loading...

گردشگری و بومگردی

بازدید : 528
دوشنبه 15 دی 1399 زمان : 18:20

نقشه راه گردشگری آستارا

جاهای دیدنی آستارا نیاز به معرفی ندارند چون بسیار مورد توجه گردشگران قرار دارند و طبیعت‌گردان از دور و نزدیک هر ساله برای لذت‌بردن از طبیعت و زیبایی‌ها و جاذبه‌های بی‌مثالش به این شهر دوست‌داشتنی سفر می‌کنند. اما به هر حال برشمردن این جلوه‌های درخشان و چشم‌نواز طبیعت به شناخت بهتر این شهر و جاذبه‌های گردشگری آن کمک شایانی خواهد کرد. برای رزرو و اجاره اقامتگاه در آستارا می‌توانید به وبسایت چتراتا مراجعه نمایید.

به عنوان یک معرفی کلی باید بگویم آستارا یا مروارید شهرهای گیلان، در قلب تالش جا خوش کرده است. شهرستان آستارا، شمالی‌ترین شهرستان استان گیلان به شمار می‌رود. این شهر دُرمانند بین رشته کوه‌های البرز و دریای مازندران قرار گرفته است. موقعیت جغرافیایی این شهر به وضوح گویای حال و هوا و آب و هوای شهر خواهد بود. همین موقعیت خاص جغرافیایی و زیبایی منحصر به فرد این شهر، ما را بر آن داشت که از میان انبوه شهرهای خوش‌منظره و پر جاذبه مروارید شهرهای استان گیلان یعنی آستارای دل‌نواز را به عنوان مقصدی مفرح برای سفر انتخاب کند. با چترآتا همراه باشید تا بیشتر از آستارا بخوانید.

آستارا شهری با بام‌هایی از جنس سفال

هر زمان که به آستارا سفر کردید از قدم‌زدن در کوچه‌های پیچ در پیچ این شهر زیبا غافل نباشید. این کوچه‌های زیبا و خوش آب و هوا لبریزند از خانه‌هایی با سقف‌هایی از جنس سفال. این سقف‌های سفالی زیبایی و جلوه‌ای بی‌مثال به کوچه‌های خوش رنگ آستارا بخشیده‌اند. اما زیبایی تنها دلیل سفال‌بودن این سقف‌ها نیست. این سقف‌های سفالی به خنک‌شدن فضای داخل خانه‌ها در تابستان که گرما طاقت ساکنان خانه را طاق می‌کند، کمک شایان توجهی خواهد کرد. لازم است اضافه کنم که سقف‌های سفالی از سقف‌های شیروانی بسیار خنک‌تر هستند.

تالاب استیل

یکی از جاهای دیدنی آستارا که بسیار توجه گردشگران را به خود جذب می‌کند تالاب بین المللی استیل نام دارد.تالاب استیل، در 7 کیلومتری شهرستان آستارا و در استان گیلان قراردارد. این تالاب یکی از بهترین جاهای دیدنی آستارا است و حدود 138 هکتار مساحت دارد. در قسمت غربی تالاب شاهد پوششی سرسبز خواهیم بود که چشم‌انداز بسیار زیبایی را به وجود آورده است. از گونه‌های جانوری موجود در تالاب، می‌توان به ماهیان کپور و اردک‌ماهی اشاره کرد. همچنین این مکان، بستر مناسبی را برای زادوولد ماهیان کمیاب به وجود آورده است. درختان توسکا، که در تالاب قرارگرفته‌اند دارای ریشه‌هایی در آب هستند و به همین دلیل همواره در حال حرکت‌اند که منظره‌ای بسیار زیبا را پدید آورده است.

گردنه حیران

روستای حیران در ۳۰ کیلومتری غرب آستارا در استان گیلان واقع شده است. با اینکه ارتفاع آن بسیار زیاد نیست (بالاترین نقطه آن در حدود ۱۵۰۰ متر ارتفاع از سطح دریا دارد)، ولی دلیل اصلی پوشش مه، رطوبت دایمی است که از دریای خزر به این ناحیه وارد می‌شود.آن‌هایی که از سمت غرب کشور عازم آستارا می‌شوند و یا اینکه از شرق کشور به جای پیمودن خط ساحلی ابتدا سراغ ارومیه، تبریز یا اردبیل رفته‌اند و حالا قصد ملاقات مرز و دریا را دارند؛ حدفاصل تونل خروجی اردبیل تا آستارا که چهل کیلومتر است و گردنه حیران نامیده می‌شود، یکی از زیباترین جاده‌های ایران را می‌پیمایند. این مسیر از یک طرف مشرف به دره بوده و از طرف دیگر به کوه محدود شده است. در انتهای دره دام‌ها چرا می‌کنند و در ارتفاعات زنبورها از شهد گل‌ها عسل می‌گیرند. هزاران هزار جلوه پنهان دیگر وجود دارد و اگر خوش‌شناس باشید گوشه‌هایی از آنها را در یک لحظه غفلت مه سنگین مشاهده خواهید کرد. بله، اینگونه است؛ جاهای دیدنی آستارا از جاده‌های منتهی به شهر آغاز می‌شوند و به استقبال مسافران می‌آیند.

آبشار لاتون

آبشار لاتون در 15 کیلومتری جنوب شهرستان آستارا و در روستای کوته کومه قرار گرفته است. این آبشار دارای ارتفاعی حدود 105 متر می‌باشد که بلندترین آبشار ایران محسوب می‌شود. آبشار مرتفع دیگری در 10 متری لاتون قرارگرفته است که بیش از 60 متر ارتفاع دارد و از آبشار اصلی، پرآب‌تر و پهن‌تر است. بازدید از این جاذبه‌ی طبیعی کمی مشکل است چرا که در 60 کیلومتری روستای کوته کومه قرار دارد و برای رسیدن به آن حدوداً 4 ساعت، پیاده‌روی لازم است.

در طول مسیر، شاهد طبیعتی سرسبز و چند استراحتگاه خواهید بود که می‌توانید در این استراحتگاه‌ها، رفع خستگی کنید. آبشار لاتون از دامنه‌های شرقی کوه اسپیناس سرچشمه گرفته و در نهایت به دریای کاسپین می‌ریزد. این آبشار یکی از زیباترین آبشارهای ایران و معروف ترین جاهای دیدنی آستارا است که گردشگران زیادی را به این شهر جذب می‌کند.

روستای دربند

اگر در جهت جنوب غربی آستارا، این مروارید زیبای شهرهای گیلان، فقط ۷ کیلومتر پیش بروید به یکی از دیدنی‌ترین و جذاب‌ترین روستاهای گیلان که چه عرض کنم ایران می‌رسید. روستای دربند به علت هم‌سایه‌بودن با تالاب خوش منظرۀ استیل و مجاورت با کوهپایه‌های سبز و لطیف و باطراوت رشته کوه البرز و شالیزارهای سبز برنج بهشتی است که در زمین مثل و مانندی نخواهد داشت. در سفر به آستارا دیدار از این همه زیبایی خلقت را پشت گوش نیندازید.

ساحل صدف؛ ملاقات با دریا

نمی‌شود این همه راه تا شمال ایران رفت و حرفی از دریا به میان نیاورد. خوشبختانه در بین جاهای دیدنی آستارا ساحلی وجود دارد که از نظر پاکیزگی، امکانات و امنیت، رقیب داخلی ندارد و هر سلیقه‌ای را پاسخ می‌دهد.

آب فوق العاده تمیز است (چیزی که در کمتر سواحل شمال مشاهده می‌شود)، اتاق استراحت تعبیه شده، پلاژها سرویس می‌دهند، امکان نصب چادر فراهم است، حضور نجات غریق ملموس بوده و مضاف بر این، فضای مناسب بازی کودکان نیز در نظر گرفته شده است. روی هم رفته، اگر سواحل مانند هتل‌ها با ستاره عیارسنجی می‌شدند؛ ساحل صدف آستارا پنج ستاره بود. اگر هوس جمع‌کردن صدف‌های این ساحل و آبتنی در آن را داشتید باید در ده کیلومتری جاده آستارا به رشت، راهی به دریا بیابید.

تله کابین حیران

اگر در چنین چشم‌انداز رؤیاگونه‌ای قرار بگیرید چه آرزویی در سر می‌پرورید؟ یکی از آرزوهای محتمل در چنین شرایطی تماشای این چشم‌انداز چشم‌نواز از فراز ابرها خواهد بود. برای تحقق این آرزو بر فراز این گردنه یک تله کابین مرتفع و طولانی در نظر گرفته شده است. این تله کابین ۱۵۰۰ متر از این بهشت سبز حیرت‌انگیز حیران‌کننده را پشت سر می‌گذارد و در نهایت به شرقی‌ترین نقطۀ پارک جنگلی فندقلو از حرکت باز می‌ایستد.

پارک جنگلی بی‌بی‌یانلو

پس از ساحل، بد نیست سری به جنگل بزنیم. پنج کیلومتری جاده آستارا به اردبیل یکی از زیباترین پارک‌های جنگلی استان گیلان به نام بی بی یانلو قرار دارد.

انبوه درختان بلوط، راش، توسکا، ممرز، افرا، گیلاس، فندق و گردو بافت گیاهی پارک را تشکیل می‌دهند و جاری بودن رود در بستر سنگی جنگل، به قدرت و فریبندگی آن می‌افزاید.امکانات کمپ یک روزه نیز با فراهم آوردن نیمکت، آلاچیق و محل بازی کودکان فراهم آمده و روی هم رفته، هرآنچه از یک پارک جنگلی بخواهید را در اختیار شما قرار می‌دهد.

قله اسپیناس

یکی دیگر از جاهای دیدنی آستارا که بسیار زیباست و از منظره‌ای بی‌نظیر و منحصر به فرد بهره دارد با نام رشته ‌کوه‌های اسپیناس شناخته می‌شود. جالب است بدانید رشته کوه اسپیناس درست پشت تالاب استیل آستارا واقع شده است. آبشار لاتون که در قسمت پیش شرح آن رفت، آب خود را از بلندای قله اسپیناس دریافت می‌کند. از نظر موقعیت جغرافیایی نیز، قله بین آبشار لاتون و تالاب استیل قرار گرفته و همین امر گروه‌های کوه‌نوردی را وسوسه می‌کند تا به هر قیمتی شده دو هزار متر در ارتفاعات جنگل پیشروی کنند تا از آنجا زیباترین چشم انداز استان گیلان را مقابل خود قرار دهند.

باغ چای عباس آباد

یکی دیگر از جاهای دیدنی آستارا که چه از لحاظ گردشگری و چه از لحاظ اقتصادی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است با نام باغ چای عباس آباد شناخته می‌شود. باغ چای عباس آباد در سمت جنوب غربی شهر آستارا واقع شده است. لازم به ذکر است که باغ چای عباس آباد تنها مرکز کشت چای در آستارا به شمار می‌رود. همچنین این باغ از چشم‌اندازی ویژه و چشم‌نواز بهره‌مند است. به علاوه اینکه باغ چای عباس آباد در روستای عباس آباد آستارا قرار دارد. روستای عباس آباد نیز خود یکی از روستاهای جذاب و تماشایی شهر آستارا محسوب می‌شود.

بازار ساحلی آستارا

پس از این همه جاذبه طبیعی، بد نیست سری به بازار ساحلی آستارا بزنیم تا با انبوهی از کالاهای ترک و روس مواجه شویم. البته، انتظار نداشته باشید که از نظر شکل و ظاهر با یک مال مجهز طرف باشید؛ بازار ساحلی آستارا ساده است و در ابتدا حالت بساط داشته؛ اما امروزه در حدود دو هزار فروشگاه کوچک فعال دارد که برای خرید پوشاک و زیورآلات اصل اما ارزان فوق العاده هستند.

پناهگاه حیات وحش لوندویل

یکی از راه‌های مؤثر به منظور حفظ گونه‌های مختلف جانوری در مقابل خطرات بسیاری که در طبیعت در کمین آن‌ها است، می‌تواند ایجاد فضاهای حفاظت شده باشد. در واقع در روزگار ما خیلی از جانوران در حیات وحش طبیعی توانایی زیستن و ادامۀ حیات را ندارند. زیرا از طرفی محیط طبیعی دچار تغییر و دگرگونی شده است و از طرفی دیگر هم‌جواری گونه‌های مختلف حیوانی با انسان‌ها در نقاط مختلف ایران باعث شده است این گونه‌ها هم‌چون نسل‌های پیشین خود قادر به ادامۀ بقا در حیات وحش طبیعی نباشند و مثل سابق نتوانند با پیش‌آمدهای طبیعی روبه‌رو شوند، شکار کنند یا از شکارشدن در امان بمانند.

پناهگاه حیات وحش لوندویل در آستارا واقع شده است. این پناهگاه از سال ۱۳۵۲ تحت حفاظت جدی از طرف سازمان محیط زیست قرار گرفته است. پناهگاه حیات وحش لوندویل امروزه یکی از جاهای دیدنی آستارا به شمار می‌رود که اتفاقاً بسیار هم مورد توجه گردشگران قرار گرفته است. همچنین لازم به ذکر است که پناهگاه حیات وحش لوندویل نمونه‌ای منحصر به فرد از جنگل‌های جلگه‌ای هیرکانی به شمار می‌رود. این منطقه حائز گونه‌های خاص و کمیاب گیاهی و جانوری است.

شاید باورتان نشود اما در حال حاضر پناهگاه حیات وحش لوندویل خانه و کاشانۀ بسیاری از حیوانات زیبا، جذاب و دیدنی است که شاید حتی تصور تماشای این حیوانات آن هم از نزدیک با چشم غیرمسلح از آرزوهای دور از دسترس به شمار آید.

پناهگاه حیات وحش لوندویل حیوانات را در قفس قرار نداده است. بلکه محیطی فراهم آورده است تا حیوانات بتوانند در کمال آرامش و امنیت در محیطی شبیه به زیستگاه اصلی خودشان در کنار انسان‌ها زندگی کنند. در واقع با فراهم آوردن محیط‌های حفاظت شده انسان‌ها بخشی از زمین را در اختیار گونه‌های مختلف حیوانی قرار داده‌اند و حق زیستن این موجودات را به رسمیت شناخته‌اند.

منبع : مجله چتراتا

نقشه راه گردشگری آستارا

جاهای دیدنی آستارا نیاز به معرفی ندارند چون بسیار مورد توجه گردشگران قرار دارند و طبیعت‌گردان از دور و نزدیک هر ساله برای لذت‌بردن از طبیعت و زیبایی‌ها و جاذبه‌های بی‌مثالش به این شهر دوست‌داشتنی سفر می‌کنند. اما به هر حال برشمردن این جلوه‌های درخشان و چشم‌نواز طبیعت به شناخت بهتر این شهر و جاذبه‌های گردشگری آن کمک شایانی خواهد کرد. برای رزرو و اجاره اقامتگاه در آستارا می‌توانید به وبسایت چتراتا مراجعه نمایید.

به عنوان یک معرفی کلی باید بگویم آستارا یا مروارید شهرهای گیلان، در قلب تالش جا خوش کرده است. شهرستان آستارا، شمالی‌ترین شهرستان استان گیلان به شمار می‌رود. این شهر دُرمانند بین رشته کوه‌های البرز و دریای مازندران قرار گرفته است. موقعیت جغرافیایی این شهر به وضوح گویای حال و هوا و آب و هوای شهر خواهد بود. همین موقعیت خاص جغرافیایی و زیبایی منحصر به فرد این شهر، ما را بر آن داشت که از میان انبوه شهرهای خوش‌منظره و پر جاذبه مروارید شهرهای استان گیلان یعنی آستارای دل‌نواز را به عنوان مقصدی مفرح برای سفر انتخاب کند. با چترآتا همراه باشید تا بیشتر از آستارا بخوانید.

آستارا شهری با بام‌هایی از جنس سفال

هر زمان که به آستارا سفر کردید از قدم‌زدن در کوچه‌های پیچ در پیچ این شهر زیبا غافل نباشید. این کوچه‌های زیبا و خوش آب و هوا لبریزند از خانه‌هایی با سقف‌هایی از جنس سفال. این سقف‌های سفالی زیبایی و جلوه‌ای بی‌مثال به کوچه‌های خوش رنگ آستارا بخشیده‌اند. اما زیبایی تنها دلیل سفال‌بودن این سقف‌ها نیست. این سقف‌های سفالی به خنک‌شدن فضای داخل خانه‌ها در تابستان که گرما طاقت ساکنان خانه را طاق می‌کند، کمک شایان توجهی خواهد کرد. لازم است اضافه کنم که سقف‌های سفالی از سقف‌های شیروانی بسیار خنک‌تر هستند.

تالاب استیل

یکی از جاهای دیدنی آستارا که بسیار توجه گردشگران را به خود جذب می‌کند تالاب بین المللی استیل نام دارد.تالاب استیل، در 7 کیلومتری شهرستان آستارا و در استان گیلان قراردارد. این تالاب یکی از بهترین جاهای دیدنی آستارا است و حدود 138 هکتار مساحت دارد. در قسمت غربی تالاب شاهد پوششی سرسبز خواهیم بود که چشم‌انداز بسیار زیبایی را به وجود آورده است. از گونه‌های جانوری موجود در تالاب، می‌توان به ماهیان کپور و اردک‌ماهی اشاره کرد. همچنین این مکان، بستر مناسبی را برای زادوولد ماهیان کمیاب به وجود آورده است. درختان توسکا، که در تالاب قرارگرفته‌اند دارای ریشه‌هایی در آب هستند و به همین دلیل همواره در حال حرکت‌اند که منظره‌ای بسیار زیبا را پدید آورده است.

گردنه حیران

روستای حیران در ۳۰ کیلومتری غرب آستارا در استان گیلان واقع شده است. با اینکه ارتفاع آن بسیار زیاد نیست (بالاترین نقطه آن در حدود ۱۵۰۰ متر ارتفاع از سطح دریا دارد)، ولی دلیل اصلی پوشش مه، رطوبت دایمی است که از دریای خزر به این ناحیه وارد می‌شود.آن‌هایی که از سمت غرب کشور عازم آستارا می‌شوند و یا اینکه از شرق کشور به جای پیمودن خط ساحلی ابتدا سراغ ارومیه، تبریز یا اردبیل رفته‌اند و حالا قصد ملاقات مرز و دریا را دارند؛ حدفاصل تونل خروجی اردبیل تا آستارا که چهل کیلومتر است و گردنه حیران نامیده می‌شود، یکی از زیباترین جاده‌های ایران را می‌پیمایند. این مسیر از یک طرف مشرف به دره بوده و از طرف دیگر به کوه محدود شده است. در انتهای دره دام‌ها چرا می‌کنند و در ارتفاعات زنبورها از شهد گل‌ها عسل می‌گیرند. هزاران هزار جلوه پنهان دیگر وجود دارد و اگر خوش‌شناس باشید گوشه‌هایی از آنها را در یک لحظه غفلت مه سنگین مشاهده خواهید کرد. بله، اینگونه است؛ جاهای دیدنی آستارا از جاده‌های منتهی به شهر آغاز می‌شوند و به استقبال مسافران می‌آیند.

آبشار لاتون

آبشار لاتون در 15 کیلومتری جنوب شهرستان آستارا و در روستای کوته کومه قرار گرفته است. این آبشار دارای ارتفاعی حدود 105 متر می‌باشد که بلندترین آبشار ایران محسوب می‌شود. آبشار مرتفع دیگری در 10 متری لاتون قرارگرفته است که بیش از 60 متر ارتفاع دارد و از آبشار اصلی، پرآب‌تر و پهن‌تر است. بازدید از این جاذبه‌ی طبیعی کمی مشکل است چرا که در 60 کیلومتری روستای کوته کومه قرار دارد و برای رسیدن به آن حدوداً 4 ساعت، پیاده‌روی لازم است.

در طول مسیر، شاهد طبیعتی سرسبز و چند استراحتگاه خواهید بود که می‌توانید در این استراحتگاه‌ها، رفع خستگی کنید. آبشار لاتون از دامنه‌های شرقی کوه اسپیناس سرچشمه گرفته و در نهایت به دریای کاسپین می‌ریزد. این آبشار یکی از زیباترین آبشارهای ایران و معروف ترین جاهای دیدنی آستارا است که گردشگران زیادی را به این شهر جذب می‌کند.

روستای دربند

اگر در جهت جنوب غربی آستارا، این مروارید زیبای شهرهای گیلان، فقط ۷ کیلومتر پیش بروید به یکی از دیدنی‌ترین و جذاب‌ترین روستاهای گیلان که چه عرض کنم ایران می‌رسید. روستای دربند به علت هم‌سایه‌بودن با تالاب خوش منظرۀ استیل و مجاورت با کوهپایه‌های سبز و لطیف و باطراوت رشته کوه البرز و شالیزارهای سبز برنج بهشتی است که در زمین مثل و مانندی نخواهد داشت. در سفر به آستارا دیدار از این همه زیبایی خلقت را پشت گوش نیندازید.

ساحل صدف؛ ملاقات با دریا

نمی‌شود این همه راه تا شمال ایران رفت و حرفی از دریا به میان نیاورد. خوشبختانه در بین جاهای دیدنی آستارا ساحلی وجود دارد که از نظر پاکیزگی، امکانات و امنیت، رقیب داخلی ندارد و هر سلیقه‌ای را پاسخ می‌دهد.

آب فوق العاده تمیز است (چیزی که در کمتر سواحل شمال مشاهده می‌شود)، اتاق استراحت تعبیه شده، پلاژها سرویس می‌دهند، امکان نصب چادر فراهم است، حضور نجات غریق ملموس بوده و مضاف بر این، فضای مناسب بازی کودکان نیز در نظر گرفته شده است. روی هم رفته، اگر سواحل مانند هتل‌ها با ستاره عیارسنجی می‌شدند؛ ساحل صدف آستارا پنج ستاره بود. اگر هوس جمع‌کردن صدف‌های این ساحل و آبتنی در آن را داشتید باید در ده کیلومتری جاده آستارا به رشت، راهی به دریا بیابید.

تله کابین حیران

اگر در چنین چشم‌انداز رؤیاگونه‌ای قرار بگیرید چه آرزویی در سر می‌پرورید؟ یکی از آرزوهای محتمل در چنین شرایطی تماشای این چشم‌انداز چشم‌نواز از فراز ابرها خواهد بود. برای تحقق این آرزو بر فراز این گردنه یک تله کابین مرتفع و طولانی در نظر گرفته شده است. این تله کابین ۱۵۰۰ متر از این بهشت سبز حیرت‌انگیز حیران‌کننده را پشت سر می‌گذارد و در نهایت به شرقی‌ترین نقطۀ پارک جنگلی فندقلو از حرکت باز می‌ایستد.

پارک جنگلی بی‌بی‌یانلو

پس از ساحل، بد نیست سری به جنگل بزنیم. پنج کیلومتری جاده آستارا به اردبیل یکی از زیباترین پارک‌های جنگلی استان گیلان به نام بی بی یانلو قرار دارد.

انبوه درختان بلوط، راش، توسکا، ممرز، افرا، گیلاس، فندق و گردو بافت گیاهی پارک را تشکیل می‌دهند و جاری بودن رود در بستر سنگی جنگل، به قدرت و فریبندگی آن می‌افزاید.امکانات کمپ یک روزه نیز با فراهم آوردن نیمکت، آلاچیق و محل بازی کودکان فراهم آمده و روی هم رفته، هرآنچه از یک پارک جنگلی بخواهید را در اختیار شما قرار می‌دهد.

قله اسپیناس

یکی دیگر از جاهای دیدنی آستارا که بسیار زیباست و از منظره‌ای بی‌نظیر و منحصر به فرد بهره دارد با نام رشته ‌کوه‌های اسپیناس شناخته می‌شود. جالب است بدانید رشته کوه اسپیناس درست پشت تالاب استیل آستارا واقع شده است. آبشار لاتون که در قسمت پیش شرح آن رفت، آب خود را از بلندای قله اسپیناس دریافت می‌کند. از نظر موقعیت جغرافیایی نیز، قله بین آبشار لاتون و تالاب استیل قرار گرفته و همین امر گروه‌های کوه‌نوردی را وسوسه می‌کند تا به هر قیمتی شده دو هزار متر در ارتفاعات جنگل پیشروی کنند تا از آنجا زیباترین چشم انداز استان گیلان را مقابل خود قرار دهند.

باغ چای عباس آباد

یکی دیگر از جاهای دیدنی آستارا که چه از لحاظ گردشگری و چه از لحاظ اقتصادی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است با نام باغ چای عباس آباد شناخته می‌شود. باغ چای عباس آباد در سمت جنوب غربی شهر آستارا واقع شده است. لازم به ذکر است که باغ چای عباس آباد تنها مرکز کشت چای در آستارا به شمار می‌رود. همچنین این باغ از چشم‌اندازی ویژه و چشم‌نواز بهره‌مند است. به علاوه اینکه باغ چای عباس آباد در روستای عباس آباد آستارا قرار دارد. روستای عباس آباد نیز خود یکی از روستاهای جذاب و تماشایی شهر آستارا محسوب می‌شود.

بازار ساحلی آستارا

پس از این همه جاذبه طبیعی، بد نیست سری به بازار ساحلی آستارا بزنیم تا با انبوهی از کالاهای ترک و روس مواجه شویم. البته، انتظار نداشته باشید که از نظر شکل و ظاهر با یک مال مجهز طرف باشید؛ بازار ساحلی آستارا ساده است و در ابتدا حالت بساط داشته؛ اما امروزه در حدود دو هزار فروشگاه کوچک فعال دارد که برای خرید پوشاک و زیورآلات اصل اما ارزان فوق العاده هستند.

پناهگاه حیات وحش لوندویل

یکی از راه‌های مؤثر به منظور حفظ گونه‌های مختلف جانوری در مقابل خطرات بسیاری که در طبیعت در کمین آن‌ها است، می‌تواند ایجاد فضاهای حفاظت شده باشد. در واقع در روزگار ما خیلی از جانوران در حیات وحش طبیعی توانایی زیستن و ادامۀ حیات را ندارند. زیرا از طرفی محیط طبیعی دچار تغییر و دگرگونی شده است و از طرفی دیگر هم‌جواری گونه‌های مختلف حیوانی با انسان‌ها در نقاط مختلف ایران باعث شده است این گونه‌ها هم‌چون نسل‌های پیشین خود قادر به ادامۀ بقا در حیات وحش طبیعی نباشند و مثل سابق نتوانند با پیش‌آمدهای طبیعی روبه‌رو شوند، شکار کنند یا از شکارشدن در امان بمانند.

پناهگاه حیات وحش لوندویل در آستارا واقع شده است. این پناهگاه از سال ۱۳۵۲ تحت حفاظت جدی از طرف سازمان محیط زیست قرار گرفته است. پناهگاه حیات وحش لوندویل امروزه یکی از جاهای دیدنی آستارا به شمار می‌رود که اتفاقاً بسیار هم مورد توجه گردشگران قرار گرفته است. همچنین لازم به ذکر است که پناهگاه حیات وحش لوندویل نمونه‌ای منحصر به فرد از جنگل‌های جلگه‌ای هیرکانی به شمار می‌رود. این منطقه حائز گونه‌های خاص و کمیاب گیاهی و جانوری است.

شاید باورتان نشود اما در حال حاضر پناهگاه حیات وحش لوندویل خانه و کاشانۀ بسیاری از حیوانات زیبا، جذاب و دیدنی است که شاید حتی تصور تماشای این حیوانات آن هم از نزدیک با چشم غیرمسلح از آرزوهای دور از دسترس به شمار آید.

پناهگاه حیات وحش لوندویل حیوانات را در قفس قرار نداده است. بلکه محیطی فراهم آورده است تا حیوانات بتوانند در کمال آرامش و امنیت در محیطی شبیه به زیستگاه اصلی خودشان در کنار انسان‌ها زندگی کنند. در واقع با فراهم آوردن محیط‌های حفاظت شده انسان‌ها بخشی از زمین را در اختیار گونه‌های مختلف حیوانی قرار داده‌اند و حق زیستن این موجودات را به رسمیت شناخته‌اند.

منبع : مجله چتراتا

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 221
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 7
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 6
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 19
  • بازدید ماه : 119
  • بازدید سال : 2989
  • بازدید کلی : 1001221
  • <
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی