگران در تنگه واشی تهران راه‌اندازی شده است. هر ساله تورهای یک‌روزه بسیاری از تهران و شهرهای اطراف به تنگه واشی فیروزکوه که یکی از مکانها و دیدنی های تهران است، سفر می‌کنند و از آب و هوا و طبیعت بکر این منطقه نهایت لذت را می‌برند. اگر به طبیعت‌گردی و جاذبه‌های تاریخی علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم به این منطقه طبیعی و تاریخی شهرستان فیروزکوه سری بزنید.

کلیسای سرکیس مقدس ، بزرگ‌ترین کلیسای تهران

بناهای مذهبی هر شهر و کشوری، از جمله مکان‌هایی‌ست که هر گردشگر یا شهروندی دوست دارد آنها را ببیند تا با بافت فرهنگی و آنچه بر آن سرزمین گذشته است آشنا شود. برای ما که در کشوری اسلامی زندگی می‌کنیم و اکثریت شهروندانمان مسلمان هستند، آشنایی با اقلیت‌های مذهبی‌ای که در شهرهای مختلف زندگی می‌کنند، جذابیت خاصی دارد. یکی از راه‌های آشنا شدن با این اقلیت‌ها، رفتن به مکان‌های مذهبی‌شان است. کلیسای سرکیس مقدس از جمله مکان‌های دیدنی تهران است که د ر خیابان کریم‌خانِ تهران قرار دارد.

این کلیسا با هزینه شخصی خیری ارمنی ساخته شده است و معماری فوق‌العاده‌اش، حتما شما را چند دقیقه‌ای در خیابان خیره به خودش نگه می‌دارد. کلیسای سرکیس مقدس به عنوان بزرگ‌ترین کلیسای تهران، معماریِ بی‌نظیری دارد که سبکِ معماری‌اش، به سبک قرون وسطی و عصر جدید ارمنستان است. حتی اگر به داخل این کلیسا نروید، یکبار که گذرتان به مرکز تهران افتاد، این بنای زیبا را در غروب آفتاب ببینید.

روستای کن

روستای کن جزء مناطق ۲۲ گانه و یکی از جاهای دیدنی تهران در پاییز محسوب می‌شود. تبلیغات شهرداری منطقه ۵ تهران باعث شده تا گردشگران بیشتری جذب این منطقه شوند. روستای کن در ارتفاعات غرب تهران قرار گرفته. عبور رودخانه کن از میان روستا، باعث آبادانی منطقه شده. بسیاری از گردشگران برای آبتنی یا اتراق در کنار رودخانه به این منطقه می‌آیند. روستای کن نیز به خودی خود دارای جاذبه‌های منحصر به فردی مثل سنگان است. شما می‌توانید از رستوران‌هایی که در اطراف جاده روستای کن قرار دارند، استفاده کنید و طعم غذایی خوشمزه را در کنار رودخانه کن بچشید.

شهرک سینمایی غزالی

احداث شهرک سینمایی درسال ۱۳۵۸، به طرح و پیشنهاد علی حاتمی، کارگردان شهیر سینمای ایران، آغاز شد. طرح علی حاتمی و ولی ‌الله خاکدان تولید سریالی با مضمون تاریخ سیاسی معاصر ایران بود که فاصله ‌ای کوتاه از اوایل دوره رضاشاه را در بر داشت.

از مکان ‌های سریال هزار دستان به میدان توپخانه، ساختمان شهرداری، ساختمان عدلیه، خیابان لاله‌زار، خیابان اکباتان، جواهر فروشی قازاریان، گراند هتل، ساختمان شاه آباد و کافه پارس تهران قدیم می ‌توان اشاره نمود.

پارک ژوراسیک تهران

یکی از هیجان انگیز ترین جاذبه های موجود در غرب پایتخت، پارک ژوراسیک و دایناسور های آن می باشد. این پارک در سال 1393 در منطقه سعادت آباد با مساحتی در حدود 30000 متر مربع ساخته شده است.افراد می توانند درون این پارک از کنار 28 دایناسور عبور کرده و خود را در دوران زندگی این حیوانات بر روی زمین تصور کنند. دایناسور ها در اندازه واقعی خود و با جزئیات بسیار بالا طراحی شده اند، همچنین این مجسمه ها قابلیت حرکت و تولید صدا را نیز دارند. درون این پارک بخش های آموزشی متنوعی وجود دارد، گردشگران تور داخلی در این بخش ها با روش زندگی و تولید مثل دایناسور ها آشنا می شوند.

منبع : مجله چتراتا

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 221
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 51
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 44
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 138
  • بازدید ماه : 238
  • بازدید سال : 3108
  • بازدید کلی : 1001340
  • <
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی