loading...

گردشگری و بومگردی

بازدید : 500
دوشنبه 29 دی 1399 زمان : 15:32

بهترین سواحل گردشگری گیلان

در این مقاله قصد داریم شما را با بهترین سواحل گردشگری استان گیلان بیشتر آشنا کنیم ، پس با چترآتا همراه باشید تا در مورد این سواحل زیبا بیشتر بدانید .

معرفی استان گیلان

استان گیلان، از استان‌های شمالی ایران به مرکزیت شهر رشت است.این استان، از شمال به دریای خزر متصل بوده و دارای مرز آبی با کشورهای حاشیه دریا می‌باشد و از طریق آستارا نیز دارای مرز خاکی با جمهوری آذربایجان است ، از غرب به استان اردبیل، از جنوب به استان زنجان و قزوین و از شرق به استان مازندران محدود می‌شود. برای رزرو و اجاره اقامتگاه در گیلان می‌توانید به وبسایت چتراتا مراجعه نمایید.

مساحت گیلان ۱۴۰۴۴ کیلومترمربع و جمعیت آن طبق سرشماری ۱۳۹5، ۲53۰686 نفر است.استان گیلان به 16 شهرستان تقسیم شده که عبارتند از: آستارا ، تالش ، رضوانشهر ، ماسال ، فومن ، شفت ، بندر انزلی ، رشت ، صومعه سرا ، آستانه اشرفیه ، رودبار ، سیاهکل ، لاهیجان ، لنگرود ، املش و رودسر .

گیلان‌ بی‌هیچ‌ گزافه‌ و گمان‌، یکی‌ از کهن‌سال‌ترین‌ زیستگاه‌ها و خاستگاه‌های‌ فرزندان‌ ایران‌ زمین‌ است‌. این‌ سرزمین‌ سحرانگیز و خرم‌ چون‌ رشک‌ بهشت‌؛ فراخنای‌ تاریخ‌ ایران‌ و فرازگاه‌ تاریخ‌ تشیع‌ ایران‌ است‌.

گیلان‌ از دیرین‌ روزگاران‌، پناهگاه‌ گریزندگان‌ از ستم‌ خلفا بوده‌ و چه‌ بسیار از دین‌داران‌ و پناه‌آورانی‌ که‌ در این‌ دیار بالیدند و با یاری‌ مردمان‌ آن‌، حکام‌ جور و ستم‌ را از تخت‌ فروکشیدند. این‌ دیار همان‌ دیاری‌ است‌ که‌ علویان‌ را از تیغ‌ ستم‌ خلفای اموی‌ و عباسی‌ پاس‌ داشت‌؛ همان‌ دیاری‌ است‌ که‌ بیگانگان‌ از یونانی‌، عرب‌ و ترک‌ هرگز نتوانستند بر آن‌ دست‌ یازند و از آن‌ باج‌ ستانند.

صنایع مهم این استان از نظر تأمین مواد اولیه وابسته به کشاورزی و جنگل می باشد . زیرا این ناحیه دارای کشاورزی پر رونق و جنگل های وسیع و انبوه می باشد. صنایع مهم این استان شامل صنایع غذایی، ریسندگی و بافندگی و چوب و کاغذ است. بدلیل فراوانی جنگل ها در استان گیلان صنایع چوب و کاغذ چوکا در تالش از صنایع مهم گیلان و حتی کشور می باشد.

همچنین صنایع دستی نظیر سبدبافی ، حصیربافی و تولید وسایل و اشیاء چوبی نیز از دیگر منابع اقتصادی و کسب د استان گیلان به عنوان یکی از زیباترین استان های کشور به لحاظ جاذبه های طبیعی و گردشگری یاد می شود و سالانه میلیون هانفر گردشگر به گیلان رو می آورند . گیلان سرزمین طلای سبز از دیدگان بسیاری از دوستداران تاریخ و طبیعت به دور مانده است .

این استان طبیعت و گردشگری با بیش از ۱۴ هزار کیلومتر مربع مساحت دارای جاذبه های تاریخی و طبیعی کم نظیری چون جنگل های انبوه ، شالیزارهای وسیع ، زیستگاههای پرنده ها و آبگیرها و رودها، سواحل چشم نواز دریای خزر، پارکهایی وسیع و انواع گیاهان کم یاب است.

اقلیم سرزمین گیلان به آب و هوای معتدل خزری معروف است. کوهستان تالش با جهت شمالی، ‌جنوبی و کوهستان البرز با امتداد غربی - شرقی، ‌ مانند سدی از عبور بخار آب دریای مازندران و بادهای مرطوب شمال غربی به داخل ایران جلوگیری می‌کند و به علت ارتفاع زیاد، موجب بارندگی‌های فراوان در استان گیلان می‌شود. تبخیر فراوان دریای مازندران ضمن افزایش رطوبت هوا (به ویژه در ماه‌های گرم سال تا ۹۳ درصد)، به تعدیل دمای هوا در تابستان و کاهش آن در زمستان، به ویژه در نواحی جلگه‌ای نزدیک به دریا، می‌انجامد.

بهترین سواحل گیلان

ساحل چمخاله

چاف و چمخاله از شهرهای استان گیلان ، در 10 کیلومتری شرق شهرستان لنگرود ، 20 کیلومتری شرق لاهیجان و 39 کیلومتری غرب رودسر قرار دارند. شهر چاف و چمخاله بعد از شهرستان انزلی، دومین قطب توریستی و ساحل فعال در استان گیلان است که همه ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می کند .

از مهم ترین ویژگی‌های شهر توریستی چاف و چمخاله ، استقرار بخش اعظم اراضی آن در کناره ساحل دریاست که بدان جلوه‌ای خاص و بدیع داده‌است. این شهر از دیر باز مورد استفاده و توجه گردشگران قرار داشته و بعد از شهرستان انزلی دومین قطب توریستی و ساحل فعال در خطه گیلان به شمار می‌رفته‌است.

ساحل چمخاله یکی از زیباترین و مجهزترین و همچنین کم خطرترین ساحل های موجود در کشور است که در سال ۱۳۹۰ نیز از جانب وزارت کشور به عنوان بهترین ساحل استان انتخاب گردید.

این ساحل یکی از سواحل قدیمی و زیبای منطقه است که قبل از انقلاب ۱۳۵۷ دارای پلاژها و ویلاهای بسیار زیبا و جالبی بوده که پس از انقلاب به تدریج از رونق آن کاسته شد. هم اکنون شهر چاف و چمخاله با داشتن چندین هتل، اقامتگاه و مهانپذیر، هر ساله پذیرای بسیار زیادی از مسافران می‌باشد.

ساحل گیسوم

روستای گیسوم یک منطقه‌ی ساحلی و گردشگری کم نظیر می‌باشد که از توابع بخش پره‌سر شهرستان تالش در استان گیلان است. این روستا در دهستان دیناچال واقع است و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، دارای ۶۸ خانوار بوده و جمعیت آن بالغ بر ۲۳۳ نفر است.

منطقه‌ی گردشگری گیسوم در ۱۷ کیلومتری شهر تالش و در ۳۰ کیلومتری جاده‌ی اسالم به خلخال واقع شده است. فاصله‌ی تهران تا گیسوم در حدود ۴۰۶ کیلومتر و فاصله‌ی شهر رشت، مرکز استان گیلان، تا گیسوم در حدود ۸۸ کیلومتر است.

روستای گیسوم دارای جنگلی سرسبز و زیباست که تبدیل به یک پارک جنگلی شده و دارای امکاناتی نظیر آلاچیق، پارکینگ، رستوران و اتاق‌های اجاره‌ای برای گردشگران است. پارک جنگلی گیسوم در انتهای خود به ساحل تماشایی گیسوم متصل شده و از این حیث کم نظیر است.

در جنگل و ساحل گیسوم فرصت لذت بردن از سرسبزی درختان انبوه سر به فلک کشیده با لذت تماشای امواج خروشان دریای کاسپین به یکدیگر می‌پیوندند. پارک جنگلی گیسوم دارای مساحتی در حدود ۸۰ هکتار بوده که در حدود ۷۰ گونه‌ی گیاهی اعم از درختان و چمنزار را در خود جای داده است.

درخت آزاد، آلو، ازگیل، انار، انجیر، ‌به، زردآلو، شب‌خسب و سیب از جمله درختانی هستند که در جنگل گیسوم به چشم می‌خورند. همچنین از میان گونه‌های جانوری رویت شده در این منطقه می‌توان به آهو، بز کوهی، پلنگ، تورنگ (قرقاول)، خز، خوتکا، روباه، سمور، شغال، غاز -

وحشی، گراز، ببر (به ندرت)، آبیا، گرگ، خرس قهوه ای، راسو، خرگوش، گیلانشاه و روباه اشاره کرد.

جاده‌ی باریک و جنگلی گیسوم که به ساحل زیبای گیسوم منتهی می‌شود توسط درختان سر به فلک کشیده‌ای پوشیده شده که از دو سوی جاده به سوی هم خم شده و سقفی سرسبز را برای این جاده‌ی جنگلی رقم زده‌اند.

در ساحل گیسوم علاوه بر تماشای امواج و شنا کردن، امکان قایق سواری نیز وجود دارد. همچنین می‌توان با موتورهای چهارچرخ اجاره‌ای در ساحل شنی گیسوم چرخی زد و یا به سراغ تفریحاتی نظیر اسب سواری، دوچرخه سواری، جت اسکی، شاتل، پاراسل و پاراگلایدر رفت.

از دیگر تفریحات مورد علاقه‌ی گردشگران در منطقه‌ی زیبای گیسوم، عکاسی از طبیعت تماشایی و ثبت مناظر کم نظیر آن است. برای کودکان نیز در حاشیه‌ی ساحل گیسوم پارک بادی و ترامپولین تعبیه شده است. در کنار ساحل بازارچه‌ی کوچکی وجود دارد که در آن محصولات مختلفی شامل انواع ترشیجات، مربا، وسایل حصیری، صنایع دستی، لباس‌های رنگارنگ، بلال، آش، فالوده و لبو به فروش می‌رسند.

از تجربه‌های خوشمزه‌ای که می‌توانید در ساحل گیسوم تجربه کنید، ماهی تازه‌ی کبابی است که در مغازه‌های اطراف ساحل به فروش می‌رسند.

ساحل انزلی

بندرانزلی، بزرگترین و اولین بندر شمالی ایران، در حاشیه دریای خزر واقع شده؛ و از این بندر با نام انزلی، بارها در تاریخ عنوان شده‌ است. بندر انزلی یکی از دیدنی ترین شهرهای استان گیلان هم به جهت طبیعی و هم آثار دیدنی انسان‌ساز است. برای رزرو و اجاره اقامتگاه در بندر انزلی می‌توانید از طریق سایت چتراتا اقدام نمایید.

بندر انزلی، از گذشته های دور، مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است؛ و بخصوص، سیاحان خارجی در سفرنامه های خود به دیدنیهای انزلی، درختهای مرکبات، مرداب، گلها و … اشاره نموده اند.

قایقرانی‌، ماهیگیری و شکار پرندگان روی تالاب انزلی‌، قایقرانی در دریا، و گردش در پارک و بلوار ساحلی، و دیدار از بازار محلی؛ مجموعه ای از خدماتی است که برای گردشگران تدارک دیده شده می‌باشد .

ساحل دریای منطقه آزاد انزلی، به طول تقریبی ۱۰ کیلومتر، مکان دل انگیزی جهت آب تنی و آفتاب گیری می‌باشد . آنچه سواحل انزلی را از سواحل دیگر دریای خزر متفاوت میکند، عمومی‌‌بودن سواحل آن می‌باشد که در دسترس همگان می‌باشد، در حالی که سایر سواحل دریای خزر؛ مورد دخل و تصرف بخش خصوصی قرار گرفته و مسافران محترم، باید از پشت دیوارهای بلند و ویلاهای اختصاصی دریا را مشاهده نمایند .

پارک بزرگی که در امتداد تالاب بوده و در سال 1305 ساخته شده است. در شمال این بلوار دو موج شکن معروف انزلی چشم اندازی زیبا ایجاد کرده اند. و همچنین نمای کامل اسکله و گمرک تجاری و کشتیهای بار که مشغول بارگیری و تخلیه اجناس هستند کاملا نمایان میباشد .در حاشیه جنوبی آن امروز غرفه های چای و قلیان در تمام مسیر وجود دارد که محل تجمع خانواده ها و گردشگران میباشد.

ساحل رودسر

شمال ایران زمین، میزان زیادی از سرسبزی خود را به دریای کاسپین مدیون است. شاید برای شما جالب باشد که بدانید در چندین سال گذشته، ساحلی که اکنون می‌بینم تا حد زیادی در موقعیت فعلی رودسر کنونی در میان خشکی پیشروی داشته و به مروز زمان با عقبنشینی دریای کاسپین، ساحل کنونی در موقعیت فعلی قرار گرفت. برای اجاره و رزرو اقامتگاه در رودسر می‌توانید به وبسایت چتراتا مراجعه نمایید.

دریای رودسر وسعتی در حدود ۱۰ هزارمتر مربع و ۳۰ کیلومتر نوار ساحلی با شهرستان رودسر دارد. ساحل شهرستان رودسر از شهر رودسر آغاز شده و تا مرز شرقی گیلان ادامه می‌یابد. پربازدیدترین ساحل شهرستان، ساحل شهر رودسر است که به دلیل ویژگی ماسه‌ای خود مرکز والیبال ساحلی و فوتبال ساحلی می‌باشد.

این منطقه از چند جهت از اهمیتی زیادی برخوردار است. یکی از ویژگی‌های مهم این منطقه، نزدیکی کوه با دریاست که یک منظره چشم‌نواز را ایجاد کرده‌است. این نزدیکی کوه و دریا در ساحل چابکسر بیشتر به چشم می‌خورد.

خوشبختانه در ایام تعطیلات امکانات قابل قبولی در کنار دریای رودسر به چشم می‌خورد. از هتل و سوئیت‌های نزدیک سواحل رودسر گرفته تا امکانات تفریحی و آبی که برای لذت از دریا فراهم شده‌است، همه و همه در ساحل شهر رودسر به چشم می خورد. از جمله : سوئیت اقامت موقت ، کافیشاپ ، پارک بازی کودک ، طرح ویژه شنا در تابستان ، جت اسکی ، زمین والیبال و فوتبال ساحلی .

ساحل صدف آستارا

این ساحل در 10 کیلومتری آستارا به سمت شهرستان تالش واقع شده و نخستین طرح سالم سازی در دریای خزر است. وجود امکانات بازی و تفریح کودکان، جدا بودن محل شنای برادران از خواهران، وجود مسافرخانه و اتاق های استراحت در شب، پلاژهای عرضه خدمات، اماکن نصب چادر، اکیپ امداد، نجات غریق و ماهیگیری، مجاورت با جنگل و منطقه حفاظت شده لوندویل و از همه مهمتر وجود ماموران انتظامی، محیطی امن و دلنشین برای گردشگران بوجود آورده است.

بدون شک یکی از زیبایی‌ های یکتا و منحصر به فرد آستارا، ساحل این شهرستان است، ساحل زیبای صدف یک ربع فاصله از مرکز شهر فضای مناسبی برای استراحت، تفریح و شناست. صدف، ساحل امنی برای شنا و سایر ورزش‌ های دریایی محسوب می ‌شود و امکان قایق ‌سواری در فصل تابستان در این ساحل فراهم است.

ساحل قروق تالش

قروق یکی از روستاهای معروف شهرستان تالش در استان گیلان است . روستای قروق در فاصله حدود پنج کیلومتری شرق شهر تالش و در کنار دلتای شمالی رودخانه کرگانرود – که پس از عبور از شهر تالش (هشتپر) به دریای خزر می‌ریزد – قرار دارد.

روستای قروق با داشتن سواحل زیبا شامل کمربند سبز ساحلی از رودخانه کرگانرود تا قسمتی از ساحل روستای کریم محله و شیلات آن تشکیل شده‌است که سه کیلومتر طول دارد و مزین به درختان کاج، توسکا، له له کی و بوته‌های تمشک و انار است.

در منتهی الیه شمالی این سواحل می‌توان فانوس دریایی را مشاهده نمود که یکی از سه فانوس دریایی مستقر در گیلان است (دو فانوس دیگر در انزلی و لاهیجان قرار دارند). این فانوس دریایی در محدوده یکی از صیدگاه‌های قدیمی شیلات برای صید ماهیان خاویاری قرار دارد.

ساحل ماسه‌ای و نرم قروق همه ساله پذیرای هزاران مسافر است. این سواحل مکان مناسبی برای آب تنی و رفع خستگی و یکی از تفرجگاه های مردم تالش و مسافران می‌باشد. ساحل قروق تالش به دلیل قابلیت­ها و پتانسیل­های اشاره شده و همچنین فاصله مناسبی که از شهر تالش و یکی از شریان ها و مسیرهای اصلی حمل و نقل و عبور و مرور مسافران در کشور دارا می‌باشد، این توانایی را دارد تا به یکی از کانون‌های ویژه گردشگری گیلان و حتی کشور تبدیل گردد و فرصت‌های جدید سرمایه گذاری و توسعه و جذب گردشگر را فراهم آورد.

منبع: مجله چتراتا

بهترین سواحل گردشگری گیلان

در این مقاله قصد داریم شما را با بهترین سواحل گردشگری استان گیلان بیشتر آشنا کنیم ، پس با چترآتا همراه باشید تا در مورد این سواحل زیبا بیشتر بدانید .

معرفی استان گیلان

استان گیلان، از استان‌های شمالی ایران به مرکزیت شهر رشت است.این استان، از شمال به دریای خزر متصل بوده و دارای مرز آبی با کشورهای حاشیه دریا می‌باشد و از طریق آستارا نیز دارای مرز خاکی با جمهوری آذربایجان است ، از غرب به استان اردبیل، از جنوب به استان زنجان و قزوین و از شرق به استان مازندران محدود می‌شود. برای رزرو و اجاره اقامتگاه در گیلان می‌توانید به وبسایت چتراتا مراجعه نمایید.

مساحت گیلان ۱۴۰۴۴ کیلومترمربع و جمعیت آن طبق سرشماری ۱۳۹5، ۲53۰686 نفر است.استان گیلان به 16 شهرستان تقسیم شده که عبارتند از: آستارا ، تالش ، رضوانشهر ، ماسال ، فومن ، شفت ، بندر انزلی ، رشت ، صومعه سرا ، آستانه اشرفیه ، رودبار ، سیاهکل ، لاهیجان ، لنگرود ، املش و رودسر .

گیلان‌ بی‌هیچ‌ گزافه‌ و گمان‌، یکی‌ از کهن‌سال‌ترین‌ زیستگاه‌ها و خاستگاه‌های‌ فرزندان‌ ایران‌ زمین‌ است‌. این‌ سرزمین‌ سحرانگیز و خرم‌ چون‌ رشک‌ بهشت‌؛ فراخنای‌ تاریخ‌ ایران‌ و فرازگاه‌ تاریخ‌ تشیع‌ ایران‌ است‌.

گیلان‌ از دیرین‌ روزگاران‌، پناهگاه‌ گریزندگان‌ از ستم‌ خلفا بوده‌ و چه‌ بسیار از دین‌داران‌ و پناه‌آورانی‌ که‌ در این‌ دیار بالیدند و با یاری‌ مردمان‌ آن‌، حکام‌ جور و ستم‌ را از تخت‌ فروکشیدند. این‌ دیار همان‌ دیاری‌ است‌ که‌ علویان‌ را از تیغ‌ ستم‌ خلفای اموی‌ و عباسی‌ پاس‌ داشت‌؛ همان‌ دیاری‌ است‌ که‌ بیگانگان‌ از یونانی‌، عرب‌ و ترک‌ هرگز نتوانستند بر آن‌ دست‌ یازند و از آن‌ باج‌ ستانند.

صنایع مهم این استان از نظر تأمین مواد اولیه وابسته به کشاورزی و جنگل می باشد . زیرا این ناحیه دارای کشاورزی پر رونق و جنگل های وسیع و انبوه می باشد. صنایع مهم این استان شامل صنایع غذایی، ریسندگی و بافندگی و چوب و کاغذ است. بدلیل فراوانی جنگل ها در استان گیلان صنایع چوب و کاغذ چوکا در تالش از صنایع مهم گیلان و حتی کشور می باشد.

همچنین صنایع دستی نظیر سبدبافی ، حصیربافی و تولید وسایل و اشیاء چوبی نیز از دیگر منابع اقتصادی و کسب د استان گیلان به عنوان یکی از زیباترین استان های کشور به لحاظ جاذبه های طبیعی و گردشگری یاد می شود و سالانه میلیون هانفر گردشگر به گیلان رو می آورند . گیلان سرزمین طلای سبز از دیدگان بسیاری از دوستداران تاریخ و طبیعت به دور مانده است .

این استان طبیعت و گردشگری با بیش از ۱۴ هزار کیلومتر مربع مساحت دارای جاذبه های تاریخی و طبیعی کم نظیری چون جنگل های انبوه ، شالیزارهای وسیع ، زیستگاههای پرنده ها و آبگیرها و رودها، سواحل چشم نواز دریای خزر، پارکهایی وسیع و انواع گیاهان کم یاب است.

اقلیم سرزمین گیلان به آب و هوای معتدل خزری معروف است. کوهستان تالش با جهت شمالی، ‌جنوبی و کوهستان البرز با امتداد غربی - شرقی، ‌ مانند سدی از عبور بخار آب دریای مازندران و بادهای مرطوب شمال غربی به داخل ایران جلوگیری می‌کند و به علت ارتفاع زیاد، موجب بارندگی‌های فراوان در استان گیلان می‌شود. تبخیر فراوان دریای مازندران ضمن افزایش رطوبت هوا (به ویژه در ماه‌های گرم سال تا ۹۳ درصد)، به تعدیل دمای هوا در تابستان و کاهش آن در زمستان، به ویژه در نواحی جلگه‌ای نزدیک به دریا، می‌انجامد.

بهترین سواحل گیلان

ساحل چمخاله

چاف و چمخاله از شهرهای استان گیلان ، در 10 کیلومتری شرق شهرستان لنگرود ، 20 کیلومتری شرق لاهیجان و 39 کیلومتری غرب رودسر قرار دارند. شهر چاف و چمخاله بعد از شهرستان انزلی، دومین قطب توریستی و ساحل فعال در استان گیلان است که همه ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می کند .

از مهم ترین ویژگی‌های شهر توریستی چاف و چمخاله ، استقرار بخش اعظم اراضی آن در کناره ساحل دریاست که بدان جلوه‌ای خاص و بدیع داده‌است. این شهر از دیر باز مورد استفاده و توجه گردشگران قرار داشته و بعد از شهرستان انزلی دومین قطب توریستی و ساحل فعال در خطه گیلان به شمار می‌رفته‌است.

ساحل چمخاله یکی از زیباترین و مجهزترین و همچنین کم خطرترین ساحل های موجود در کشور است که در سال ۱۳۹۰ نیز از جانب وزارت کشور به عنوان بهترین ساحل استان انتخاب گردید.

این ساحل یکی از سواحل قدیمی و زیبای منطقه است که قبل از انقلاب ۱۳۵۷ دارای پلاژها و ویلاهای بسیار زیبا و جالبی بوده که پس از انقلاب به تدریج از رونق آن کاسته شد. هم اکنون شهر چاف و چمخاله با داشتن چندین هتل، اقامتگاه و مهانپذیر، هر ساله پذیرای بسیار زیادی از مسافران می‌باشد.

ساحل گیسوم

روستای گیسوم یک منطقه‌ی ساحلی و گردشگری کم نظیر می‌باشد که از توابع بخش پره‌سر شهرستان تالش در استان گیلان است. این روستا در دهستان دیناچال واقع است و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، دارای ۶۸ خانوار بوده و جمعیت آن بالغ بر ۲۳۳ نفر است.

منطقه‌ی گردشگری گیسوم در ۱۷ کیلومتری شهر تالش و در ۳۰ کیلومتری جاده‌ی اسالم به خلخال واقع شده است. فاصله‌ی تهران تا گیسوم در حدود ۴۰۶ کیلومتر و فاصله‌ی شهر رشت، مرکز استان گیلان، تا گیسوم در حدود ۸۸ کیلومتر است.

روستای گیسوم دارای جنگلی سرسبز و زیباست که تبدیل به یک پارک جنگلی شده و دارای امکاناتی نظیر آلاچیق، پارکینگ، رستوران و اتاق‌های اجاره‌ای برای گردشگران است. پارک جنگلی گیسوم در انتهای خود به ساحل تماشایی گیسوم متصل شده و از این حیث کم نظیر است.

در جنگل و ساحل گیسوم فرصت لذت بردن از سرسبزی درختان انبوه سر به فلک کشیده با لذت تماشای امواج خروشان دریای کاسپین به یکدیگر می‌پیوندند. پارک جنگلی گیسوم دارای مساحتی در حدود ۸۰ هکتار بوده که در حدود ۷۰ گونه‌ی گیاهی اعم از درختان و چمنزار را در خود جای داده است.

درخت آزاد، آلو، ازگیل، انار، انجیر، ‌به، زردآلو، شب‌خسب و سیب از جمله درختانی هستند که در جنگل گیسوم به چشم می‌خورند. همچنین از میان گونه‌های جانوری رویت شده در این منطقه می‌توان به آهو، بز کوهی، پلنگ، تورنگ (قرقاول)، خز، خوتکا، روباه، سمور، شغال، غاز -

وحشی، گراز، ببر (به ندرت)، آبیا، گرگ، خرس قهوه ای، راسو، خرگوش، گیلانشاه و روباه اشاره کرد.

جاده‌ی باریک و جنگلی گیسوم که به ساحل زیبای گیسوم منتهی می‌شود توسط درختان سر به فلک کشیده‌ای پوشیده شده که از دو سوی جاده به سوی هم خم شده و سقفی سرسبز را برای این جاده‌ی جنگلی رقم زده‌اند.

در ساحل گیسوم علاوه بر تماشای امواج و شنا کردن، امکان قایق سواری نیز وجود دارد. همچنین می‌توان با موتورهای چهارچرخ اجاره‌ای در ساحل شنی گیسوم چرخی زد و یا به سراغ تفریحاتی نظیر اسب سواری، دوچرخه سواری، جت اسکی، شاتل، پاراسل و پاراگلایدر رفت.

از دیگر تفریحات مورد علاقه‌ی گردشگران در منطقه‌ی زیبای گیسوم، عکاسی از طبیعت تماشایی و ثبت مناظر کم نظیر آن است. برای کودکان نیز در حاشیه‌ی ساحل گیسوم پارک بادی و ترامپولین تعبیه شده است. در کنار ساحل بازارچه‌ی کوچکی وجود دارد که در آن محصولات مختلفی شامل انواع ترشیجات، مربا، وسایل حصیری، صنایع دستی، لباس‌های رنگارنگ، بلال، آش، فالوده و لبو به فروش می‌رسند.

از تجربه‌های خوشمزه‌ای که می‌توانید در ساحل گیسوم تجربه کنید، ماهی تازه‌ی کبابی است که در مغازه‌های اطراف ساحل به فروش می‌رسند.

ساحل انزلی

بندرانزلی، بزرگترین و اولین بندر شمالی ایران، در حاشیه دریای خزر واقع شده؛ و از این بندر با نام انزلی، بارها در تاریخ عنوان شده‌ است. بندر انزلی یکی از دیدنی ترین شهرهای استان گیلان هم به جهت طبیعی و هم آثار دیدنی انسان‌ساز است. برای رزرو و اجاره اقامتگاه در بندر انزلی می‌توانید از طریق سایت چتراتا اقدام نمایید.

بندر انزلی، از گذشته های دور، مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است؛ و بخصوص، سیاحان خارجی در سفرنامه های خود به دیدنیهای انزلی، درختهای مرکبات، مرداب، گلها و … اشاره نموده اند.

قایقرانی‌، ماهیگیری و شکار پرندگان روی تالاب انزلی‌، قایقرانی در دریا، و گردش در پارک و بلوار ساحلی، و دیدار از بازار محلی؛ مجموعه ای از خدماتی است که برای گردشگران تدارک دیده شده می‌باشد .

ساحل دریای منطقه آزاد انزلی، به طول تقریبی ۱۰ کیلومتر، مکان دل انگیزی جهت آب تنی و آفتاب گیری می‌باشد . آنچه سواحل انزلی را از سواحل دیگر دریای خزر متفاوت میکند، عمومی‌‌بودن سواحل آن می‌باشد که در دسترس همگان می‌باشد، در حالی که سایر سواحل دریای خزر؛ مورد دخل و تصرف بخش خصوصی قرار گرفته و مسافران محترم، باید از پشت دیوارهای بلند و ویلاهای اختصاصی دریا را مشاهده نمایند .

پارک بزرگی که در امتداد تالاب بوده و در سال 1305 ساخته شده است. در شمال این بلوار دو موج شکن معروف انزلی چشم اندازی زیبا ایجاد کرده اند. و همچنین نمای کامل اسکله و گمرک تجاری و کشتیهای بار که مشغول بارگیری و تخلیه اجناس هستند کاملا نمایان میباشد .در حاشیه جنوبی آن امروز غرفه های چای و قلیان در تمام مسیر وجود دارد که محل تجمع خانواده ها و گردشگران میباشد.

ساحل رودسر

شمال ایران زمین، میزان زیادی از سرسبزی خود را به دریای کاسپین مدیون است. شاید برای شما جالب باشد که بدانید در چندین سال گذشته، ساحلی که اکنون می‌بینم تا حد زیادی در موقعیت فعلی رودسر کنونی در میان خشکی پیشروی داشته و به مروز زمان با عقبنشینی دریای کاسپین، ساحل کنونی در موقعیت فعلی قرار گرفت. برای اجاره و رزرو اقامتگاه در رودسر می‌توانید به وبسایت چتراتا مراجعه نمایید.

دریای رودسر وسعتی در حدود ۱۰ هزارمتر مربع و ۳۰ کیلومتر نوار ساحلی با شهرستان رودسر دارد. ساحل شهرستان رودسر از شهر رودسر آغاز شده و تا مرز شرقی گیلان ادامه می‌یابد. پربازدیدترین ساحل شهرستان، ساحل شهر رودسر است که به دلیل ویژگی ماسه‌ای خود مرکز والیبال ساحلی و فوتبال ساحلی می‌باشد.

این منطقه از چند جهت از اهمیتی زیادی برخوردار است. یکی از ویژگی‌های مهم این منطقه، نزدیکی کوه با دریاست که یک منظره چشم‌نواز را ایجاد کرده‌است. این نزدیکی کوه و دریا در ساحل چابکسر بیشتر به چشم می‌خورد.

خوشبختانه در ایام تعطیلات امکانات قابل قبولی در کنار دریای رودسر به چشم می‌خورد. از هتل و سوئیت‌های نزدیک سواحل رودسر گرفته تا امکانات تفریحی و آبی که برای لذت از دریا فراهم شده‌است، همه و همه در ساحل شهر رودسر به چشم می خورد. از جمله : سوئیت اقامت موقت ، کافیشاپ ، پارک بازی کودک ، طرح ویژه شنا در تابستان ، جت اسکی ، زمین والیبال و فوتبال ساحلی .

ساحل صدف آستارا

این ساحل در 10 کیلومتری آستارا به سمت شهرستان تالش واقع شده و نخستین طرح سالم سازی در دریای خزر است. وجود امکانات بازی و تفریح کودکان، جدا بودن محل شنای برادران از خواهران، وجود مسافرخانه و اتاق های استراحت در شب، پلاژهای عرضه خدمات، اماکن نصب چادر، اکیپ امداد، نجات غریق و ماهیگیری، مجاورت با جنگل و منطقه حفاظت شده لوندویل و از همه مهمتر وجود ماموران انتظامی، محیطی امن و دلنشین برای گردشگران بوجود آورده است.

بدون شک یکی از زیبایی‌ های یکتا و منحصر به فرد آستارا، ساحل این شهرستان است، ساحل زیبای صدف یک ربع فاصله از مرکز شهر فضای مناسبی برای استراحت، تفریح و شناست. صدف، ساحل امنی برای شنا و سایر ورزش‌ های دریایی محسوب می ‌شود و امکان قایق ‌سواری در فصل تابستان در این ساحل فراهم است.

ساحل قروق تالش

قروق یکی از روستاهای معروف شهرستان تالش در استان گیلان است . روستای قروق در فاصله حدود پنج کیلومتری شرق شهر تالش و در کنار دلتای شمالی رودخانه کرگانرود – که پس از عبور از شهر تالش (هشتپر) به دریای خزر می‌ریزد – قرار دارد.

روستای قروق با داشتن سواحل زیبا شامل کمربند سبز ساحلی از رودخانه کرگانرود تا قسمتی از ساحل روستای کریم محله و شیلات آن تشکیل شده‌است که سه کیلومتر طول دارد و مزین به درختان کاج، توسکا، له له کی و بوته‌های تمشک و انار است.

در منتهی الیه شمالی این سواحل می‌توان فانوس دریایی را مشاهده نمود که یکی از سه فانوس دریایی مستقر در گیلان است (دو فانوس دیگر در انزلی و لاهیجان قرار دارند). این فانوس دریایی در محدوده یکی از صیدگاه‌های قدیمی شیلات برای صید ماهیان خاویاری قرار دارد.

ساحل ماسه‌ای و نرم قروق همه ساله پذیرای هزاران مسافر است. این سواحل مکان مناسبی برای آب تنی و رفع خستگی و یکی از تفرجگاه های مردم تالش و مسافران می‌باشد. ساحل قروق تالش به دلیل قابلیت­ها و پتانسیل­های اشاره شده و همچنین فاصله مناسبی که از شهر تالش و یکی از شریان ها و مسیرهای اصلی حمل و نقل و عبور و مرور مسافران در کشور دارا می‌باشد، این توانایی را دارد تا به یکی از کانون‌های ویژه گردشگری گیلان و حتی کشور تبدیل گردد و فرصت‌های جدید سرمایه گذاری و توسعه و جذب گردشگر را فراهم آورد.

منبع: مجله چتراتا

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 221
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 13
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 13
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 39
  • بازدید ماه : 139
  • بازدید سال : 3009
  • بازدید کلی : 1001241
  • <
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی