loading...

گردشگری و بومگردی

بازدید : 362
سه شنبه 2 دی 1399 زمان : 17:16

بابلسر یکی از شهرهای ساحلی استان مازندران، در شمال ایران، بین دریای مازندران و رشته کوه البرز قرار دارد. این شهر مرکز شهرستان بابلسر است. از نظر آب و هوایی بدلیل موقعیت خاص جغرافیایی، این شهر یکی از معتدل ترین شهرهای ایران است و تابستانهای نه چندان گرم و زمستانهای خنک دارد. برای رزرو و اجاره اقامتگاه در بابلسر می‌توانید از طریق سایت چتراتا اقدام نمایید.

شرق بابلسر، فریدونکنار قرار دارد که یکی دیگر از شهرهای بزرگ استان مازندران است. غرب بابلسر به بهنمیر و گلشهر دسترسی دارد. شمال بابلسر تماما دریا است و جنوب بابلسر به شهر بابل می رسد. بابلرود از میان شهر بابلسر می گذرد. وجود این رودخانه یکی از دلایل جذابیت این شهر در میان شهرهای مازندران برای گردشگران و حتی خود مازندرانی ها است. چرا که هیچ کدام از رودهای جاری در استان مازندران امکانات رفاهی مشابه بابلرود (مانند قایق های تفریحی و…) را ندارند و خصوصاً مناظر شب آن بسیار زیبا و آرامبخش است. این رود یکی از رودخانه های مهم شمال کشور است که از بلندی های البرز در سوادکوه سر چشمه گرفته و با عبور از شهرستان بابل، در بابلسر به دریا می ریزد و شهر بابلسر را به دو بخش شرقی و غربی تقسیم می کند.

یکی از مکان های مهم گردشگری در بابلسر، اسکله ساحلی آن است که هر ساله شمار زیادی از مسافران را به خود جذب می کند. البته این اسکله جنبه تجاری ندارد و بیشتر به عنوان یکی از مکان های گردشگری مورد استقبال قرار می گیرد. همچنین در این اسکله، از سنگهایی به عنوان موج شکن بهره گرفته شده است که در نوع خود بسیار زیبا می باشد. یکی از دلایل بهره گیری از این موج شکن ها، جلوگیری از نفوذ آب در بخشی از منطقه و پارک نزدیک آن می باشد.

چطور به بابلسر برویم؟

برای سفر هوایی به بابلسر باید از فرودگاه ساری استفاده کنید، این فرودگاه نزدیک‌ ترین فرودگاه به بابلسر است. هرچند بابلسر درگذشته فرودگاه اختصاصی داشته و در فاصله 4 کیلومتری از شهر واقع شده، اما امروزه فعالیت نمی‌کند.

بابلسر در مسیر جاده ای مناسبی قرار دارد و از تهران حدود 240 کیلومتر فاصله دارد. از تهران می توانید از مسیر پردیس به رودهن، آمل و سپس به بابلسر برسید و حدود 4 ساعت رانندگی خواهید داشت.

اتوبوس به بابلسر به راحتی در دسترس است و پایانه بیهقی (آرژانتین) در تهران هر روز برنامه منظمی برای سفر با اتوبوس به بابلسر دارند. همچنین اتوبوس از بعضی شهرهای بزرگ هم وجود دارد.

نزدیک‌ ترین ایستگاه راه‌آهن با بابلسر، ایستگاه قائم‌ شهر است.فاصله ایستگاه راه‌آهن قائم‌ شهر تا مرکز شهر بابلسر حدود 40 کیلومتر است. سفر ریلی از تهران تا قائم‌ شهر حدود 6 ساعت زمان می‌برد.

معرفی مکان های گردشگری بابلسر

پا معلق بابلسر

یکی از معروف ترین جاذبه های گردشگری بابلسر بدون شک، پل معلق این شهر است. بر روی رودخانه ی بسیار پر آب بابلسر که اتفاقا دقیقا هم از وسط این شهر می گذرد، یک پل بسیار زیبا قرار گرفته است که رفت و آمد را در این شهر آسان تر کرده است. این رودخانه که بابلرود نام دارد، دقیقا از کوه های البرز سرچشمه می گیرد و از دو شهر همسایه ی بابلسر و بابل می گذرد و سپس به دریای خزر می ریزد. پل معلق که در واقع پلی قدیمی است و در سال ۱۳۱۳ و به دست مهندسینی از سوئد و آلمان ساخته شده. دلیل ساخت این پل این بود که ماشین هایی که در قسمت شرقی و غربی بودند بتوانند به راحتی در دو طرف شهر رفت و آمد کنند. این پل تنها برای رد شدن ماشین ها نیست بلکه امروزه تبدیل به یکی از جاذبه های شهر بابلسر شده است و علاوه بر این ها، پل معلق بابلسر به خاطر پل ارتباطی که بین ۳ مسیر بابلسر، محمودآباد و فریدون کنار ایجاد کرده؛ عنوان پر ترددترین مسیر را هم دارد. به هر حال این پل دیگر در کنار تمامی کاربردهای خود اهمیت تاریخی هم پیدا کرده و در سال ۱۳۸۶ ثبت ملی هم شده است.

وقتی به شهر بابلسر بروید و از این پل رد شوید خواهید دید که بر روی این پل، پل دیگری هم ساخته شده است. نقش پل دوم این است که برای مقاوم سازی پل معلق بابلسر که سال ها صحبت از قدیمی بودن و خطرناک بودن شرایطش می شد، ساخته شد تا آسیب های مختلف به این پل جلوگیری نماید. پل معلق بابلسر ارتفاع ۱۶ متری، طول ۸۰ متری و عرض ۸ متری است و به عنوان اولین پلی در ایران که امکان تردد با ماشین بر روی آن وجود آمد را به خود اختصاص داد.

رودخانه ی بابلرود و اسکله های قایقرانی

رودخانه ی بابلرود که یه آن باوُل رود و یا حتی رود بابل هم می گویند، یکی از پر آب ترین رودهای جاری در شمال ایران است. این رود همانطور که در معرفی پل معلق بابلسر گفتیم، از کوه البرز سرچشمه می گیرد و پس از گذر از رودهای موجود در ۲ شهر بابلسر و بابل به دریای مازندران می ریزد. طول این رود ۷۸ کیلومتراست و برای ریختن به دریای خزر راه طول و درازی را می پیماید. معمولا گردشگران و محلی های بابلسر از مصب رود بابلسر به عنوان مکانی برای تفریحات آخر هفته ای و خانوادگی استفاده می کنند. بابلرود بسیار معروف شهر بابلسر، این شهر را به دو قسمت تقسیم کرده و همانطور که اشاره کردیم، پل معلق بابلسر در این شهر برای مرتبط کردن دو قسمت شهر به یکدیگر در ابتدا ساخته شد. در کنار این رود معروف، رستوران، کافی شاپ، اسکله ی قایقرانی، سفره خانه و مغازه های مختلفی برای تفریحات مردم شکل گرفته است. درباره ی اسکله ی قایقرانی بابلرود باید بگوییم که یک از محبوب ترین امکانات تفریحی است که در این مکان درست شده و امروزه خود به عنوان جاذبه ای مجزا شناخته می شود.

باغ وحش بابلسر

یکی از جالب ترین جاذبه های بابلسر که حتی خودِ محلی های این شهر و اصلا استان مازندران خیلی به آن توجه می کنند، باغ وحش بابلسر است. باغ وحش بابلسرکه از آن به عنوان پارک وحش نیز یاد می شود ، باغ وحشی خصوصی واقع در خیابان دریا است ودارای حیواناتی همچون گوش سیاه( نوعی گربه وحشی) ، خرس، میمون، چهار قلاده شیر، شتر، چهار گرگ بالغ و…است. این باغ وحش هم بسیار زیباست و هم تنوع خوبی در بین حیواناتی که در خود نگه می دارد را دارا است.

شهرک خزر شهر

خزر شهر یکی از شهرک های معروف و ساحلی در مازندران است که اتفاق یکی از جاذبه های گردشگری بابلسر هم هست. جالب است بدانید که خزر شهر را به عنوان مجلل ترین و گران ترین شهرک مسکونی ویلایی ایران و شمال ایران معرفی می کنند. خزر شهر در ۶ کیلومتری جاده ی بابلسر به سمت فریدون کنار قرار گرفته است. این شهرک دارای دو قسمت شمالی و جنوبی است. قسمت شمالی مستقیم رو به دریای خزر و قسمت جنوبی رو به مسیر فریدون کنار به بابلسر قرار دارند. در خزر شهر شما می توانید انواع و اقسام فروشگاه ها و مراکز خرید زیبا و مدرنی که نمایندگی برندهای مختلف را در خود دارند را در دسترس داشته باشید. همچنین انواع و اقسام خدمات و امکانات رفاهی برای ساکنین این منطقه فراهم آمده است. خیابان های ساحلی، هتل ها، زمین های تنیس، زمین های فوتبال، والیبال، زمین بسکتبال، پل عابر پیاده، رستوران ها و کافی شاپ های مختلف و بسیاری از امکانات دیگر در این شهرک موجود است. درباره ی خزرشهر باید بدانید که این شهرک با این که از جاذبه های گردشگری بابلسر است اما با این حال، تقریبا خصوصی محسوب می شود و افراد بدون کارت ورود نمی توانند به آن وارد شوند و در واقع شما یا باید عضو شهرک باشید یا به عنوان مهمان هماهنگ شده، وارد شوید. این شهرک زیبا، خلوت و دنج محل تجمع و سرمایه گذاری بسیاری از افراد متمول و ثروتمند است.

منطقه ساحلی میرود بابلسر

در فاصله‌ دو کیلومتری از «بهنمیر» از توابع شهرستان بابلسر، منطقه‌ای بکر، سرسبز، جنگلی و برخوردار از چشم‌اندازی زیبا و خیره‌کننده قرار دارد که به «منطقه‌ گردشگری میرود» شهرت یافته است. این نقطه از خاک کشور در یک چهارراهی قرار گرفته است که به بابل، قائمشهر، کیاکلا و بابلسر متصل می‌شود. جالب است بدانید که میرود، عنوان منطقه‌ی نمونه‌ی گردشگری بابلسر را به خود اختصاص داده است. از مهم‌ترین ویژگی‌های این منطقه می‌توان تسهیلات ارائه شده مانند آلاچیق‌ها، سکوهای نصب چادر، رستوران، سرویس بهداشتی و پارک مخصوص کودکان اشاره کرد که این مکان را برای اقامت موقت مسافران و گردشگران به مکانی مناسب تبدیل کرده است.

روستای گالشکلا

یکی از جاذبه‌های گردشگری و جاهای دیدنی بابلسر، روستای زیبای گالشکلا در بهنمیر از توابع بابلسر است که در فاصله‌ی یک کیلومتری از آن قرار گرفته است. این منطقه از بابلسر را به نام بهشت دامداران می‌خوانند. آب و هوای مطبوع، سرسبزی و نشاط طبیعت پیرامون روستا، چشم‌انداز زیبا و دیدنی و میهمان‌نوازی مردم روستا باعث شده است که گردشگران و مسافران به این ناحیه از شمال کشور سفر کنند.

سد لاستیکی عرب خیل

یکی دیگر از تفرج‌گاه‌های محبوب و دوست‌داشتنی بابلسر، در بهنمیر قرار دارد که به «سد لاستیکی عرب خیل» شهرت یافته است. پیرامون این سازه‌ که دارای طولی بالغ بر ۵۰ متر و ارتفاعی برابر با سه متر از سطح رودخانه است، دارای چشم‌اندازی زیبا و مناظری قابل‌توجه است که امروزه به یکی از استراحتگاه‌های مناسب برای مسافران و گردشگران تبدیل شده است. جالب است بدانید که تامین آب این سد توسط رودخانه‌ی «تالار» صورت می‌پذیرد که از رشته‌کوه البرز سرچشمه گرفته و با عبور از شهرهای قائمشهر، کیاکلا و سوادکوه، به سد عرب خیل در بهنمیر سرازیر شده و پس از طی کردن بخش‌های غرب، شرق و جنوب بهنمیر، در ساحل میرود وارد دریای خزر می‌شود.

کوهی خیل

با این که کوهی خیل خودش یک شهر مجزاست اما به این خاطر که از طرف جاده ی ساری به بابلسر به این شهر متصل می گردد، خیلی ها آن را در زمره ی جاذبه های گردشگری شهر بابلسر به حساب می آورند. می گویند که این شهر هزار سال قدمت دارد و مامنگاه امیر عباس سامانی پس از جنگ های صلیبی و شکست از روم باستان بوده است. به ساکنان اولیه ی این روستا، کوهی می گفته اند.

امامزاده ابراهیم (ع) بابلسر

یکی از جاذبه‌های ارزشمند مذهبی در شهرستان بابلسر، آرامگاه مطهر امام‌زاده ابراهیم (ع) از فرزندان امام موسی (ع) است که به «ابوجواد» نیز شناخته می‌شود. روایت است که ایشان همراه با خواهرشان در بازار محله‌ مشهدسر مدفون شده‌اند. عمارت آرامگاه، ساختمانی است به‌صورت هشت ضلعی که گنبد آن به‌شکل هرمی با عظمت روی بنای بقعه سوار شده است. به نظر می‌رسد که قدمت این آرامگاه به قرن نهم هجری قمری بازمی‌گردد و همین امر نشان از تاریخچه‌ طولانی بابلسر دارد. از ویژگی‌های این بنا وجود درهای نفیس و ارزشمند، صندوقی چوبی و کتیبه‌های متعدد است که بر ارزش آن افزوده است.

تالاب عزیزک

آب بندان عزیزک یا تالاب عزیزک در توابع بهنمیر و مازندران قرار گرفته است. در این تالاب ارزشمند، پرندگانی همچون درنا، اردک، قو و پستانداری به نام شنگ (شنگ همان سمور آبی است) زندگی می کند. پوشش گیاهی و تنوع ماهی های موجود در این تالاب بسیار زیاد است و به همین خاطر، تالاب عزیز ک بسیار منحصر به فرد و خاص است. این تالاب در روستای عزیزک قرار گرفته است و از لحاظ غنای محیط طبیعی درجه ی اهمیت فراوانی دارد.

منطقه‌ توریستی کرفون بابلسر

منطقه‌ توریستی کرفون-بابلسر، یکی از مناطق بکر با چشم‌اندازی بی‌نظیر در شهرستان بابلسر است که در فاصله‌ ۱۳ کیلومتری از جاده‌ ساحلی بابلسر به ساری، قرار گرفته است. آرامش کم‌نظیر، غروب زیبای خورشید، ساحل زیبا و صدای امواج خروشان لذتی شگرف را به مسافران و گردشگرانی که در این منطقه حضور می‌یابند، خواهد بخشید. از امتیازات ویژه‌ این منطقه می‌توان به شرکت تعاونی پره کرفون، اشاره کرد که در ساحل قرار گرفته و مسافران می‌توانند با خیالی آسوده، ماهی‌های تازه‌ دریای خزر را تهیه کنند.

مدرسه تاریخی نرجس

قدمت مدرسه‌های تاریخی بابلسر به دوران اول پهلوی می‌رسد. مدرسه‌های نور دانش، شاهد، عفاف در خیابان فلسطین شهر قرار دارند و مدرسه نرجس قدیمی‌ترین آن‌ها است.مدرسه‌ نرجس که در گذشته به آن احمدیه می‌گفتند در مرکز این شهر قرار دارد. بابلسر مربوط به دوره پهلوی اول است و در بابلسر، مرکز شهر واقع شده و این اثر در تاریخ ۷ مرداد ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۹۳۶۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. بر اساس تزیینات معماری قدمت این مدرسه به دوران پهلوی برمی‌گردد. جهت جلوگیری از نفوذ رطوبت به بنا ساختمان روی نیم طبقه احداث گشته است. اتاق مدیریت احمدیه در وسط قرار دارد و اطراف آن را پنجره ها درها احاطه کرده است که این شیوه از ویژگی‌های معماری دوران پهلوی است.

منبع : مجله چتراتا



بابلسر یکی از شهرهای ساحلی استان مازندران، در شمال ایران، بین دریای مازندران و رشته کوه البرز قرار دارد. این شهر مرکز شهرستان بابلسر است. از نظر آب و هوایی بدلیل موقعیت خاص جغرافیایی، این شهر یکی از معتدل ترین شهرهای ایران است و تابستانهای نه چندان گرم و زمستانهای خنک دارد. برای رزرو و اجاره اقامتگاه در بابلسر می‌توانید از طریق سایت چتراتا اقدام نمایید.

شرق بابلسر، فریدونکنار قرار دارد که یکی دیگر از شهرهای بزرگ استان مازندران است. غرب بابلسر به بهنمیر و گلشهر دسترسی دارد. شمال بابلسر تماما دریا است و جنوب بابلسر به شهر بابل می رسد. بابلرود از میان شهر بابلسر می گذرد. وجود این رودخانه یکی از دلایل جذابیت این شهر در میان شهرهای مازندران برای گردشگران و حتی خود مازندرانی ها است. چرا که هیچ کدام از رودهای جاری در استان مازندران امکانات رفاهی مشابه بابلرود (مانند قایق های تفریحی و…) را ندارند و خصوصاً مناظر شب آن بسیار زیبا و آرامبخش است. این رود یکی از رودخانه های مهم شمال کشور است که از بلندی های البرز در سوادکوه سر چشمه گرفته و با عبور از شهرستان بابل، در بابلسر به دریا می ریزد و شهر بابلسر را به دو بخش شرقی و غربی تقسیم می کند.

یکی از مکان های مهم گردشگری در بابلسر، اسکله ساحلی آن است که هر ساله شمار زیادی از مسافران را به خود جذب می کند. البته این اسکله جنبه تجاری ندارد و بیشتر به عنوان یکی از مکان های گردشگری مورد استقبال قرار می گیرد. همچنین در این اسکله، از سنگهایی به عنوان موج شکن بهره گرفته شده است که در نوع خود بسیار زیبا می باشد. یکی از دلایل بهره گیری از این موج شکن ها، جلوگیری از نفوذ آب در بخشی از منطقه و پارک نزدیک آن می باشد.

چطور به بابلسر برویم؟

برای سفر هوایی به بابلسر باید از فرودگاه ساری استفاده کنید، این فرودگاه نزدیک‌ ترین فرودگاه به بابلسر است. هرچند بابلسر درگذشته فرودگاه اختصاصی داشته و در فاصله 4 کیلومتری از شهر واقع شده، اما امروزه فعالیت نمی‌کند.

بابلسر در مسیر جاده ای مناسبی قرار دارد و از تهران حدود 240 کیلومتر فاصله دارد. از تهران می توانید از مسیر پردیس به رودهن، آمل و سپس به بابلسر برسید و حدود 4 ساعت رانندگی خواهید داشت.

اتوبوس به بابلسر به راحتی در دسترس است و پایانه بیهقی (آرژانتین) در تهران هر روز برنامه منظمی برای سفر با اتوبوس به بابلسر دارند. همچنین اتوبوس از بعضی شهرهای بزرگ هم وجود دارد.

نزدیک‌ ترین ایستگاه راه‌آهن با بابلسر، ایستگاه قائم‌ شهر است.فاصله ایستگاه راه‌آهن قائم‌ شهر تا مرکز شهر بابلسر حدود 40 کیلومتر است. سفر ریلی از تهران تا قائم‌ شهر حدود 6 ساعت زمان می‌برد.

معرفی مکان های گردشگری بابلسر

پا معلق بابلسر

یکی از معروف ترین جاذبه های گردشگری بابلسر بدون شک، پل معلق این شهر است. بر روی رودخانه ی بسیار پر آب بابلسر که اتفاقا دقیقا هم از وسط این شهر می گذرد، یک پل بسیار زیبا قرار گرفته است که رفت و آمد را در این شهر آسان تر کرده است. این رودخانه که بابلرود نام دارد، دقیقا از کوه های البرز سرچشمه می گیرد و از دو شهر همسایه ی بابلسر و بابل می گذرد و سپس به دریای خزر می ریزد. پل معلق که در واقع پلی قدیمی است و در سال ۱۳۱۳ و به دست مهندسینی از سوئد و آلمان ساخته شده. دلیل ساخت این پل این بود که ماشین هایی که در قسمت شرقی و غربی بودند بتوانند به راحتی در دو طرف شهر رفت و آمد کنند. این پل تنها برای رد شدن ماشین ها نیست بلکه امروزه تبدیل به یکی از جاذبه های شهر بابلسر شده است و علاوه بر این ها، پل معلق بابلسر به خاطر پل ارتباطی که بین ۳ مسیر بابلسر، محمودآباد و فریدون کنار ایجاد کرده؛ عنوان پر ترددترین مسیر را هم دارد. به هر حال این پل دیگر در کنار تمامی کاربردهای خود اهمیت تاریخی هم پیدا کرده و در سال ۱۳۸۶ ثبت ملی هم شده است.

وقتی به شهر بابلسر بروید و از این پل رد شوید خواهید دید که بر روی این پل، پل دیگری هم ساخته شده است. نقش پل دوم این است که برای مقاوم سازی پل معلق بابلسر که سال ها صحبت از قدیمی بودن و خطرناک بودن شرایطش می شد، ساخته شد تا آسیب های مختلف به این پل جلوگیری نماید. پل معلق بابلسر ارتفاع ۱۶ متری، طول ۸۰ متری و عرض ۸ متری است و به عنوان اولین پلی در ایران که امکان تردد با ماشین بر روی آن وجود آمد را به خود اختصاص داد.

رودخانه ی بابلرود و اسکله های قایقرانی

رودخانه ی بابلرود که یه آن باوُل رود و یا حتی رود بابل هم می گویند، یکی از پر آب ترین رودهای جاری در شمال ایران است. این رود همانطور که در معرفی پل معلق بابلسر گفتیم، از کوه البرز سرچشمه می گیرد و پس از گذر از رودهای موجود در ۲ شهر بابلسر و بابل به دریای مازندران می ریزد. طول این رود ۷۸ کیلومتراست و برای ریختن به دریای خزر راه طول و درازی را می پیماید. معمولا گردشگران و محلی های بابلسر از مصب رود بابلسر به عنوان مکانی برای تفریحات آخر هفته ای و خانوادگی استفاده می کنند. بابلرود بسیار معروف شهر بابلسر، این شهر را به دو قسمت تقسیم کرده و همانطور که اشاره کردیم، پل معلق بابلسر در این شهر برای مرتبط کردن دو قسمت شهر به یکدیگر در ابتدا ساخته شد. در کنار این رود معروف، رستوران، کافی شاپ، اسکله ی قایقرانی، سفره خانه و مغازه های مختلفی برای تفریحات مردم شکل گرفته است. درباره ی اسکله ی قایقرانی بابلرود باید بگوییم که یک از محبوب ترین امکانات تفریحی است که در این مکان درست شده و امروزه خود به عنوان جاذبه ای مجزا شناخته می شود.

باغ وحش بابلسر

یکی از جالب ترین جاذبه های بابلسر که حتی خودِ محلی های این شهر و اصلا استان مازندران خیلی به آن توجه می کنند، باغ وحش بابلسر است. باغ وحش بابلسرکه از آن به عنوان پارک وحش نیز یاد می شود ، باغ وحشی خصوصی واقع در خیابان دریا است ودارای حیواناتی همچون گوش سیاه( نوعی گربه وحشی) ، خرس، میمون، چهار قلاده شیر، شتر، چهار گرگ بالغ و…است. این باغ وحش هم بسیار زیباست و هم تنوع خوبی در بین حیواناتی که در خود نگه می دارد را دارا است.

شهرک خزر شهر

خزر شهر یکی از شهرک های معروف و ساحلی در مازندران است که اتفاق یکی از جاذبه های گردشگری بابلسر هم هست. جالب است بدانید که خزر شهر را به عنوان مجلل ترین و گران ترین شهرک مسکونی ویلایی ایران و شمال ایران معرفی می کنند. خزر شهر در ۶ کیلومتری جاده ی بابلسر به سمت فریدون کنار قرار گرفته است. این شهرک دارای دو قسمت شمالی و جنوبی است. قسمت شمالی مستقیم رو به دریای خزر و قسمت جنوبی رو به مسیر فریدون کنار به بابلسر قرار دارند. در خزر شهر شما می توانید انواع و اقسام فروشگاه ها و مراکز خرید زیبا و مدرنی که نمایندگی برندهای مختلف را در خود دارند را در دسترس داشته باشید. همچنین انواع و اقسام خدمات و امکانات رفاهی برای ساکنین این منطقه فراهم آمده است. خیابان های ساحلی، هتل ها، زمین های تنیس، زمین های فوتبال، والیبال، زمین بسکتبال، پل عابر پیاده، رستوران ها و کافی شاپ های مختلف و بسیاری از امکانات دیگر در این شهرک موجود است. درباره ی خزرشهر باید بدانید که این شهرک با این که از جاذبه های گردشگری بابلسر است اما با این حال، تقریبا خصوصی محسوب می شود و افراد بدون کارت ورود نمی توانند به آن وارد شوند و در واقع شما یا باید عضو شهرک باشید یا به عنوان مهمان هماهنگ شده، وارد شوید. این شهرک زیبا، خلوت و دنج محل تجمع و سرمایه گذاری بسیاری از افراد متمول و ثروتمند است.

منطقه ساحلی میرود بابلسر

در فاصله‌ دو کیلومتری از «بهنمیر» از توابع شهرستان بابلسر، منطقه‌ای بکر، سرسبز، جنگلی و برخوردار از چشم‌اندازی زیبا و خیره‌کننده قرار دارد که به «منطقه‌ گردشگری میرود» شهرت یافته است. این نقطه از خاک کشور در یک چهارراهی قرار گرفته است که به بابل، قائمشهر، کیاکلا و بابلسر متصل می‌شود. جالب است بدانید که میرود، عنوان منطقه‌ی نمونه‌ی گردشگری بابلسر را به خود اختصاص داده است. از مهم‌ترین ویژگی‌های این منطقه می‌توان تسهیلات ارائه شده مانند آلاچیق‌ها، سکوهای نصب چادر، رستوران، سرویس بهداشتی و پارک مخصوص کودکان اشاره کرد که این مکان را برای اقامت موقت مسافران و گردشگران به مکانی مناسب تبدیل کرده است.

روستای گالشکلا

یکی از جاذبه‌های گردشگری و جاهای دیدنی بابلسر، روستای زیبای گالشکلا در بهنمیر از توابع بابلسر است که در فاصله‌ی یک کیلومتری از آن قرار گرفته است. این منطقه از بابلسر را به نام بهشت دامداران می‌خوانند. آب و هوای مطبوع، سرسبزی و نشاط طبیعت پیرامون روستا، چشم‌انداز زیبا و دیدنی و میهمان‌نوازی مردم روستا باعث شده است که گردشگران و مسافران به این ناحیه از شمال کشور سفر کنند.

سد لاستیکی عرب خیل

یکی دیگر از تفرج‌گاه‌های محبوب و دوست‌داشتنی بابلسر، در بهنمیر قرار دارد که به «سد لاستیکی عرب خیل» شهرت یافته است. پیرامون این سازه‌ که دارای طولی بالغ بر ۵۰ متر و ارتفاعی برابر با سه متر از سطح رودخانه است، دارای چشم‌اندازی زیبا و مناظری قابل‌توجه است که امروزه به یکی از استراحتگاه‌های مناسب برای مسافران و گردشگران تبدیل شده است. جالب است بدانید که تامین آب این سد توسط رودخانه‌ی «تالار» صورت می‌پذیرد که از رشته‌کوه البرز سرچشمه گرفته و با عبور از شهرهای قائمشهر، کیاکلا و سوادکوه، به سد عرب خیل در بهنمیر سرازیر شده و پس از طی کردن بخش‌های غرب، شرق و جنوب بهنمیر، در ساحل میرود وارد دریای خزر می‌شود.

کوهی خیل

با این که کوهی خیل خودش یک شهر مجزاست اما به این خاطر که از طرف جاده ی ساری به بابلسر به این شهر متصل می گردد، خیلی ها آن را در زمره ی جاذبه های گردشگری شهر بابلسر به حساب می آورند. می گویند که این شهر هزار سال قدمت دارد و مامنگاه امیر عباس سامانی پس از جنگ های صلیبی و شکست از روم باستان بوده است. به ساکنان اولیه ی این روستا، کوهی می گفته اند.

امامزاده ابراهیم (ع) بابلسر

یکی از جاذبه‌های ارزشمند مذهبی در شهرستان بابلسر، آرامگاه مطهر امام‌زاده ابراهیم (ع) از فرزندان امام موسی (ع) است که به «ابوجواد» نیز شناخته می‌شود. روایت است که ایشان همراه با خواهرشان در بازار محله‌ مشهدسر مدفون شده‌اند. عمارت آرامگاه، ساختمانی است به‌صورت هشت ضلعی که گنبد آن به‌شکل هرمی با عظمت روی بنای بقعه سوار شده است. به نظر می‌رسد که قدمت این آرامگاه به قرن نهم هجری قمری بازمی‌گردد و همین امر نشان از تاریخچه‌ طولانی بابلسر دارد. از ویژگی‌های این بنا وجود درهای نفیس و ارزشمند، صندوقی چوبی و کتیبه‌های متعدد است که بر ارزش آن افزوده است.

تالاب عزیزک

آب بندان عزیزک یا تالاب عزیزک در توابع بهنمیر و مازندران قرار گرفته است. در این تالاب ارزشمند، پرندگانی همچون درنا، اردک، قو و پستانداری به نام شنگ (شنگ همان سمور آبی است) زندگی می کند. پوشش گیاهی و تنوع ماهی های موجود در این تالاب بسیار زیاد است و به همین خاطر، تالاب عزیز ک بسیار منحصر به فرد و خاص است. این تالاب در روستای عزیزک قرار گرفته است و از لحاظ غنای محیط طبیعی درجه ی اهمیت فراوانی دارد.

منطقه‌ توریستی کرفون بابلسر

منطقه‌ توریستی کرفون-بابلسر، یکی از مناطق بکر با چشم‌اندازی بی‌نظیر در شهرستان بابلسر است که در فاصله‌ ۱۳ کیلومتری از جاده‌ ساحلی بابلسر به ساری، قرار گرفته است. آرامش کم‌نظیر، غروب زیبای خورشید، ساحل زیبا و صدای امواج خروشان لذتی شگرف را به مسافران و گردشگرانی که در این منطقه حضور می‌یابند، خواهد بخشید. از امتیازات ویژه‌ این منطقه می‌توان به شرکت تعاونی پره کرفون، اشاره کرد که در ساحل قرار گرفته و مسافران می‌توانند با خیالی آسوده، ماهی‌های تازه‌ دریای خزر را تهیه کنند.

مدرسه تاریخی نرجس

قدمت مدرسه‌های تاریخی بابلسر به دوران اول پهلوی می‌رسد. مدرسه‌های نور دانش، شاهد، عفاف در خیابان فلسطین شهر قرار دارند و مدرسه نرجس قدیمی‌ترین آن‌ها است.مدرسه‌ نرجس که در گذشته به آن احمدیه می‌گفتند در مرکز این شهر قرار دارد. بابلسر مربوط به دوره پهلوی اول است و در بابلسر، مرکز شهر واقع شده و این اثر در تاریخ ۷ مرداد ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۹۳۶۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. بر اساس تزیینات معماری قدمت این مدرسه به دوران پهلوی برمی‌گردد. جهت جلوگیری از نفوذ رطوبت به بنا ساختمان روی نیم طبقه احداث گشته است. اتاق مدیریت احمدیه در وسط قرار دارد و اطراف آن را پنجره ها درها احاطه کرده است که این شیوه از ویژگی‌های معماری دوران پهلوی است.

منبع : مجله چتراتا



نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 221
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 2582
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 47
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 2631
  • بازدید ماه : 3226
  • بازدید سال : 6546
  • بازدید کلی : 1004778
  • <
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی