loading...

گردشگری و بومگردی

بازدید : 570
دوشنبه 15 دی 1399 زمان : 16:42

معرفی زیباترین آبشارهای لرستان

آبشارهای استان لرستان از جاذبه‌هایی هستند که سهولت دسترسی و مسیر مناسب از آن‌ها جاذبه‌هایی پر گردشگر ساخته است، جاذبه‌هایی که تابستان و بهار و پاییز ندارد، هر فصلی آماده میزبانی گردشگران است. استان لرستان که شهر خرم آباد هم در آن واقع شده است، به دلیل قرار گرفتن در دامنه های کوه زاگرس جاذبه های و مناظر طبیعی بی نظیری را در دل خود جای داده است. استان لرستان بیش از ۳۳ رودخانه دائمی دارد. بهتر است بدانید که هرجا که صخره زیاد باشد و آب فراوان جریان داشته باشد، طبیعت دست در دست هم می هند و مناظر خارق العاده و شگفت انگیزی را به نام آبشارها را بوجود می‌آورند. بزرگترین و مرتفع ترین آبشارهای ایران در استان لرستان قرار دارند. با ما در چتراتا همراه باشید تا به معرفی زیباترین ابشارهای این منطقه بپردازیم.

برای سفر به مناطق بکر ایران می‌توانید از سایت چتراتا اقدام به اجاره و رزرو اقامتگاه بوم گردی کنید.

آبشار شوی

آبشار شوی یا «تله زنگ» در نزدیکی مرز استان خوزستان و لرستان و در بین کوه‌های سر تنگ شوی در حوالی روستای شوی و در ۱۰ کیلومتری ایستگاه راه‌آهن واقع‌شده است. این آبشار که به قولی زیباترین آبشار ایران محسوب می‌شود؛ آبشاری زیبا ودلنشین است که از غاری بیرون می‌آید و از گردنه‌ای بلند به پایین سرازیر می‌شود.ارتفاع آبشار ۱۰۰ متر و عرض آن ۴۰ متر است که زیبایی وچشم اندازی کم نظیر را به طبیعت اطراف خود بخشیده است؛ از سوی دیگر اطراف این آبشار زیبا مملو از درختان بلوط، بادام و پوشش گیاهی بسیار مناسب و دیدنی است.

نزدیکترین مسیر دسترسی به این آبشار در مرز خوزستان از طریق ایستگاه راه‌آهن تله‌زنگ از شهرستان دورود و روستای شوی است. در فصول مختلف سال از سراسر کشور مردم علاقمند برای تفریح به این آبشار منحصر به فرد روی می آورند و بخشی از اوقات خود را پیرامون زیبای آن سپری می کنند.

گفتنی است این آبشار در گویش محلی به «طاف شوی» معروف است و راه دسترسی به آن از طریق ایستگاه راه آهن تله زنگ است.

آبشار وارک

یکی دیگر از آبشارهای تماشایی لرستان آبشار وارک در ۴۰کیلومتری جنوب‌شرقی خرم‌آباد است. این آبشار نزدیک آبشار نوژیان و در جهت غرب آن قرار دارد. آبشار وارک، بعد از سقوط از ارتفاعات کوهستان، ۱۵ متر را طی می‌کند تا به صخره‌ای بزرگ می‌رسد. در این قسمت، جریان آب با یک تخته‌سنگ برخورد می‌کند؛ همچنین از دل صخره، مقادیری آب به این جریان اضافه می‌شود و درنهایت، وارک نمایی تماشایی و پلکانی به خود می‌گیرد.

اگر در فصول پربارش به این منطقه بروید، ممکن است قدوقامت وارک به ۵۷ متر هم برسد و درحدود ۵۰ متر از پهنای کوهستان را در انحصار خود درآورد. اما اگر خبری از بارش‌های مکرر نباشد، جریان آبشار نیز کاهش می‌یابد؛ اما بازهم زیبایی خودش را بر دیواره سبز صخره حفظ می‌کند. حوالی وارک، همچون دیگر آبشارهای لرستان، سرسبز و تماشایی است. در دل طراوت جذاب آن می‌توانید طبیعت گردی دل‌چسبی را تجربه کنید. بافتی سبز از درختان گلابی، زالزالک و بلوط پیرامون آبشار وارک را پوشانده‌اند.

آبشار نوژیان

آبشار نوژیان در 51 کیلو متری جنوب شرقی خرم آباد (بخش پاپی ) واقع شده است و دارای ارتفاع 95 متر و عرض تاج پنج متر است.این آبشار یکی از زیباییهای طبیعت لرستان است که هر ساله، بسیاری از گردشگران و مسافران را به سوی خود جذب می کند.

گردشگاه جنگلی نوژیان بالای کوه تاف قرار دارد؛ در کوه تاف انواع گیاهان دارویی می رویند که طبیعت بکر این منطقه و همچنین وجود آبشار زیبای نوژیان آن را به محلی زیبا و دیدنی بدل کرده است.در طول سال و به ویژه فصل پرآبی آبشار نوژیان بسیاری از مردم برای تماشای این آبشار زیبا و همچنین برای جمع آوری گیاهان دارویی به این ناحیه می روند و اوقات فراغت خود را در آنجا سپری می کنند.

راه ارتباطی آبشار زیبای نوژیان از طریق خرم آباد به گردنه نوژیان است؛ جاده دسترسی به این آبشار جاده آسفالته بوده و همچنین می توان از طریق راه آهن و با کمی پیاده روی به دیدار این آبشار زیبا رفت.

آبشار بیشه

آبشار بیشه گنجی تماشایی در لرستان و کوهستان‌های زاگرس است. این آبشار خوش‌قدوقامت ۴۸ متر طول دارد و در دل جنگل‌های بلوط، زیبایی و عظمت خودش را به رخ می‌کشد. طبیعت سبز اطراف این آبشار حیرت‌انگیز است و هر گردشگری را شیفته خود می‌کند. بیشه یکی از نام‌دارترین آبشارهای لرستان است که در ۷۵کیلومتری جنوب‌شرقی خرم‌آباد، بخش پاپی و در روستای بیشه واقع شده است. عرض این آبشار نیز همچون طولش، بخش قابل‌توجهی از زاگرس را اشغال کرده است و به ۲۰ متر می‌رسد. گیسوان نقره‌ای بیشه از فراز شانه‌های بلند کوهستان سرازیر می‌شود و جریان این آبشار درنهایت با رودخانه سزار یکی می‌شود. نمای بیشه فوق‌العاده تماشایی است و همچون الهه‌ای، گردشگران را شیفته زیبایی خود می‌کند. طبیعت سبز این منطقه بهترین مقصد برای سفری فراموش‌نشدنی است و خاطره جذابی برای‌تان خواهد ساخت.

آبشار چکان

آبشار چکان در جنوب غربی شهرستان الیگودرز و در دامنه ارتفاعات مشرف بر دره چکان در فاصله 141 کیلومتری شهرستان خرم آباد واقع شده است.این آبشار شگفت انگیز دارای ارتفاع 30 متر وعرض تاج چهار متر در دل طبیعت بکر و بهشتی لرستان قرار دارد.

این آبشار از درون غاری مشرف بر زمینهای زراعی چکان بیرون می جهد و "طول فوران آن به ده ها متر" می رسد. اطراف آبشار منطقه ای وسیع با فضایی مطلوب و دل انگیز است که در دو الی سه کیلو متری آن امام زاده ای به نام ابوعلی (ع) واقع شده است.آب این آبشار در اواخر پاییز به مرور خشک می شود و در روز های اولیه شروع فصل بهار مجددا با همان فوران به بیرون می جهد، این آبشار یکی از عجایب و زیباییهای طبیعت استان لرستان محسوب می شود.در کنار این آبشار دل انگیز پوشش گیاهی ودرختانی همانند گردو، زالزالک، گلابی، چنار، کیکم، بید، بلوط و... وجود دارد.

آبشار آب‌سفید الیگودرز

لرستان سرزمین آبشارهای حیرت‌انگیز است. یکی دیگر از این شگفتی‌های طبیعت در شرق لرستان و در منطقه الیگودرز واقع شده است. آبشار آب‌سفید الیگودرز، با آن جاده کوهستانی رؤیایی‌اش، پیش از آنکه به مقصد برسید، شما را شیفته خود خواهد کرد. بعد از تماشای دلبری طبیعت و درختان خوش‌قدوقامت مسیر، بالاخره به مقصد می‌رسیم. آبشار آب‌سفید در دامنه‌های غربی رشته‌کوه سرفراز اشترانکوه جا خوش کرده است و قالی‌کوه در جوار آن است. این آبشار را باید از باشکوه‌ترین آبشارهای لرستان دانست. آبشار آب‌سفید، از دل سنگ، ۷۰ متر را طی می‌کند تا به پایین‌دست برسد و عرض آن، که گاهی به ۱۵ متر هم می‌رسد، دیواره‌های کوهستان را تا رسیدن به زمین جلا می‌دهد و قسمتی از آن را سبز می‌کند.این منطقه بهشت کوه‌نوردان است و حضور در دره دیدنی و پوشش سبز این قسمت از لرستان برای هر طبیعت‌گردی لذت‌بخش است. تنفس در هوای پاک کوهستانی، تماشای قدوقامت آبشار نقره‌ای در منظره‌ای سبز و شنیدن سمفونی جوش‌وخروش آب از مهیج‌ترین و درعین‌حال آرامش بخش‌ترین تجربه‌های طبیعت‌گردی خواهد بود.

آبشار افرینه

آبشار افرینه یکی دیگر از آبشارهای لرستان است که بین خرم‌آباد و پل‌دختر و در حوالی روستایی هم‌نام خودش، در بخش معمولان شهرستان پل‌دختر، واقع شده است. خرم‌آباد در شمال‌شرقی آن با فاصله ۸۰ کیلومتر و پل‌دختر با فاصله ۴۰ کیلومتر در جنوب‌غربی آن جا خوش کرده‌اند. همچنین این آبشار در حوالی بزرگ‌راه خرم‌آباد به اندیمشک دیده می‌شود و اندیمشک در ۱۵۴کیلومتری جنوب آن قرار گرفته است.

شکل‌وشمایل آبشار افرینه نیم‌دایره‌ای است و حوضچه بزرگی هم دارد. به همین سبب باید آن را یکی از خاص‌ترین آبشارهای لرستان دانست. این آبشار برخلاف ظاهرش، از یک مسیر به پایین سقوط نمی‌کند، بلکه از بین صخره‌های تنومند، چند راه مختلف را برای گریز پیدا می‌کند و منظره‌ای دیدنی پدید می‌آورد. زیبایی پهنای نیم‌دایره‌ای این آبشار از قدوقامت آن پیشی می‌گیرد و به همین دلیل، در بین آبشارهای لرستان به آن لقب آبشار عریض داده شده است. این آبشار حاصل رودهای افرینه و چشمک است که پس از سقوط از صخره‌های عظیم‌الجثه، با رودخانه کشکان یکی می‌شود.

آبشار برنجه شول‌آباد

یکی دیگر از تماشایی‌ترین آبشارهای لرستان در جنوب‌شرقی لرستان و در منطقه‌ای به‌نام شول‌آباد شهرستان الیگودرز واقع شده است. این آبشار با نام تاف نیز شناخته می‌شود. وقتی به آبشار برنجه شول‌آباد نگاه می‌کنید، مراقب باشید که سرتان گیج نرود؛ چون در همان نگاه اول متوجه ارتفاع عجیب‌وغریب این آبشار سه‌طبقه خواهید شد. بعضی معتقدند که هنوز ارتفاع دقیق این آبشار، به‌دلیل صعب‌العبوربودن آن، قابل‌اندازه‌گیری نیست؛ اما برخی اندازه دقیق آن از قله‌ کوه تا دامنه را ۷۹۶ متر دانسته‌اند. درواقع، اگر به‌طور تقریبی این ارتفاع را ۸۰۰ متر در نظر بگیریم، لقب بلندترین آبشار آسیا برای آبشار برنجه شول‌آباد می‌تواند درخور باشد. البته هنوز مستندات مشخصی درمورد اندازه دقیق این آبشار مرتفع وجود ندارد.

اما فارغ از اندازه‌های دقیق، آنچه از تماشای این پدیده بی‌بدیل طبیعت در ذهن ما می‌ماند، عظمت بی‌نظیر و قدوقامت سربه‌فلک‌کشیده‌اش است که زیبایی شکوهمندی به آن بخشیده است. از این شکوه دل‌چسب در لرستان لذت ببرید و در طبیعت باطراوت پیرامون آن گشت‌وگذار کنید. طبیعت این منطقه پوشش گیاهی انبوه و متنوعی دارد که هوش از سرتان می‌برد. گیاهان دارویی این منطقه را پر کرده‌اند و همچنین درختان گردو، انگور وحشی، گلابی کوهی، تمشک و… به حوالی آبشار نمایی بهشتی بخشیده‌اند.

بهار بهترین زمان سفر به آبشار برنجه شول‌آباد است. در این فصل می‌توانید پرآب‌ترین نمای آبشار را ببینید. طراوت طبیعت بهاری و هوای پراکسیژن آن حال‌‌وهوای‌تان را تازه می‌کند. اگر اردیبهشت به این منطقه سفر می‌کنید، از ارتفاعات کوه برنجه غافل نشوید که سرزمینی پر از لاله‌های واژگون است. همچنین این کوه انتخابی مهیج برای عاشقان کوه‌نوردی خواهد بود. در تابستان، حجم آب آبشار بسیار کم می‌شود، اما دمای هوا در این منطقه کوهستانی نسبت به سایر مناطق اطراف پایین‌تر است.

برای رسیدن به آبشار برنجه شول‌آباد، باید به‌سمت الیگودرز حرکت کنید. از الیگودرز به‌سمت شول‌آباد راه بیفتید. از الیگودرز تا دورود حدود ۶۷ کیلومتر و از درود تا منطقه شول‌آباد درحدود ۱۵۸ کیلومتر راه خواهید داشت. بعد از رسیدن به شول‌آباد، خودتان را به روستای پیرامام برسانید و در این روستای خوش‌آب‌وهوا، راه‌تان را به‌سمت آبشار برنجه ادامه دهید.

منبع : مجله چتراتا

معرفی زیباترین آبشارهای لرستان

آبشارهای استان لرستان از جاذبه‌هایی هستند که سهولت دسترسی و مسیر مناسب از آن‌ها جاذبه‌هایی پر گردشگر ساخته است، جاذبه‌هایی که تابستان و بهار و پاییز ندارد، هر فصلی آماده میزبانی گردشگران است. استان لرستان که شهر خرم آباد هم در آن واقع شده است، به دلیل قرار گرفتن در دامنه های کوه زاگرس جاذبه های و مناظر طبیعی بی نظیری را در دل خود جای داده است. استان لرستان بیش از ۳۳ رودخانه دائمی دارد. بهتر است بدانید که هرجا که صخره زیاد باشد و آب فراوان جریان داشته باشد، طبیعت دست در دست هم می هند و مناظر خارق العاده و شگفت انگیزی را به نام آبشارها را بوجود می‌آورند. بزرگترین و مرتفع ترین آبشارهای ایران در استان لرستان قرار دارند. با ما در چتراتا همراه باشید تا به معرفی زیباترین ابشارهای این منطقه بپردازیم.

برای سفر به مناطق بکر ایران می‌توانید از سایت چتراتا اقدام به اجاره و رزرو اقامتگاه بوم گردی کنید.

آبشار شوی

آبشار شوی یا «تله زنگ» در نزدیکی مرز استان خوزستان و لرستان و در بین کوه‌های سر تنگ شوی در حوالی روستای شوی و در ۱۰ کیلومتری ایستگاه راه‌آهن واقع‌شده است. این آبشار که به قولی زیباترین آبشار ایران محسوب می‌شود؛ آبشاری زیبا ودلنشین است که از غاری بیرون می‌آید و از گردنه‌ای بلند به پایین سرازیر می‌شود.ارتفاع آبشار ۱۰۰ متر و عرض آن ۴۰ متر است که زیبایی وچشم اندازی کم نظیر را به طبیعت اطراف خود بخشیده است؛ از سوی دیگر اطراف این آبشار زیبا مملو از درختان بلوط، بادام و پوشش گیاهی بسیار مناسب و دیدنی است.

نزدیکترین مسیر دسترسی به این آبشار در مرز خوزستان از طریق ایستگاه راه‌آهن تله‌زنگ از شهرستان دورود و روستای شوی است. در فصول مختلف سال از سراسر کشور مردم علاقمند برای تفریح به این آبشار منحصر به فرد روی می آورند و بخشی از اوقات خود را پیرامون زیبای آن سپری می کنند.

گفتنی است این آبشار در گویش محلی به «طاف شوی» معروف است و راه دسترسی به آن از طریق ایستگاه راه آهن تله زنگ است.

آبشار وارک

یکی دیگر از آبشارهای تماشایی لرستان آبشار وارک در ۴۰کیلومتری جنوب‌شرقی خرم‌آباد است. این آبشار نزدیک آبشار نوژیان و در جهت غرب آن قرار دارد. آبشار وارک، بعد از سقوط از ارتفاعات کوهستان، ۱۵ متر را طی می‌کند تا به صخره‌ای بزرگ می‌رسد. در این قسمت، جریان آب با یک تخته‌سنگ برخورد می‌کند؛ همچنین از دل صخره، مقادیری آب به این جریان اضافه می‌شود و درنهایت، وارک نمایی تماشایی و پلکانی به خود می‌گیرد.

اگر در فصول پربارش به این منطقه بروید، ممکن است قدوقامت وارک به ۵۷ متر هم برسد و درحدود ۵۰ متر از پهنای کوهستان را در انحصار خود درآورد. اما اگر خبری از بارش‌های مکرر نباشد، جریان آبشار نیز کاهش می‌یابد؛ اما بازهم زیبایی خودش را بر دیواره سبز صخره حفظ می‌کند. حوالی وارک، همچون دیگر آبشارهای لرستان، سرسبز و تماشایی است. در دل طراوت جذاب آن می‌توانید طبیعت گردی دل‌چسبی را تجربه کنید. بافتی سبز از درختان گلابی، زالزالک و بلوط پیرامون آبشار وارک را پوشانده‌اند.

آبشار نوژیان

آبشار نوژیان در 51 کیلو متری جنوب شرقی خرم آباد (بخش پاپی ) واقع شده است و دارای ارتفاع 95 متر و عرض تاج پنج متر است.این آبشار یکی از زیباییهای طبیعت لرستان است که هر ساله، بسیاری از گردشگران و مسافران را به سوی خود جذب می کند.

گردشگاه جنگلی نوژیان بالای کوه تاف قرار دارد؛ در کوه تاف انواع گیاهان دارویی می رویند که طبیعت بکر این منطقه و همچنین وجود آبشار زیبای نوژیان آن را به محلی زیبا و دیدنی بدل کرده است.در طول سال و به ویژه فصل پرآبی آبشار نوژیان بسیاری از مردم برای تماشای این آبشار زیبا و همچنین برای جمع آوری گیاهان دارویی به این ناحیه می روند و اوقات فراغت خود را در آنجا سپری می کنند.

راه ارتباطی آبشار زیبای نوژیان از طریق خرم آباد به گردنه نوژیان است؛ جاده دسترسی به این آبشار جاده آسفالته بوده و همچنین می توان از طریق راه آهن و با کمی پیاده روی به دیدار این آبشار زیبا رفت.

آبشار بیشه

آبشار بیشه گنجی تماشایی در لرستان و کوهستان‌های زاگرس است. این آبشار خوش‌قدوقامت ۴۸ متر طول دارد و در دل جنگل‌های بلوط، زیبایی و عظمت خودش را به رخ می‌کشد. طبیعت سبز اطراف این آبشار حیرت‌انگیز است و هر گردشگری را شیفته خود می‌کند. بیشه یکی از نام‌دارترین آبشارهای لرستان است که در ۷۵کیلومتری جنوب‌شرقی خرم‌آباد، بخش پاپی و در روستای بیشه واقع شده است. عرض این آبشار نیز همچون طولش، بخش قابل‌توجهی از زاگرس را اشغال کرده است و به ۲۰ متر می‌رسد. گیسوان نقره‌ای بیشه از فراز شانه‌های بلند کوهستان سرازیر می‌شود و جریان این آبشار درنهایت با رودخانه سزار یکی می‌شود. نمای بیشه فوق‌العاده تماشایی است و همچون الهه‌ای، گردشگران را شیفته زیبایی خود می‌کند. طبیعت سبز این منطقه بهترین مقصد برای سفری فراموش‌نشدنی است و خاطره جذابی برای‌تان خواهد ساخت.

آبشار چکان

آبشار چکان در جنوب غربی شهرستان الیگودرز و در دامنه ارتفاعات مشرف بر دره چکان در فاصله 141 کیلومتری شهرستان خرم آباد واقع شده است.این آبشار شگفت انگیز دارای ارتفاع 30 متر وعرض تاج چهار متر در دل طبیعت بکر و بهشتی لرستان قرار دارد.

این آبشار از درون غاری مشرف بر زمینهای زراعی چکان بیرون می جهد و "طول فوران آن به ده ها متر" می رسد. اطراف آبشار منطقه ای وسیع با فضایی مطلوب و دل انگیز است که در دو الی سه کیلو متری آن امام زاده ای به نام ابوعلی (ع) واقع شده است.آب این آبشار در اواخر پاییز به مرور خشک می شود و در روز های اولیه شروع فصل بهار مجددا با همان فوران به بیرون می جهد، این آبشار یکی از عجایب و زیباییهای طبیعت استان لرستان محسوب می شود.در کنار این آبشار دل انگیز پوشش گیاهی ودرختانی همانند گردو، زالزالک، گلابی، چنار، کیکم، بید، بلوط و... وجود دارد.

آبشار آب‌سفید الیگودرز

لرستان سرزمین آبشارهای حیرت‌انگیز است. یکی دیگر از این شگفتی‌های طبیعت در شرق لرستان و در منطقه الیگودرز واقع شده است. آبشار آب‌سفید الیگودرز، با آن جاده کوهستانی رؤیایی‌اش، پیش از آنکه به مقصد برسید، شما را شیفته خود خواهد کرد. بعد از تماشای دلبری طبیعت و درختان خوش‌قدوقامت مسیر، بالاخره به مقصد می‌رسیم. آبشار آب‌سفید در دامنه‌های غربی رشته‌کوه سرفراز اشترانکوه جا خوش کرده است و قالی‌کوه در جوار آن است. این آبشار را باید از باشکوه‌ترین آبشارهای لرستان دانست. آبشار آب‌سفید، از دل سنگ، ۷۰ متر را طی می‌کند تا به پایین‌دست برسد و عرض آن، که گاهی به ۱۵ متر هم می‌رسد، دیواره‌های کوهستان را تا رسیدن به زمین جلا می‌دهد و قسمتی از آن را سبز می‌کند.این منطقه بهشت کوه‌نوردان است و حضور در دره دیدنی و پوشش سبز این قسمت از لرستان برای هر طبیعت‌گردی لذت‌بخش است. تنفس در هوای پاک کوهستانی، تماشای قدوقامت آبشار نقره‌ای در منظره‌ای سبز و شنیدن سمفونی جوش‌وخروش آب از مهیج‌ترین و درعین‌حال آرامش بخش‌ترین تجربه‌های طبیعت‌گردی خواهد بود.

آبشار افرینه

آبشار افرینه یکی دیگر از آبشارهای لرستان است که بین خرم‌آباد و پل‌دختر و در حوالی روستایی هم‌نام خودش، در بخش معمولان شهرستان پل‌دختر، واقع شده است. خرم‌آباد در شمال‌شرقی آن با فاصله ۸۰ کیلومتر و پل‌دختر با فاصله ۴۰ کیلومتر در جنوب‌غربی آن جا خوش کرده‌اند. همچنین این آبشار در حوالی بزرگ‌راه خرم‌آباد به اندیمشک دیده می‌شود و اندیمشک در ۱۵۴کیلومتری جنوب آن قرار گرفته است.

شکل‌وشمایل آبشار افرینه نیم‌دایره‌ای است و حوضچه بزرگی هم دارد. به همین سبب باید آن را یکی از خاص‌ترین آبشارهای لرستان دانست. این آبشار برخلاف ظاهرش، از یک مسیر به پایین سقوط نمی‌کند، بلکه از بین صخره‌های تنومند، چند راه مختلف را برای گریز پیدا می‌کند و منظره‌ای دیدنی پدید می‌آورد. زیبایی پهنای نیم‌دایره‌ای این آبشار از قدوقامت آن پیشی می‌گیرد و به همین دلیل، در بین آبشارهای لرستان به آن لقب آبشار عریض داده شده است. این آبشار حاصل رودهای افرینه و چشمک است که پس از سقوط از صخره‌های عظیم‌الجثه، با رودخانه کشکان یکی می‌شود.

آبشار برنجه شول‌آباد

یکی دیگر از تماشایی‌ترین آبشارهای لرستان در جنوب‌شرقی لرستان و در منطقه‌ای به‌نام شول‌آباد شهرستان الیگودرز واقع شده است. این آبشار با نام تاف نیز شناخته می‌شود. وقتی به آبشار برنجه شول‌آباد نگاه می‌کنید، مراقب باشید که سرتان گیج نرود؛ چون در همان نگاه اول متوجه ارتفاع عجیب‌وغریب این آبشار سه‌طبقه خواهید شد. بعضی معتقدند که هنوز ارتفاع دقیق این آبشار، به‌دلیل صعب‌العبوربودن آن، قابل‌اندازه‌گیری نیست؛ اما برخی اندازه دقیق آن از قله‌ کوه تا دامنه را ۷۹۶ متر دانسته‌اند. درواقع، اگر به‌طور تقریبی این ارتفاع را ۸۰۰ متر در نظر بگیریم، لقب بلندترین آبشار آسیا برای آبشار برنجه شول‌آباد می‌تواند درخور باشد. البته هنوز مستندات مشخصی درمورد اندازه دقیق این آبشار مرتفع وجود ندارد.

اما فارغ از اندازه‌های دقیق، آنچه از تماشای این پدیده بی‌بدیل طبیعت در ذهن ما می‌ماند، عظمت بی‌نظیر و قدوقامت سربه‌فلک‌کشیده‌اش است که زیبایی شکوهمندی به آن بخشیده است. از این شکوه دل‌چسب در لرستان لذت ببرید و در طبیعت باطراوت پیرامون آن گشت‌وگذار کنید. طبیعت این منطقه پوشش گیاهی انبوه و متنوعی دارد که هوش از سرتان می‌برد. گیاهان دارویی این منطقه را پر کرده‌اند و همچنین درختان گردو، انگور وحشی، گلابی کوهی، تمشک و… به حوالی آبشار نمایی بهشتی بخشیده‌اند.

بهار بهترین زمان سفر به آبشار برنجه شول‌آباد است. در این فصل می‌توانید پرآب‌ترین نمای آبشار را ببینید. طراوت طبیعت بهاری و هوای پراکسیژن آن حال‌‌وهوای‌تان را تازه می‌کند. اگر اردیبهشت به این منطقه سفر می‌کنید، از ارتفاعات کوه برنجه غافل نشوید که سرزمینی پر از لاله‌های واژگون است. همچنین این کوه انتخابی مهیج برای عاشقان کوه‌نوردی خواهد بود. در تابستان، حجم آب آبشار بسیار کم می‌شود، اما دمای هوا در این منطقه کوهستانی نسبت به سایر مناطق اطراف پایین‌تر است.

برای رسیدن به آبشار برنجه شول‌آباد، باید به‌سمت الیگودرز حرکت کنید. از الیگودرز به‌سمت شول‌آباد راه بیفتید. از الیگودرز تا دورود حدود ۶۷ کیلومتر و از درود تا منطقه شول‌آباد درحدود ۱۵۸ کیلومتر راه خواهید داشت. بعد از رسیدن به شول‌آباد، خودتان را به روستای پیرامام برسانید و در این روستای خوش‌آب‌وهوا، راه‌تان را به‌سمت آبشار برنجه ادامه دهید.

منبع : مجله چتراتا

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 221
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 11
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 6
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 23
  • بازدید ماه : 123
  • بازدید سال : 2993
  • بازدید کلی : 1001225
  • <
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی